Norskekysten FAQ - Ofte stilte spørsmål
Dette utvalget av ofte stilte spørsmål har som hensikt å besvare mange av dine spørsmål. Hvis du fremdeles lurer på noe, vennligst ta kontakt på telefon, epost eller chat.
Generelle spørsmål
-
Hvor finner jeg inspirasjon til min neste reise med Hurtigruten?
-
Du kan lese og laste ned våre brosjyrer på nettsiden ved å trykke på “Les våre kataloger” som du finner under menyen. For å få tilsendt en brosjyre kan du kontakte ditt lokale reisebyrå.
Er du ute etter inspirerende artikler om steder vi besøker kan du se om du finner det du leter etter blant våre inspirasjonssider.
-
Kan jeg bestille min flyreise gjennom Hurtigruten?
-
Ja, du kan bestille flyreisen gjennom oss gitt at du har bestilt/bestiller en Hurtigruten reise.
-
Hva er forskjellen mellom Hurtigruten og Hurtigruten Expeditions?
-
Hurtigruten er ikke som et konvensjonelt cruise. Våre 11 kystskip seiler langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes og tilbake til Bergen, med avgang fra Bergen hver dag. På veien besøker vi 34 unike havner, og flere større og mindre byer, samt utforsker flotte fjorder og UNESCOs verdensarvsteder. Denne blandingen av lokale møter, spektakulær natur og valgfrie utflukter gir en enestående mulighet til å oppleve Norge.
Hurtigruten Expeditions bygger på vår unike utforskerarv fra 1893, og appellerer til de som verdsetter erfaring og personlig utvikling over overdreven luksus. På en ekspedisjonsreiser vil du bli ledsaget av et dyktig mannskap og ekspedisjonsteam på et av våre fem ekspedisjonsskip (MS Fram, MS Fridtjof Nansen, MS Roald Amundsen, MS Spitsbergen, MS Otto Sverdrup, MS Nordstjernen, MS Maud og MS Santa Cruz II). Ekspedisjonsreiser tar deg på fantastiske naturbaserte opplevelser i verdens ytre hjørner: Antarktis, Svalbard, Grønland, Island, Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Karibia og Mellom-Amerika ,Nordvestpassasjen og Alaska.
Priser og bestilling
-
Hva er bestillingsbetingelsene, inkludert betalings- og avbestillingsregler?
-
Vennligst se våre vilkår og betingelser her.
-
Når mottar jeg alle reisedokumenter?
-
Dersom endelig betaling er gjennomført, vil du motta reisedokumenter elektronisk ca. 2-3 uker før avreise.
Merk: Dette gjelder ikke for havn til havn reiser.
-
Hvordan og når kan jeg bestille utflukter?
-
Det er flere måter å bestille utflukter på. Utflukter kan bestilles via nettsiden, over telefon og om bord skipet.
Hvis du bestiller reisen på våre nettsider, kan de fleste utflukter forhåndsbestilles og legges til på reisen. Utflukter som tilbys på den aktuelle destinasjonen er oppført under «opplevelser».
Utflukter som ikke kan reserveres før reisen, kan bestilles fra reiseleder eller ekspedisjonsteamet om bord.
Alle utflukter er underlagt tilgjengelighet og kan bli utsolgt. Vi anbefaler å forhåndsbestille på nettsiden eller over telefonen, der det er mulig.
Ta med førerkortet ditt hvis du har forhåndsbestilt eller planlegger å delta på noen av snøscooter eller ATV utfluktene. Utflukter kan avlyses som følge av ruteavvik, værforhold eller for få påmeldte. Hvis forhåndsbestilte utflukter kanselleres, vil du motta refusjon om bord i NOK.
Vær oppmerksom på at du ikke har fritt valg av hotell dersom utflukten inneholder hotellovernatting.
-
Trenger jeg pass eller ID for Hurtigrutens reiser?
-
Alle gjester som sjekker inn på Hurtigruten-terminalen eller om bord på våre skip, må presentere et gyldig pass eller myndighetsgodkjent ID-kort. På Explorer-reiser aksepteres kun pass som gyldig ID, og det kreves at passet må være gyldig 6 måneder etter endt reise. Vennligst send oss passnummeret ditt umiddelbart etter bestilling av en Explorer-reise.
-
Hva er fleksibel prising?
-
Fleksible priser er priser som er kapasitetsstyrte og avhengig av tilgjengelighet. Prisene kan endres når som helst før avreisedato, og den aktuelle prisen vises ved bestilling. Pris for billetter på samme avgang kan variere avhengig av om bestilling er gjort på nett eller ombord.
-
Hvorfor får jeg en høyere pris enn "fra prisen" på nettet?
-
Vi tilbyr en fleksibel prispolitikk, i likhet med flyselskapene når du bestiller en flybillett. Dette betyr at prisen er en indikasjon på den laveste prisen du kan forvente å betale for en innvendig lugar. Prisene er kapasitetsstyrt og avhengig av tilgjengelighet. Prisene kan endres når som helst før avreisedato, og den aktuelle prisen vises ved bestilling.
-
Trenger jeg en PIN-kode for kredittkortbetalinger?
-
Du trenger ikke en PIN-kode for kredittkortet ditt når du foretar betalinger på vår nettside eller over telefonen. Du vil bli bedt om å oppgi kredittkorttype, kortnummer, utløpsdato og kortverifikasjonskode (CVV).
-
Jeg har fått en ny Final Invoice(Faktura) selv om jeg har betalt. Må jeg betale på nytt eller gikk ikke betalingen gjennom?
-
Nei, det du har fått er en betalingsbekreftelse. Nederst på side 2 av fakturaen står betalingsoppsummering.
-
Jeg har bestilt en reise via internett, men glemte å legge til medlemsrabatt. Kan jeg få det lagt til i ettertid?
-
Nei, dessverre må alle medlemsrabatter oppgis ved bestillingstidspunktet. Vi kan ikke legge inn rabatten i ettertid på internettbookinger.
-
Kan jeg betale på nettsiden?
-
Ja, du kan betale hele reisen her.
-
Hvorfor trenger jeg å betale et tillegg hvis jeg reiser alene?
-
Våre reisepriser er basert på at to personer reiser sammen og deler en lugar. Våre priser er basert per lugar, fordelt på to personer. Reiser man alene får man betale for hele lugaren, men man trenger ikke betale for måltidene til person nummer to.
Ofte har vi lugarer uten singeltillegg på utvalgte datoer og reiser langs norskekysten (Bergen - Kirkenes - Bergen eller Kirkenes - Bergen) og ekspedisjonsreiser.
Skip
-
Har skipene rullestoltilgang?
-
Vi ønsker gjester som har begrenset mobilitet hjertelig velkommen på våre skip. Alle skip har hvert fall en kabin tilrettelagt for rullestolbrukere.
-
Tilgjengelighet for funksjonshemmede personer og personer med redusert bevegelighet
-
Hurtigruten Expeditions ønsker alle gjester med ulike funksjonshemninger velkommen.
På grunn av den måten ekspedisjonscruise fungerer, tar reisene våre oss ofte langt unna de ressursene og fasilitetene vi er vant til i hverdagen. Vi forstår at funksjonshemninger og bevegelighetsproblemer kan variere i alvorlighetsgrad. Derfor anbefaler vi at alle gjester vurderer å ha med seg en ledsager hvis de trenger assistanse, enten om bord eller på land, på grunn av miljøet, aktuelle aktiviteter eller de unike sikkerhetskravene om bord på et ekspedisjonsskip.
Vi snakker gjerne om tilgang for funksjonshemmede personer og personer med redusert bevegelighet på hver reiserute for å forstå behovene og forventningene til hver gjest. På den måten kan vi tilrettelegge for deltakelse i programmene våre og bidra til at forventningene samsvarer med opplevelsene vi kan tilby.
Hvis du har behov for rullestol, ber vi deg være oppmerksom på at du må ta med din egen. For å sikre god adkomst rundt på skipet kan ikke rullestoler og mobilitetshjelpemidler være bredere enn 60 cm.Alt mobilitets- og medisinsk utstyr som tas med om bord, må kunne bæres sikkert og må deklareres før seilingen. Vi kan be om å begrense antall deler og verdien på utstyr, og kan nekte å ta med utstyr hvis det ikke er trygt eller hvis vi ikke er blitt varslet om det i tide for å utføre en risikovurdering.
Besetningen kan ikke pålegges å løfte gjester eller dytte rullestoler, eller å gi personlig pleie som assistanse med mat, medisiner, personlig hygiene eller toalettbesøk. Vi tar selvfølgelig imot gjester som trenger slik assistanse, men krever at de for egen regning har med seg en ledsager som kan gi denne støtten. Dersom en nødsituasjon oppstår vil besetningen vår tilby ekstra evakueringsassistanse til funksjonshemmede gjester og gjester med redusert bevegelighet.
Hurtigruten Expeditions kan ikke garantere at gjester med funksjonshemminger eller redusert bevegelighet vil være i stand til å delta i aktiviteter som krever bruk av RIB-båter eller andre lettbåter. Merk at Hurtigruten Expeditions tilbyr opplevelser som cruise i småbåter og landinger på steder med brygger, flyteramper, landganger og slipper, eller direkte til land. Vi kan ikke ta gjester som har behov for rullestol med på naturlandinger.
Ombordstigning i småbåter fra skipet eller land krever at gjestene kan gå inn i og ut av den lille båten. Denne avgjørelsen er tatt for å ivareta gjestenes og besetningens sikkerhet og velvære.
Hurtigruten Expeditions tilbyr flere utflukter som leveres av tredjepartsleverandører. Vi tilrettelegger og prøver å gjøre alle utfluktene våre tilgjengelige, men vi kan ikke garantere at alle vil være rullestolvennlige eller passende for gjester med redusert bevegelighet. Noen anløpshavner kan ha begrensede fasiliteter, og gjestene kan bli nødt til å navigere seg gjennom brygger, flyteramper, landganger, slipper, bratte ramper eller trapper med hindringer.
For at alle gjester skal kunne evakueres trygt under en nødsituasjon, kan gjester som trenger rullestol kun innkvarteres i lugarer for funksjonshemmede.Antall gjester med rullestol som vi kan ta med om bord bestemmes av hvor mange besetningsmedlemmer vi kan bruke på å tilby assistanse ved evakuering i en nødsituasjon. Dette antallet bestemmes av antall lugarer for funksjonshemmede som er tilgjengelig på hvert skip. Lugarer for funksjonshemmede er tilgjengelige for gjester som trenger tilpassede bad og andre funksjonshjelpemidler. Standardlugarer har høyere dørterskler og kan være uegnet for større mobilitetshjelpemidler.
Vi kan dessverre ikke tilby vedvarende eller langvarig assistanse om bord. Gjester som velger å reise alene og merker at de har store problemer med mobilitets- og tilgjengelighetsutfordringer, kan be om å møte en overordnet skipsoffiser for å diskutere situasjonen med hensyn til deres egen sikkerhet og velvære. Under ekstreme omstendigheter kan gjesten bli nødt til å gå i land for egen regning.
Vi er opptatt av å tilby en hyggelig og tilgjengelig opplevelse for alle gjester, og vi svarer gjerne på alle spørsmål eller bekymringer du måtte ha.
-
Kan jeg betale med kontanter og kredittkort om bord?
-
Du kan betale med kontanter eller kredittkort om bord på skipene våre på kystreiser i Norge. Vi tar Visa, American Express, Diners eller MasterCard. Dessverre støtter ikke systemet vårt Maestro Card. Merk at når du bruker kredittkort om bord på skipet vil kontoen din debiteres i Euro. En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker.
På ekspedisjonsreiser kan du imidlertid kun betale med kredittkort. MS Nordstjernen tar ikke American Express. Kredittkortet må være gyldig i mer enn tre måneder etter oppholdet ditt om bord. Merk at når du bruker kredittkort om bord på skipet vil kontoen din debiteres i EUR (unntatt på MS Nordstjernen, der kontoen debiteres i norske kroner). En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker.
For å gjøre det enklere for deg, tilbyr vi også et cruisekort-system om bord på alle skipene våre. Dette systemet lar deg belaste alle kjøp om bord på cruisekortet. En cruisekort-konto kan opprettes ved alle betalingssteder om bord på skipet. Vi tar VISA, Master Card, Diners, American Express eller kontanter (NOK, EUR, GBP, USD) som depositum. En spesifisert kontoutskrift vil bli sendt på e-post. Kontakt resepsjonen hvis du trenger en utskrift. Cruisekort-kontoen må gjøres opp innen kl. 22.00 siste kveld om bord.
For å gjøre det enklere for deg, vil forbruket på cruisekortet automatisk trekkes fra kredittkortet ditt. Kredittkortet må være gyldig i minst tre ytterligere måneder. Eventuelle avvik må rapporteres før ilandstigning. Dette gjelder også hvis du ønsker å betale delvis med kontanter og delvis med kredittkort. Valutaen som brukes om bord er spesifisert ovenfor. Valutakursene ligner de som brukes på et hotell. Sjekk med resepsjonen for forskjellige betalingsmetoder. Merk at en PIN-kode kan være påkrevd når du betaler med ditt personlige kredittkort om bord.
-
Er WIFI tilgjengelig på alle våre skip?
-
Ja, WiFi er tilgjengelig på alle skip mot et gebyr. Vær oppmerksom på at ved noen av seilingene i fjerntliggende områder, kan internettilgang og mobildekning være begrenset.
-
Kan man kjøpe medisin mot reisesyke om bord?
-
Det er medisin mot reisesyke om bord på dekk 4. Én tablett mot reisesyke koster 1 euro. Ta medisinen i god tid slik at du slipper å kjenne på så mye kvalme og svimmelhet i forbindelse med reisesyke.
-
Hvilke språk gis forelesningene om bord på, og er det hodetelefoner tilgjengelig?
-
De fleste forelesningene og presentasjonene er på engelsk og kan simultanoversettes til tysk (eller fransk på SB). Engangshodetelefone
rer tilgjengelig på skipet, men vi anbefaler at du tar med deg dine egne hodetelefoner. [Hodetelefoninngang er via en standardkontakt som har plass til universelle 3,5 mm-jackpluggler.] -
Hvilke skip har treningsrom og boblebad?
-
Boblebad er tilgjengelig på alle skip unntatt MS Vesterålen. Alle skipene har treningsrom.
-
Hvilke skip har lekerom for barn?
-
MS Vesterålen har lekerom.
-
Hvilke skip har lugarer tilrettelagt for kjæledyr?
-
Ingen av ekspedisjonsskipene har lugarer tilrettelagt for kjæledyr.
-
Må jeg dele lugar med en fremmed hvis jeg reiser alene?
-
Nei, vi selger kun hele lugarer. Hvis du reiser alene, må du bestille en hel lugar til deg selv.
Ofte har vi lugarer uten singeltillegg på utvalgte datoer og reiser langs norskekysten (Bergen - Kirkenes - Bergen eller Kirkenes - Bergen) og ekspedisjonsreiser.
Kystruten
-
Er det mulig å gå i land i alle havner?
-
Ja, om skipet befinner seg i havnen i 30 minutter eller lenger, oppfordrer vi alle gjester til å gå i land. I enkelte havner stopper skipene i bare 15 minutter. Her ber vi om at gjestene holder seg ombord for å unngå risiko. Ruteplanen kan du finne her.
-
Når må jeg senest møte opp ved de forskjellige havnene - både med og uten kjøretøy?
-
Vennligst vær ved alle havner, unntatt Bergen, 15-20 minutter før avreise. For avganger fra Bergen er den siste innsjekkingen 30 minutter før avreise.
Terminalen i Bergen er åpen for innsjekking av bagasje fra kl. 13.00 til 14.30, og innsjekking for passasjerer starter fra kl. 15.00 og ombordstigning fra kl. 16.00. Innsjekking på terminalen er mulig frem til kl 19.30 hele året, etter dette må man sjekke inn om bord. Lugarer er tilgjengelig fra kl. 18.00.
-
Jeg skal ha med bil ombord på Hurtigruten. Når skal jeg møte opp?
-
For Bergen, Trondheim, Tromsø og Kirkenes bør du ankomme minst 1 time før avreise for å ha tid til å laste bilen på skipet. For andre havner er 30 min før tilstrekkelig.
-
Hva er de maksimale dimensjonene for kjøretøy?
-
Maks lengde i meter Maks bredde i meter Maks høyde i meter Maksvekt i kilo MS Kong Harald 6,40 2,40 2,25 5000 MS Midnatsol 6,40 2,40 2,30 5000 MS Nordkapp 6,40 2,40 2,20 5000 MS Nordlys 6,40 2,40 2,20 5000 MS Polarlys 6,40 2,40 2,20 5000 MS Richard With 6,40 2,40 2,20 5000 MS Trollfjord 6,30 2,40 2,30 5000 MS Vesterålen 5,40 2,40 1,85 5000 MS Nordnorge 6,50 2,40 2,40 5000 -
Kan jeg sende frakt og gods med Hurtigruten?
-
Ønsker du å sende bilen eller annet gods med Hurtigruten, uten selv å reise med, ta kontakt med Nor Lines sentralt eller nærmeste ekspedisjon:
Nor Lines AS
Nedre Holmegate 30
Postboks 655
4003 Stavanger
Tlf: +47 73 50 62 38
E-post: [email protected] -
Hvordan arrangeres utfluktene når skipet bare er i havn en kort periode?
-
Dersom gjestene har bestilt utflukter gjennom Hurtigruten, inkluderer utflukten transport fra og til skipet. Hvis skipet har seilt til en annen havn i løpet av tiden du er på utflukten, vil du bli fraktet til neste havn slik at du kommer om bord på skipet igjen.
-
Er det mulig å sette seg på venteliste for å få lugar?
-
Vi har dessverre ikke ventelister. Dersom alle lugarer er opptatt på en seiling, oppfordrer vi til å sjekke igjen senere eller forsøke en annen dato.
-
Kan jeg bestille «havn til havn»-reise uten lugar?
-
For reiser som er kortere enn 23 timer er det mulig å bestille dekksplass. Dersom reisen varer lengre enn 23 timer, må lugar bestilles.
-
Hvordan finner jeg adresse til de ulike havnene?
-
For å finne adressen til de ulike havnene, vennligst se vår havneside og klikk på ønsket havn.
-
Hvor finner jeg kontaktinformasjon til alle skip?
-
For å finne kontakt informasjon til de ulike skipene, vennligst besøk vår skipsside og klikk på ønsket skip.
-
Hvilken tid på året er det best å reise om jeg ønsker å se midnattssol?
-
Datoer der hele solskiven er over horisonten. Du vil bare oppleve midnattssolen når du er nord for Polarsirkelen. Under finner du en oversikt over hvor og når du kan se midnattssolen.
Sted første dag siste dag:
- Nordkapp 13. mai - 31. juli
- Hammerfest 16. mai - 28. juli
- Vardø 16. mai - 28. juli
- Tromsø 20. mai - 25. juli
- Harstad 24. mai - 20. juli
- Svolvær 28. mai - 17. juli
- Bodø 03. juni - 11. juli
-
Hvilken tid på året er det best å reise om jeg ønsker å se nordlys?
-
Nordlyssesongen går fra oktober til slutten av mars, når det er minst sollys. Nordlys er mest fremtredende over Polarsirkelen, så jo mer tid du oppholder deg langt Nord, desto bedre er sjansene dine for å oppleve nordlys. Mer informasjon om nordlyset finner du her.
Helse og sikkerhet / Covid-19
-
Er det trygt å reise med Hurtigruten? Hvordan håndterer Hurtigruten koronasituasjonen?
-
Våre gjesters sikkerhet, helse og velvære er svært viktig for oss. Vi har introdusert flere nye prosedyrer på alle skipene våre, utformet for å holde deg trygg mot covid-19. Vi vil kontinuerlig oppdatere disse tiltakene i henhold til lokale myndigheters siste retningslinjer.
Vennligst sjekk her for å få all informasjon rundt helse og sikkerhet.