Til hovedinnhold
Hurtigruten Coastal Logo Hurtigruten Coastal Logo
Gå til Hurtigruten Expeditions

Hurtigruten den originale kystreisen

Gå til Hurtigruten Expeditions
Gå til Hurtigruten Group
  • Se alle reiser
  • Havn til havn
  • Tilbud
  • Skipene våre
  • Ruteplan
  • Lokaltransport og frakt
  • Inspirasjon
  • Norway’s Coastal Kitchen
  • Bærekraft
  • Søk

For reisende

  • My Booking
  • Utflukter
  • Før- og etterprogram
  • Reiseinformasjon kystreiser
  • Helse og sikkerhet om bord

Hurtigruten den originale kystreisen

Gå til Hurtigruten Expeditions
Gå til Hurtigruten Group
Endre
Lastebil som stopper ved et stort Hurtigruten-skip

Fra fisk til Ferrari

Når det gjelder å få varer dit de skal, er skipene og tjenesten vår til kystsamfunnene et viktig ledd i kjeden.

Helt siden planleggingen av Hurtigruten til nå, har målet vårt alltid vært å knytte sammen tettsteder og byer langs norskekysten. I flere tiår har vi transportert post, passasjerer og last som har fått lokale familier og bedrifter ikke bare til å overleve, men til å blomstre.

På grunn av lasten vi leverer, er skipene våre et knutepunkt for viktig kommersiell og kulturell handel. Vi frakter masse fisk fra Nord-Norge til Sør-Norge. Derfra blir norsk sjømat av høy kvalitet eksportert til resten av Europa og verden.

Når skipene våre returnerer til kystsamfunnene i Nord-Norge, har de med seg nye og spennende varer fra overalt i Europa og ellers i verden, som eksotisk frukt og stilige biler.

Per Anders Brattgjerd standing in front on MS «Midnatsol»
Per Anders Brattgjerd works on MS «Midnatsol»

Sendt sørover

Det meste av det vi transporter, gjenspeiler hovedindustrien for de fleste lokalsamfunnene langs norskekysten: fiske. Per Anders har jobbet med frakt på Hurtigruten i flere tiår, deriblant mye fersk sjømat fra Nord-Norge. Han sier: «Det finnes ingen mat med mer hastverk enn fersk fisk. Den må komme seg fra A til B ganske kjapt.»

Sild, kveite, torsk, krabbe, laks, reke og kamskjell fanges eller sankes i det myldrende vannet i Arktis og fraktes ned til havner i Sør-Norge. Sjømat, uansett om den er fersk eller tørket, er en av de viktigste eksportvarene i Norge, og dekker etterspørselen i Europa og Afrika.

Per Anders Brattgjerd standing in front on MS «Midnatsol»
Per Anders Brattgjerd works on MS «Midnatsol»

Det å kunne sende fisk til kunder verden rundt, sørger for et viktig levebrød for mange langs kysten. Den internasjonale handelen øker rikdommen i disse ellers isolerte regionene, og er til stor hjelp for andre industrier i området.

Når vi transporterer sjømat via skip i stedet for frysebiler, reduserer vi ikke bare karbonavtrykket, men vi kan også unngå eventuelle forsinkelser forårsaket av dårlig vær og stengte veier.

Norsk eksport er derimot ikke bare begrenset til fisk. Varer som lokal multe, blåbær, reinsdyrkjøtt, autentisk akevitt og øl fra lokale bryggerier finner også veien til markeder i ulike land gjennom frakttjenesten vår.

Når produsentene langs norskekysten fortsetter å variere utvalget sitt og forbedre kvaliteten, vil listen over ettertraktede varer vi bringer til verden bare bli lenger.

Truck adding cargo to a Hurtigruten ship

Brakt nordover 

Det går ikke bare én vei heller. Vi bringer også all slags varer tilbake til kystsamfunnene i Nord-Norge – på ett punkt leverte vi til og med levende kyr til lokale gårder!

Noe av den verdifulle frakten vi leverer til havner langs norskekysten, er mat fra andre land. Visse grønnsaker vi kanskje tar for gitt, er her takket være skipene våre. Eldre personer i Nord-Norge husker kanskje oppstyret da bananene kom til lokalbutikkene for første gang, levert med skipene våre. Den dag i dag er det fremdeles mange kystbyer som er avhengige av tjenesten vår for frisk frukt.

Truck adding cargo to a Hurtigruten ship

Skipene våre frakter ofte reparasjonsdeler eller oppgraderinger for fiskerbåter, som holder fiskeflåten i regionen godt vedlikeholdt for å imøtekomme utfordringene på Norskehavet.

De frakter også forskningsmaterialer til Havforskningsinstituttet, som har baser på steder som Tromsø og Bergen. Dataene og prøvene vi leverer, hjelper forskerne med å forstå hvordan det står til med havet.

Listen over ting vi frakter til kysten, er lang og variert. For Per Anders var det én ting som skilte seg ut: en splitter ny Koenigsegg-sportsbil til en verdi av 7 millioner norske kroner. «Det var greit for meg å holde øye med bilen på skipet, men kollegaen min hadde ganske høy puls da han kjørte den om bord», sier han og ler.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Motta spesialtilbud, spennende nye reiseruter og fascinerende artikler levert rett til innboksen din.

Ja, meld meg på nyhetsbrev

Kontakt

  • 81003030 

  • [email protected]
  • Kontakt oss

Om Oss

  • Hurtigruten Group
  • 1893 Ambassador - lojalitetsprogram
  • Lokaltransport og frakt
  • Bærekraft
  • Jobb hos oss
  • Presse

Support

  • My Booking
  • Betal din reise
  • Gavekort
  • Vilkår og betingelser

Sosiale medier

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube

Personvern

  • Personvernerklæring
  • Vår cookie-policy
  • Cookie Settings

Hurtigrutens ekspedisjoner

  • Ekspedisjon
  • Alaska Cruises
  • Antarktis Cruises
  • De britiske øyer Cruises
  • Kapp Verde Cruises
  • Karibia Cruises
  • Sentral-Amerika Cruises
  • Europa Cruises
  • Galapagosøyene Cruises
  • Grønland Cruises
  • Island Cruises
  • Nord Amerika Cruises
  • Norge Cruises
  • Sør Amerika Cruises
  • Svalbard Cruises
  • Nordvestpassasjen Cruises
  • Transoceanisk

Den originale kystreisen

  • Norges Fjorder
  • Nordlys Cruise