
Flyselskaper og forsinkelser og kanselleringer på flyplasser
Å fly til Norge er én av de mest praktiske og sømløse måtene å komme til din havn for ombordstigning. Selvfølgelig skjer det at flyvninger er forsinket eller til og med blir kansellert. Du kan imidlertid være trygg på at vi er der for å hjelpe hvis forstyrrelser oppstår. Finn ut hvordan vi hjelper gjestene våre med disse hendige Ofte stilte spørsmålene.
NB! Hvis du har bestilt flyreiser gjennom en tredjepart og får problemer, vennligst kontakt leverandøren din for ytterligere hjelp.
Ofte stilte spørsmål
-
Min utgående flyvning eller forbindelsesflyvning er forsinket. Hva bør jeg gjøre?
-
Dra til flyplassen som planlagt. Hvis du har flere flyvninger til reisemålet ditt og den første flyvningen er forsinket, gå om bord i flyet. Det er fortsatt mulig at flyvningen din kan komme i tide eller at det andre flyet vil vente på de forsinkede passasjerene.
Hvis du mister en forbindelsesflyvning, gå til flyselskapets servicedesk på flyplassen på mellomlandingen og be om en ny flyvning til reisemålet ditt. Ofte vil flyselskapet allerede ha ombooket deg. Mens du gjør dette, kontakt oss i tillegg.
Spør servicedesken på flyplassen om en tidligere flyvning hvis din nye avreisetid vil føre til at du mister skipets avreise. Du bør ankomme til flyplassen nærmest avreisehavnen din minst 90 minutter før skipet har avreise. Hvis dette ikke er mulig, ta kontakt med oss for ytterligere arrangementer.
-
Min utgående flyvning eller forbindelsesflyvning har blitt kansellert på forhånd. Hva bør jeg gjøre?
-
Sjekk bestillingen din på flyselskapets nettsted ved å bruke referansenummeret fra flyselskapet.
Hvis flyvningene dine er bestilt gjennom oss vil du finne denne referansen (f.eks. A1B2C3) på reisedokumentene dine. Du kan allerede ha blit ombooket til en alternativ avreise. Hvis du har blitt automatisk ombooket, sjekk at din nye flyvning ankommer i tide for ombordstigning i skipet. Du bør ankomme til flyplassen nærmest avreisehavnen for skipet ditt minst 90 minutter før skipet har avreise. Ta kontakt med oss hvis du ikke har blitt automatisk ombooket eller hvis dine nye flyvningstider betyr at du ikke kan gå om bord i skipet i tide. -
Min utgående flyvning eller forbindelsesflyvning er kansellert og jeg er på flyplassen. Hva bør jeg gjøre?
-
Ta kontakt med flyselskapets servicedesk på flyplassen.’ Flyselskapet bør tilby deg nye flyvninger og, hvis nødvendig, et hotellopphold. Hvis du mottar nye flyvningstidspunkt, sjekk om du vil ankomme på flyplassen nærmest avreisehavnen til skipet minst 90 minutter før skipets avreise. Kontakt oss hvis servicedesken på flyplassen ikke er i stand til å hjelpe deg eller de nye flyvningstidspunktene er for sene for å komme deg om bord i skipet.
-
Jeg gikk glipp av transporten min fordi flyvningen var forsinket. Hva bør jeg gjøre?
-
Sjekk tidstabellen for transporten og ta den neste bussen. Hvis det ikke er noen flere transporter den dagen eller hvis den siste transporten ikke vil få deg til skipets avreisehavn i tide, ta en drosje. Hvis du ikke er i stand til å ankomme til havnen i tide, selv med en drosje, ta kontakt med oss.
-
Hva bør jeg gjøre hvis bagasjen min er savnet?
-
Du må først registrere din savnede bagasje på flyplassen eller online via flyselskapets nettsted. Det kan ta tid å finne savnet bagasje. Derfor, under registreringsprosessen, legg til alle steder du vil ha opphold under turen din, inkludert skipet og eventuelle hoteller, og datoene du vil ha opphold der. Flyselskapet vil gi deg en Property Irregularity Report-kvittering (PIR) for den savnede bagasjen.
Ta med deg PIR-kvitteringen din til vår resepsjon om bord hvis bagasjen din ikke er levert til deg før du går om bord i skipet. Besetningen vår vil støtte deg i å få bagasjen levert om bord. I mellomtiden vil vi hjelpe deg med hvordan og hvor du kan kjøpe nødvendige elementer Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe med å innhente legemidler, men vi kan ikke love resultater. Det anbefales derfor sterkt at du plasserer svært viktige elementer som du trenger umiddelbar tilgang til i håndbagasjen din.
Sørg for at du beholder alle kvitteringer for ditt krav mot flyselskapet.
For returflyvninger må du registerere din savnede bagasje på flyplassen eller online via flyselskapets nettsted. Bagasjen din vil bli levert til hjemmeadressen din av flyselskapet så snart som mulig.
-
Andre endringer til flyreiseruten din
-
Hvis du planlegger å hoppe over noen flyvninger fra flyreiseruten din må du la Hurtigruten først få vite om denne endringen. Dette er på grunn av flyselskapets flyvningsekvenskrav og billettene dine må oppdateres for at ikke alle flyvninger skal bli kansellert automatisk av flyselskapet.
Hvis du har bestilt flyvningene dine via Hurtigruten og du blir informert enten på forhånd eller på flyplassen at flybillettene dine er satt på stand-by, er dette for det meste på grunn av overbooking av flyseslskapet. Vær oppmerksom på at Hurtigruten ikke bestiller stand-by billetter og du har retten til å kreve et sete på flyet. Merk at flyselskapene er informert om at du har bestilt et cruise og må ankomme reisemålet ditt i tide.