Gruppe av turister i liten båt blant spektakulære is formasjoner

FAQ - Ofte stilte spørsmål

Dette utvalget av ofte stilte spørsmål har som hensikt å besvare mange av dine spørsmål. Hvis du fremdeles lurer på noe, vennligst ta kontakt på telefon, epost eller chat.

Generelle spørsmål

Du kan lese og laste ned våre brosjyrer på nettsiden ved å trykke på “Les våre kataloger” som du finner under menyen. For å få tilsendt en brosjyre kan du kontakte ditt lokale reisebyrå. 

 

Er du ute etter inspirerende artikler om steder vi besøker kan du se om du finner det du leter etter blant våre inspirasjonssider.

Ja, du kan bestille flyreisen gjennom oss gitt at du har bestilt/bestiller en Hurtigruten reise.  

Hurtigruten er ikke som et konvensjonelt cruise. Våre 11 kystskip seiler langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes og tilbake til Bergen, med avgang fra Bergen hver dag. På veien besøker vi 34 unike havner, og flere større og mindre byer, samt utforsker flotte fjorder og UNESCOs verdensarvsteder. Denne blandingen av lokale møter, spektakulær natur og valgfrie utflukter gir en enestående mulighet til å oppleve Norge.

 

Hurtigruten Expeditions bygger på vår unike utforskerarv fra 1893, og appellerer til de som verdsetter erfaring og personlig utvikling over overdreven luksus. På en ekspedisjonsreiser vil du bli ledsaget av et dyktig mannskap og ekspedisjonsteam på et av våre fem ekspedisjonsskip (MS Fram, MS Midnatsol, MS Nordstjernen, MS Spitsbergen og MS Roald Amundsen). Ekspedisjonsreiser tar deg på fantastiske naturbaserte opplevelser i verdens ytre hjørner: Antarktis, Svalbard, Grønland, Island, Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Karibia og Mellom-Amerika ,Nordvestpassasjen og Alaska.

Priser og bestilling

Vennligst se våre vilkår og betingelser her.

Dersom endelig betaling er gjennomført, vil du motta reisedokumenter elektronisk ca. 2-3 uker før avreise.

Merk: Dette gjelder ikke for havn til havn reiser.

Det er flere måter å bestille utflukter på. Utflukter kan bestilles via nettsiden, over telefon og om bord skipet.

 

Hvis du bestiller reisen på våre nettsider, kan de fleste utflukter forhåndsbestilles og legges til på reisen. Utflukter som tilbys på den aktuelle destinasjonen er oppført under «opplevelser».   

 

Utflukter som ikke kan reserveres før reisen, kan bestilles fra reiseleder eller ekspedisjonsteamet om bord.

 

Alle utflukter er underlagt tilgjengelighet og kan bli utsolgt. Vi anbefaler å forhåndsbestille på nettsiden eller over telefonen, der det er mulig.

 

Ta med førerkortet ditt hvis du har forhåndsbestilt eller planlegger å delta på noen av snøscooter eller ATV utfluktene. Utflukter kan avlyses som følge av ruteavvik, værforhold eller for få påmeldte. Hvis forhåndsbestilte utflukter kanselleres, vil du motta refusjon om bord i NOK.

 

Vær oppmerksom på at du ikke har fritt valg av hotell dersom utflukten inneholder hotellovernatting.

 

Dessverre er det ikke mulig å endre til halvpensjon på en reise med våre ekspedisjonsreiser . På ekspedisjonsreiser tilbyr vi kun helpensjon inkludert drikke. På ekspedisjonsreiser vil våre «suite» gjester ha rett på tilleggstjenester.

Alle gjester som sjekker inn på Hurtigruten-terminalen eller om bord på våre skip, må presentere et gyldig pass eller myndighetsgodkjent ID-kort. På Explorer-reiser aksepteres kun pass som gyldig ID, og det kreves at passet må være gyldig 6 måneder etter endt reise. Vennligst send oss passnummeret ditt umiddelbart etter bestilling av en Explorer-reise.

Fleksible priser er priser som er kapasitetsstyrte og avhengig av tilgjengelighet. Prisene kan endres når som helst før avreisedato, og den aktuelle prisen vises ved bestilling.

Vi tilbyr en fleksibel prispolitikk, i likhet med flyselskapene når du bestiller en flybillett. Dette betyr at prisen er en indikasjon på den laveste prisen du kan forvente å betale for en innvendig lugar. Prisene er kapasitetsstyrt og avhengig av tilgjengelighet. Prisene kan endres når som helst før avreisedato, og den aktuelle prisen vises ved bestilling.

Du trenger ikke en PIN-kode for kredittkortet ditt når du foretar betalinger på vår nettside eller over telefonen. Du vil bli bedt om å oppgi kredittkorttype, kortnummer, utløpsdato og kortverifikasjonskode (CVV).

Nei, det du har fått er en betalingsbekreftelse. Nederst på side 2 av fakturaen står betalingsoppsummering.

Nei, dessverre må alle medlemsrabatter oppgis ved bestillingstidspunktet. Vi kan ikke legge inn rabatten i ettertid på internettbookinger.

Ja, du kan betale hele reisen her.

Våre reisepriser er basert på at to personer reiser sammen og deler en lugar. Våre priser er basert per lugar, fordelt på to personer. Reiser man alene får man betale for hele lugaren, men man trenger ikke betale for måltidene til person nummer to.

 

Ofte har vi lugarer uten singeltillegg på utvalgte datoer og reiser langs norskekysten (Bergen - Kirkenes - Bergen eller Kirkenes - Bergen) og ekspedisjonsreiser.

Skip

Du kan betale med kontanter eller kredittkort om bord på skipene våre på kystreiser i Norge. Vi tar Visa, American Express, Diners eller MasterCard. Dessverre støtter ikke systemet vårt Maestro Card. Merk at når du bruker kredittkort om bord på skipet vil kontoen din debiteres i norske kroner. En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker.

På ekspedisjonsreiser kan du imidlertid kun betale med kredittkort. MS Nordstjernen tar ikke American Express. Kredittkortet må være gyldig i mer enn tre måneder etter oppholdet ditt om bord. Merk at når du bruker kredittkort om bord på skipet vil kontoen din debiteres i EUR (unntatt på MS Nordstjernen, der kontoen debiteres i norske kroner). En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker.

For å gjøre det enklere for deg, tilbyr vi også et cruisekort-system om bord på alle skipene våre. Dette systemet lar deg belaste alle kjøp om bord på cruisekortet. En cruisekort-konto kan opprettes ved alle betalingssteder om bord på skipet. Vi tar VISA, Master Card, Diners, American Express eller kontanter (NOK, EUR, GBP, USD) som depositum. En spesifisert kontoutskrift vil bli sendt på e-post. Kontakt resepsjonen hvis du trenger en utskrift. Cruisekort-kontoen må gjøres opp innen kl. 22.00 siste kveld om bord.

For å gjøre det enklere for deg, vil forbruket på cruisekortet automatisk trekkes fra kredittkortet ditt. Kredittkortet må være gyldig i minst tre ytterligere måneder. Eventuelle avvik må rapporteres før ilandstigning. Dette gjelder også hvis du ønsker å betale delvis med kontanter og delvis med kredittkort. Valutaen som brukes om bord er spesifisert ovenfor. Valutakursene ligner de som brukes på et hotell. Sjekk med resepsjonen for forskjellige betalingsmetoder. Merk at en PIN-kode kan være påkrevd når du betaler med ditt personlige kredittkort om bord.

Ja, WiFi er tilgjengelig på alle skip mot et gebyr. Vær oppmerksom på at ved noen av seilingene i fjerntliggende områder, kan internettilgang og mobildekning være begrenset.

Vi ønsker gjester som har begrenset mobilitet hjertelig velkommen på våre skip. Alle skip, med unntak av MS Lofoten, har hvert fall en kabin tilrettelagt for rullestolbrukere. 

Boblebad finnes på MS Roald Amundsen, MS Fram, MS Spitsbergen, MS Midnatsol, MS Trollfjord, MS Polarlys, MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Finnmarken (har basseng også). Alle skip med unntak av MS Lofoten har treningsrom.

MS Midnatsol, MS Finnmarken og MS Vesterålen har lekerom.

Alle norske kystskip har lugarer tilpasset kjæledyr, med unntak av MS Midnatsol og MS Kong Harald. Dessverre har ikke våre ekspedisjonsskip (MS Fram, MS Spitsbergen, MS Nordstjernen and MS Roald Amundsen) lugarer tilpasset kjæledyr.

Nei, vi selger kun hele lugarer. Hvis du reiser alene, må du bestille en hel lugar til deg selv.

 

Ofte har vi lugarer uten singeltillegg på utvalgte datoer og reiser langs norskekysten (Bergen - Kirkenes - Bergen eller Kirkenes - Bergen) og ekspedisjonsreiser.

Ekspedisjonsreiser

Informasjonsskjemaet Skipsmanifest er nødvendig for immigrasjonsmyndigheter, flybilletter og toll. Fyll inn Hurtigrutens spørreskjema (som vil bli sendt til deg rett etter bestilling) og send det tilbake til oss umiddelbart etter at bestillingen er bekreftet. Merk at vi ikke kan sende deg reisedokumentene dine før vi har mottatt det utfylte skjemaet.

For noen avsidesliggende destinasjoner, som Antarktis, Nordvestpassasjen, Nordøst-Grønland og transatlantiske sjøreiser, må alle gjester sende inn et skjema for medisinsk kontroll. Skjemaene registreres av den medisinske partneren vår, Vikand. Det at du får tillatelse til å gå om bord betyr ikke at det nødvendigvis er tilrådelig eller trygt for deg å delta på et ekspedisjonscruise eller aktiviteter relatert til et ekspedisjonscruise. Du må stole helt og fullt på råd fra fastlegen din om det er tilrådelig eller trygt for deg å delta på et ekspedisjonscruise.

De insendte skjemaene screenes av den medisinske partneren vår, Vikand.

Det å få tillatelse til å gå om bord utgjør imidlertid ikke noe medisinsk råd fra oss angående hvorvidt det er tilrådelig eller trygt for deg å delta på et ekspedisjonscruise eller aktiviteter relatert til et ekspedisjonscruise.

Du må stole helt og fullt på råd fra fastlegen din om det er tilrådelig eller trygt for deg å delta på et ekspedisjonscruise.

Skjemaet for medisinsk kontroll består av to deler. Både avsnitt A (fylt inn av passasjeren) og B (fylt inn av en lege) må sendes inn og lastes opp. Skjemaet krever tofaktorautentisering der du vil motta en verifiseringskode til mobilen din for å fullføre den digitale signeringen. Når du har fylt inn og signert Avsnitt A på nett vil skjemaet da bli sendt til deg på e-post så du kan printe det ut og få legen til å signere det.

Etter at du har fylt ut skjemaet, last det opp på portalen til Vikand 4–8 uker før avreise – du kan bli bedt om å sende inn på nytt hvis påkrevd informasjon mangler

Alle landinger er avhengig av vær og isforhold. Siden været er uforutsigbart i de polare sonene, kan vi dessverre ikke garantere at alle de forespeilede landingene i disse områdene vil gjennomføres under din reise.

Vi kan dessverre ikke forhåndsinformere om LAN Airlines charter sine eksakte flytider. Vær oppmerksom på at det vil være ulike avgangstider med LAN Airlines fra Buenos Aires/Santiago de Chile ned til Ushuaia/Punta Arenas. Du vil motta informasjon om dine flytider ved Hurtigruten sin service desk på hotellet dagen før din reise. Avgangstidspunktet er veldig tidlig på morgningen. På slutten av reisen vil ekspedisjonsteamet gi informasjon om bord om flytider og flynummer tilbake til Buenos Aires eller Santiago de Chile.

 

Vennligst være oppmerksom på at maksimal tillat bagasje på LAN Airline charterfly er 1 stk. bagasje á 23 kg. til innsjekk og håndbagasje á 8kg.

Gummistøvler er obligatorisk for alle reiser til Antarktis og for Nordøst-Grønland. Det kan også være krav om gummistøvler når du besøker enkelte nasjonalparker. Vennligst legg merke til at det er ikke lov å bruke dine egne medbrakte gummistøvler i de overnevnte områdene. Du låne et par høykvalitets gummistøvler av oss - helt gratis. Disse er tilgjengelige på alle våre ekspedisjonsskip med unntak av MS Nordstjernen. På MS Fram bruker vi Muck Boot®, og på MS Midnatsol og MS Spitsbergen bruker vi Hurtigruten gummistøvler. 

MS Fram - Muck Boots:

Vi har tilgjengelige størrelser fra 32 to 48

MS Midnatsol - Hurtigruten gummistøvler:

Vi har tilgjengelige størrelser fra 32 til 50

MS Spitsbergen - Hurtigruten gummistøvler:

Vi har tilgjengelige størrelser fra 32 til 50

Dessverre ikke. Under våre ekspedisjonsreiser vil det være best forutsetninger for å se midnattssol. For å kunne oppleve nordlyset anbefaler vi å bestille kystruten langs norskekysten om vinteren eller turer og aktiviteter med Hurtigruten Svalbard her.

Wi-fi er tilgjengelig overalt ombord! Internettet vårt er avhengig av satellittsignal og internetthastighet er avhengig av mottatt signalstyrke. Vær oppmerksom på at vi seiler i fjerntliggende områder med begrenset tilkobling. Streaming støttes ikke.

  • For sesongen 19/20 er WiFi tilgjengelig og kan bestilles ombord mot en ekstra kostnad. Gebyrer kunngjøres om bord. For suitegjester er wifi inkludert kostnadsfritt.
  • For sesongen 20/21 er WiFi tilgjengelig og gratis for alle.

     

Helse og sikkerhet / Covid-19

Våre gjesters sikkerhet, helse og velvære er svært viktig for oss. Vi har introdusert flere nye prosedyrer på alle skipene våre, utformet for å holde deg trygg mot covid-19. Vi vil kontinuerlig oppdatere disse tiltakene i henhold til lokale myndigheters siste retningslinjer.

Vennligst sjekk her for å få all informasjon rundt helse og sikkerhet.