Til hovedinnhold
Hurtigruten Coastal Logo Hurtigruten Coastal Logo
Gå til Hurtigruten Expeditions

Hurtigruten den originale kystreisen

Gå til Hurtigruten Expeditions
Gå til Hurtigruten Group
  • Se alle reiser
  • Havn til havn
  • Tilbud
  • Skipene våre
  • Ruteplan
  • Lokaltransport og frakt
  • Inspirasjon
  • Norway’s Coastal Kitchen
  • Bærekraft
  • Søk

For reisende

  • My Booking
  • Utflukter
  • Før- og etterprogram
  • Reiseinformasjon kystreiser
  • Helse og sikkerhet om bord

Hurtigruten den originale kystreisen

Gå til Hurtigruten Expeditions
Gå til Hurtigruten Group
Endre
Biolog og ekspedisjonsleder Helga Bårdsdatter Kristiansen er på en strand full av søppel, hvor hun rydder opp

Slik tok vi farvel med engangsplast

Sommeren 2018 var vi det første cruiserederiet til å fjerne engangsplast fra alle skipene og kontorene våre. Vår egen Helga Bårdsdatter Kristiansen var drivkraften bak initiativet.

Portrait of Helga Bårdsdatter Kristiansen. She is stainding on deck of a Hurtigruten ship
Bilde: Andrea Klaussner

Skape bevissthet

Som biolog og ekspedisjonsleder hadde Helga sett hvor farlig plast er for havet. Lenge før det ble et problem i vanlige nyhetsmedier, visste hun at vi måtte ta raske grep mot plastavfall.

«Jeg har hatt lyst til å skape bevissthet rundt plast i havet i lang tid», sier hun. «Vi har alle en enorm utfordring foran oss når det gjelder søppel generelt.»

Portrait of Helga Bårdsdatter Kristiansen. She is stainding on deck of a Hurtigruten ship
Bilde: Andrea Klaussner

Helga startet ved å forske på mengden engangsplastsom ble brukt på skipene våre. «Jeg fant ut at 1653kopperav engangsplast ble plassert på badene i lugarene på tvers av flåten hver dag. Disse koppene alene blir til flere tonn med plastavfall på ti år. De tallene sjokkerte meg.»

Vi tar grep

Helga tok med seg en matrise som kalkulerte plastforbruk, tilbakemeldingsskjemaer fra tidligere gjester og forskningen sin til seniorledelsen i Hurtigruten.

Det harde arbeidet hennes ble tatt godt imot, og det ble raskt lagt planer om å starte prosessen med å fjerne engangsplast og finne alternativer.

«Hurtigruten beviste for meg at det faktisk er mulig å ha en idé, dele den og oppleve at ideen blir til virkelighet», sier Helga fornøyd. «Det er viktig for meg at jeg jobber i en bedrift som alltid vil forbedre seg og som skaper endring.»

Å overbevise kolleger

Selv om seniorledelsen sto samlet i tilnærmingen sin, var det noen velmente innvendinger fra andre i besetningen. Hotellsjefen Lars Grannum på MS Nordlys innrømmer at han var én av dem.

«Jeg hadde jobbet på Hurtigruten i bare fem måneder da krigen mot engangsplast ble satt i gang», sier Lars. «Det var noen skeptikere blant oss, og jeg var én av dem», sier han med et smil og peker på seg selv.

«Jeg har vært i hotellbransjen i 30 år, og plast har alltid vært en del av jobben vi gjør. Jeg var ikke overbevist om at vi skulle klare å bli kvitt så mye. Jeg innså heller ikke hvor mye plast som faktisk ble brukt», utbryter Lars.

«Da jeg hadde et møte med Helga for å diskutere plastbruk, ble jeg sjokkert over det jeg fikk vite. Helt sjokkert! Alt var laget av plast: tannbørstekoppene, innpakningen rundt koppene, innpakningen rundt tannpirkerne, pennene, nøkkelringene i butikken om bord, rørepinnene til kaffen – listen var uendelig.»

Da han så omfanget av det som var planlagt og muligheten til å ha biologisk nedbrytbare eller mer langvarige erstatninger for engangsplast, anså Lars seg som en av de første konvertittene. «Jeg er veldig stolt over hva vi har fått til. Og at vi var de første i bransjen som gjorde det! Det er herlig å se hva vi kan gjøre når vi tar positive grep!»

En bedre opplevelse

Etter at den innledende skepsisen ble til engasjement, er Lars nå en aktiv forkjemper for fjerning av engangsplast. «Resultatet nå er at opplevelsen for gjestene om bord er mye bedre», sier han entusiastisk. «I stedet for billig plast, bruker vi holdbare produkter som hever kvaliteten på hele opplevelsen.»

«Gjestene forteller meg at de setter pris på forbedringene», fortsetter Lars. «De kan også bli med på diskusjoner om problemene som plast i havet fører med seg. På noen steder arrangerer vi til og med strandoppryddinger for å fjerne plastavfall.»

Helga har enda større planer i tankene. «Dette er bare begynnelsen. Det som er bærekraftig i dag, er ikke nødvendigvis det i morgen», sier hun. «Vi skal jobbe enda hardere for å bli bedre og for å holde oss først og best i klassen innen cruiseindustrien. Så hold deg oppdatert på det neste vi gjør!»

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Motta spesialtilbud, spennende nye reiseruter og fascinerende artikler levert rett til innboksen din.

Ja, meld meg på nyhetsbrev

Kontakt

  • 81003030 

  • [email protected]
  • Kontakt oss

Om Oss

  • Hurtigruten Group
  • 1893 Ambassador - lojalitetsprogram
  • Lokaltransport og frakt
  • Bærekraft
  • Jobb hos oss
  • Presse

Support

  • My Booking
  • Betal din reise
  • Gavekort
  • Vilkår og betingelser

Sosiale medier

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube

Personvern

  • Personvernerklæring
  • Vår cookie-policy
  • Cookie Settings

Hurtigrutens ekspedisjoner

  • Ekspedisjon
  • Alaska Cruises
  • Antarktis Cruises
  • De britiske øyer Cruises
  • Kapp Verde Cruises
  • Karibia Cruises
  • Sentral-Amerika Cruises
  • Europa Cruises
  • Galapagosøyene Cruises
  • Grønland Cruises
  • Island Cruises
  • Nord Amerika Cruises
  • Norge Cruises
  • Sør Amerika Cruises
  • Svalbard Cruises
  • Nordvestpassasjen Cruises
  • Transoceanisk

Den originale kystreisen

  • Norges Fjorder
  • Nordlys Cruise