
Fra fisk til Ferrarier: transport av gods på norskekysten
Når det gjelder å få varer dit de skal, er skipene og tjenesten vår til kystsamfunnene et viktig ledd i kjeden.
Helt siden planleggingen av Hurtigruten til nå, har målet vårt alltid vært å knytte sammen tettsteder og byer langs norskekysten. I flere tiår har vi transportert post, passasjerer og last som har fått lokale familier og bedrifter ikke bare til å overleve, men til å blomstre.
På grunn av lasten vi leverer, er skipene våre et knutepunkt for viktig kommersiell og kulturell handel. Vi frakter masse fisk fra Nord-Norge til Sør-Norge. Derfra blir norsk sjømat av høy kvalitet eksportert til resten av Europa og verden.
Når skipene våre returnerer til kystsamfunnene i Nord-Norge, har de med seg nye og spennende varer fra overalt i Europa og ellers i verden, som eksotisk frukt og stilige biler.
Det å kunne sende fisk til kunder verden rundt, sørger for et viktig levebrød for mange langs kysten. Den internasjonale handelen øker rikdommen i disse ellers isolerte regionene, og er til stor hjelp for andre industrier i området.
Når vi transporterer sjømat via skip i stedet for frysebiler, reduserer vi ikke bare karbonavtrykket, men vi kan også unngå eventuelle forsinkelser forårsaket av dårlig vær og stengte veier.
Norsk eksport er derimot ikke bare begrenset til fisk. Varer som lokal multe, blåbær, reinsdyrkjøtt, autentisk akevitt og øl fra lokale bryggerier finner også veien til markeder i ulike land gjennom frakttjenesten vår.
Når produsentene langs norskekysten fortsetter å variere utvalget sitt og forbedre kvaliteten, vil listen over ettertraktede varer vi bringer til verden bare bli lenger.
Skipene våre frakter ofte reparasjonsdeler eller oppgraderinger for fiskerbåter, som holder fiskeflåten i regionen godt vedlikeholdt for å imøtekomme utfordringene på Norskehavet.
De frakter også forskningsmaterialer til Havforskningsinstituttet, som har baser på steder som Tromsø og Bergen. Dataene og prøvene vi leverer, hjelper forskerne med å forstå hvordan det står til med havet.
Listen over ting vi frakter til kysten, er lang og variert. For Per Anders var det én ting som skilte seg ut: en splitter ny Koenigsegg-sportsbil til en verdi av 7 millioner norske kroner. «Det var greit for meg å holde øye med bilen på skipet, men kollegaen min hadde ganske høy puls da han kjørte den om bord», sier han og ler.