Sea Zero

For en utslippsfri fremtid

Sea Zero Concept visualisation / Exterior
Sea Zero Concept visualisation / Exterior
Bilde: VARD Design

Inspirert av muligheten

Med det samme banebrytende pågangsmotet som fra den første seilingen i 1893, legger vi ut nå ut på en reise for å bygge Hurtigrutens første nullutslippsskip innen 2030. Det er det mest ambisiøse bærekraftsinitiativet i vår 130-årige historie.

For å nå målet om nullutslipp, samarbeider vi med vitenskapsinstituttet SINTEF, og utforsker spennende og banebrytende løsninger innen energieffektivitet og batterikraft.

Sea Zero Concept visualisation / Exterior
Sea Zero Concept visualisation / Exterior
Bilde: VARD Design

Verdens mest energieffektive passasjerskip

Sammen med våre partnere forsker og utvikler vi løsninger for å bygge det som kan bli verdens mest avanserte passasjerskip av sitt slag, og nå kan vi endelig vise de første konseptskissene av fremtidens Hurtigruten-skip.

  • Enorme batteripoakker på 60 MWh
  • Inntrekkbare vind- og solseil
  • Forbedret manøvrering ved hjelp av kunstig intelligens
  • Luftsmøring under vann
  • Hydrodynamiske inntrekkbare thrustere
  • Smart-lugarer med energiovervåking i sanntid
Vår neste generasjons skip Vår neste generasjons skip
Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge står foran et hurtigruteskip ved norskekysten
Bilde: Espen Mills

Vår visjon for Sea Zero

Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, forklarer hva Sea Zero-målet innebærer:

«Hurtigruten har seilt langs norskekysten i 130 år. For at vi skal kunne seile i 130 år til, må vi endre måten vi seiler på.

Vi oppgraderer nå hele flåten og reduserer CO2-utslippene med 25 %. Til tross for dette må vi gjøre mer for å ta vare på den flotte naturen vår og sikre miljøet for fremtidige generasjoner.

Det kommer til å kreve mye hardt arbeid, store investeringer og tett samarbeid med veldig smarte partnere. Men vi er sikre på at vi klarer det.»

 

 

 

Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge står foran et hurtigruteskip ved norskekysten
Bilde: Espen Mills
Hurtigrutens Norges skip som seiler i Raftsundet i Nord-Norge. Vannet er turkis og toppene er dekket av snø
Bilde: Trym Ivar Bergsmo

Vi starter hjemmefra

Vi er stolte av å starte Sea Zero på og for norskekysten. Dette er hjemmet vårt.

Det er et ideelt sted for å utvikle nye skip med nullutslipp, takket være Norges sterke, politiske vilje til å støtte bærekraftig skipsfart, og fremtidig infrastruktur for grønn energi.

Siden vi har seilt langs kysten og i fjordene her siden 1893, har vi i Hurtigruten lang erfaring med å jobbe tett sammen med ledende forskningsinstitusjoner og nyskapende skipsdesignselskaper. Det har gitt oss troen på at vi kan gjøre Sea Zero til et mål.

Hurtigrutens Norges skip som seiler i Raftsundet i Nord-Norge. Vannet er turkis og toppene er dekket av snø
Bilde: Trym Ivar Bergsmo

Fremadstormende hybridteknologi

Selv om målet vårt er nullutslipp, gjør vi det vi kan med skipene og teknologien vi har i dag.

Det er derfor vi har investert 100 millioner euro i grønne oppgraderinger i flåten på sju skip, hvor vi blant annet skal gjøre tre av skipene hybriddrevne. Innen 2024 vil disse endringene ha kuttet CO2-utslipp med 25 % og NOx-utslipp med 80 %.

Mens hybriddrift gjør at skipene kan bytte til elektriske batterier og være utslippsfrie i noen timer, vil Sea Zero gjøre skipene fullstendig utslippsfrie. Ikke bare i noen få timer, men for alltid.

En grønnere flåte

 

Tre forskere sitter sammen ved et bord
Bilde: Shutterstock

Vitenskapelige løsninger

Vi er glade over å kunne jobbe med SINTEF, en av Europa’s største uavhengige forskningsorganisasjon, for å måte utfordringene med Sea Zero.

«Forskningen og utviklingen bak Sea Zero vil vise at nullutslippsteknologi også er tilgjengelig for relativt store fartøyer, og det vil markere slutten på kystfart med fossilt drivstoff.»

Gunnar Malm Gamlem, prosjektleder i SINTEF Ocean

Om Sea Zero-partnerne våre Om Sea Zero-partnerne våre
Tre forskere sitter sammen ved et bord
Bilde: Shutterstock

Kurs mot Sea Zero

Sommeren 2022 gjennomførte vi en mulighetsstudie i samarbeid med SINTEF med tanke på reisen mot nullutslippsskip i 2030. Studien viste at for at Hurtigruten skal lykkes med nullutslipp, må de nye skipene våre ha en høyere klasse innen energieffektivitet, og i hovedsak bruke bærekraftig elektrisk energi kombinert med små volum av klimanøytralt reservedrivstoff. Det neste steget er å finne samarbeidspartnere for å forske videre på disse løsningene, og finne ut hvordan tiltakene kan bidra til det overordnede målet vårt innen bærekraft og nullutslipp.

Studien analyserte først følgende faktorer ved skipene våre:

  • Passasjersikkerhet
  • Varmekart over energibruk
  • Last og mannskap
  • Driftsplan
  • Skipenes manøvreringsevne

  • Bølge- og vindstatistikk

Studien viste også hvordan utslippsfri seiling langs kysten kan føre til utfordringer som krever banebrytende løsninger:

Eventuelle løsninger må fremdeles:

  • Sette sikkerheten først
  • Sikre regelmessig tjeneste i alle 34 havner
  • Finne løsninger på desginbegrensninger ved anløp i små havner
  • Lage en infrastruktur for elektrisk kraft og klimanøytralt drivstoff fra bærekraftige kilder

 

 

 

Mulighetsstudien fant tre årsaker til hvorfor og hvordan de fremtidige skipene kan bli helelektriske fartøyer, utstyrt med batterier som lades med fornybar energi når de er i havn.

  1. Et drivverk med batterier, kabler og elektriske fremdriftsmotorer bruker 90 % av den tilgjengelige energien, sammenlignet med bare 45–50 % i en konvensjonell dieselmotor.

  2. Norsk elektrisitet fra vannkraft har et CO2-avtrykk på rundt 10 g/kWh sammenlignet med det europeiske gjennomsnittet på 230 og det globale gjennomsnittet på 475 g/kWh.

  3. Stabiliteten og påliteligheten på ruten vår gjennom mange tiår betyr at det er mulig å lade skipene i rundt halvparten av havnene vi anløper.

Utover nullutslipp av klimagasser, må alle løsninger være bærekraftig i alle ledd, inkludert utslipp i havet, og bruk, innkjøp og resirkulering av materialer.

Siden bare 1/7 av den globale energien i dag er fornybar, og energi blir en stadig knappere ressurs, er energieffektivitet veldig viktig i Sea Zero-prosjektet. SINTEFs forskere og ingeniører skal undersøke alle systemene og utstyret i det nye skipsdesignet for å sikre at skipene bruker så lite energi som mulig.

Mulighetsstudien avdekket nesten 50 områder og innovasjoner som vil redusere energiforbruket betydelig, på tvers av faktorer som:

  • Hydrodynamikk
  • Aerodynamikk
  • Drivkraft
  • Maskineri
  • Isolasjon
  • Ventilasjon
  • Varmeutveksling

Teknologiene som SINTEF regnet som lovende i mulighetsstudien, blir nå forsket videre på med partnerne våre i industrien. Sammen skal vi finne de positive effektene hvert tiltak vil ha for Sea Zero-målet.

Bli med om bord

Synes du at Sea Zero er like spennende som oss? Hvis du representerer et selskap, organisasjon, forskningsinstitutt eller offentlig institusjon som ønsker å vite mer om Sea Zero og hvordan du kan involvere deg, håper vi at du tar kontakt.

Alle henvendelser:
[email protected]

Prosjekt og forskning:
Ada Rødland, HRN-prosjektleder for Sea Zero
[email protected]

PR- og samfunnskontakt:
Martin Henriksen, leder for bærekraft og samfunnskontakt
[email protected]

Kapteinen som styrer skipet. Han er på broen på et av hurtigrutens skip
Bilde: Agurtxane Concellon