Praktisk informasjon om reiser langs norskekysten
Her finner du praktisk informasjon om reisen din på kystruten mellom Bergen og Kirkenes.
Ruteplan og takst
Lurer du på om skipet ditt er i rute? Her oppdaterer vi ruteplanen fortløpende.
|
Innsjekk
Innsjekk - alle havner:
- Gjester som reiser med bil må møte opp senest 1 time før avgang i Trondheim, Bodø, Tromsø og Kirkenes. For øvrige havner må man møte opp senest 30 minutter før avgang.
- Innsjekk finner sted i resepsjonen på skipet i alle havner bortsett fra Bergen
Ved ombordstigning må alle vise frem gyldig legitimasjon.
Innsjekk - Bergen:
- Jekteviksterminalen/Hurtigruteterminalen er åpen daglig fra 11.00 - 21.00
- Innsjekk starter kl. 15.00
- Ombordstigning starter kl. 16.00
- Sikkerhetsmøter holdes før ombordstigning - fra 15.50 og deretter to ganger i timen (kvart på og kvart over)
- Ved innsjekk legges bagasjen ved innsjekkingsdesken
- Bagasjen transporteres til lugaren
- Lugarer er tilgjengelig fra 18.00
- Innsjekk stenger 19.30 i terminalen. Etter dette er det fortsatt mulig å sjekke inn direkte på skipet
Innsjekk - kjøretøy:
- Tidspunkt for ombordkjøring i Bergen er 18.00. Gjester som reiser med bil må møte opp senest 1 time før avgang i Trondheim, Bodø, Tromsø og Kirkenes. For øvrige havner må man møte opp senest 30 minutter før avgang.
- Alle gjester må sjekke inn i terminalen i Bergen eller ombord de andre havnene, før bilen kan kjøres om bord.
- Gjester må ta med bagasjen som er nødvendig for turen og foreta ombordstigning via terminalen i Bergen og via Hurtigrute-kaien i de andre havnene. Ingen bagasje skal bli transportert igjennom bildekk.
- Kontrollkortet for bilen må fremvises til mannskapet på bildekk (kontrollkort får du når du sjekker inn). Du kan kjøre bilen om bord selv, eller du kan be mannskapet om hjelp. Dersom det er begrenset tid før avreise, vil du får kontrollkortet fra mannskapet på bildekket.
- Bildekket blir avlåst, og det er ingen adgang til kjøretøyet underveis.
I høysesong er det begrenset med bilplass på noen av de korte strekningene. Campingvogner og tilhengere kan dessverre ikke fraktes med Hurtigruten.
Følgende dimensjoner gjelder for kjøretøy
Maks lengde i meter | Maks bredde i meter | Maks høyde i meter | Maksvekt i kilo | |
MS Kong Harald | 6,40 | 2,40 | 2,25 | 5000 |
MS Nordkapp | 6,50 | 2,45 | 2,10 | 5000 |
MS Nordlys | 6,50 | 2,40 | 2,20 | 5000 |
MS Polarlys | 6,50 | 2,45 | 2,20 | 5000 |
MS Richard With | 6,40 | 2,40 | 2,30 | 5000 |
MS Trollfjord | 6,30 | 2,40 | 2,30 | 5000 |
MS Vesterålen | 5,40 | 2,30 | 1,90 | 2800 |
MS Nordnorge | 6,50 | 2,40 | 2,30 | 5000 |
Utsjekk:
- Vanlig utsjekk fra lugarer er kl 12.00
- Det er mulig å kjøpe senere utsjekk i resepsjonen om det er ledig
- kr 225 for 1-3 timer
- kr 600 for mer enn 3 timer
- Havner med tidligere utsjekk: Bergen (kl. 10.00), Kirkenes (kl. 08.00), Trondheim (kl. 08.00) og Tromsø (sørgående - kl. 20.00)
Bagasje:
Alle gjester kan ta med opptil 50 kg bagasje. Vi anbefaler at du ikke tar med mer bagasje enn du er i stand til å bære selv, det finnes ikke bagasjeservice i andre havner enn Bergen og Kirkenes. Vi ber om at du ikke lagrer bagasje i skipets fellesområder. Hurtigruten er ikke ansvarlig for tap av bagasje, og all oppbevaring i bagasjerommet skjer på eget ansvar. Overvekts bagasje eller annen stor/tung bagasje regnes som last og må betales ekstra for. I håndbagasjen bør du alltid ha med eventuelle medisiner som du må ha tilgang til eller tar regelmessig.
Lugarer:
Alle våre skip* har fire lugarkategorier: Polar innvendig, Polar utvendig, Arctic Superior og Expedition Suites. På reiser over 5 døgn, kan du fritt velge mellom lugarene i de forskjellige lugarkategoriene. Alle lugarene har individuelle spesifikasjoner og forskjellig pris. På reiser under 5 døgn får du en uspesifisert lugar i valgt lugarkategori. Det vil si at systemet velger beste lugar tilgjengelig. Derfor lønner det seg alltid å bestille i god tid.
*Unntakene er MS Vesterålen som kun har Polar innvendig og utvendig.
Fasilitetene i lugarene varierer mellom skipene og med lugartype. Håndklær og dusjgele finnes på alle lugarer. De fleste skipene har hårfønere i lugaren. Om ikke kan du låne fra resepsjonen. Vannkokere finnes på Arctic Superior og Expedition suiter. Det er mulig å leie barneseng, og et begrenset antall kan forhåndsbestilles. Koøyene på noen lugarer kan være tildekket på vinterstid. Hurtigruten har ikke ansvar for tap av eiendeler. Verdisaker kan oppbevares i skipets safe i resepsjonen.
Tidspunktene for utsjekking fra lugaren følger skipets seilingsplan, og disse kan variere fra dag til dag. Ved avreise Bergen er lugarene tilgjengelige fra kl. 18:00. Utsjekkstidspunkt er normalt klokken 12:00. I noen havner vil utsjekktiden bli annonsert i forhold til ankomst/ avreisetider. Vær vennlig å sjekk med resepsjonen om bord for eksakt tidspunkt. Ta kontakt med resepsjonen for ytterligere informasjon. Vær oppmerksom på at suitene har andre utsjekkingstider enn øvrige lugarer.
Endringer i reiserute og utflukter
Været langs norskekysten er uforutsigbart. Derfor kan alle reiseruter og utflukter endres på grunn av vær-, sjø- eller isforhold. På utfluktene våre må vi også ta hensyn til minimum og maksimum antall deltagere. I førjulstiden er det også mulig at reiseruten endres fordi skipene skal være vertskap for middager, eller ha feiringer for lokalsamfunnene.
Pass og identitetskort
Samtlige som skal reise med Hurtigruten, må fremvise gyldig pass/legitimasjon.
Passasjerer med redusert mobilitet (handikaplugarer)
Vi ønsker gjester med nedsatt mobilitet hjertelig velkommen. Ved behov vil salgskonsulentene våre også søke opp og bestille passende hotellrom til deg. Du må ta med din egen sammenleggbare rullestol i standardstørrelse. Hvis du klarer å komme deg rundt på skipet i rullestol uten hjelp, trenger du ikke å reise med ledsager. Gjester som trenger hjelp, må mest sannsynlig reise med ledsager. Snakk med reisebyrået om dette.
Når skipet stopper i havner langs norskekysten, er det som regel en rampe eller landgang for å komme seg av og på skipet. Unntaket er i Urke, der vi ikke legger til kai. Adgang til dette tettstedet er kun for gjestene som drar ut på utflukt her. Ilandstigning vil foregå med lettbåt, og er derfor ikke egnet for rullestolbrukere.
Utfluktene er ikke tilpasset spesifikt for gjester med nedsatt mobilitet. Spør kystekspertene våre når du er om bord, så vil de kunne gi råd om hvilke utflukter som kan passe.
Det er viktig at du gir oss beskjed om mobilitetsutfordringer når du bestiller, så vi kan legge best mulig til rette for deg.
Du må ta med din egen sammenleggbare rullestol i standardstørrelse. Denne må oppbevares på lugar når den ikke er i bruk. Hvis du klarer å komme deg rundt på skipet i rullestol uten hjelp, trenger du ikke å reise med ledsager. Gjester som trenger hjelp, må mest sannsynlig reise med ledsager. Snakk med reisebyrået om dette.
Barn som reiser alene:
Nedre aldersgrense for barn som kan reise alene med Hurtigruten er 12 år. Denne instruksen gjelder for barn mellom 12 og inntil 16 år (t.o.m. fylte 15 år). Barn som reiser alene skal vurderes individuelt i forhold til å være i stand til å ta vare på seg selv. Det er ikke tillatt for barn under 16 år å reise over natten. Ledsager for barn under 12 år som skal reise med, må være fylt 18 år. For at barn skal kunne reise aleine med Hurtigruten ligger følgende forutsetninger til grunn: All nødvendig informasjon om barnet skal være opplyst, herunder minimum følgende:
- Navn, fødselsdato og kjønn
- Hjemmeadresse og besøksadresse
- Foresatte/kontaktpersoner og vedkommende som skal hente på ankomststed, med angivelse av telefonnumre
Ved ombordstigning skal foresatte signere et skjema inneholdende informasjon om barnet og foresatte, at barnet har nok penger til forpleining (om kost ikke er forhåndsbetalt) og at vedkommende foresatte er innforstått med ansvar og risiko ved å sende barnet aleine med Hurtigruten. Person skal hente barnet på ankomststed skal oppgis med navn og telefonnummer. Vakthavende i resepsjonen er ansvarlig for å gi barnet nødvendig informasjon om sikkerhet og hvordan det skal foreholde seg i nødssituasjoner, hvordan oppføre seg om bord og at en ikke skal forlate skipet uten å klarere med kontaktperson. Barnet skal få utpekt kontaktperson(er) i resepsjonen for spørsmål og evt. hjelp. Kontaktpersonen(e) skal holde nødvendig kontakt med barnet under reisen. Barn som reiser aleine skal anmerkes på passasjerlisten som person som trenger spesiell hjelp. Broen skal være informert om antall barn som reiser aleine.
For å bestille billett til barn som reiser alene, vennligst ring kundeservice på 81003030
Fly
Trenger du hjelp til å bestille flyreise til avreisehavn og tilbake etter seilasen din, hjelper kundeveilederne våre deg med det. Noen av reisene våre har også flyreisen inkludert i prisen.
Hoteller
Hvis du trenger hjelp til å bestille hotell i forbindelse med reisen din med oss, hjelper vi deg mer enn gjerne med det.
Parkering i Bergen
Hurtigruten har dessverre ikke egen parkering ved terminalen, men dersom du ønsker å la bilen stå i Bergen anbefaler vi KlosterGarasjen parkeringshus som ligger 300 meter fra Jekteviksterminalen.
Kafé
Varme og kalde drikker, måltider og snacks kan kjøpes i kafeen. Åpningstider får du om bord.
À la Carte meny
À la Carte menyen vår er en middagsopplevelse utenom det vanlige – en middag laget av de ypperste råvarene fra de lokale leverandørene våre. På klassiske rundreiser er fullpensjon inkludert i prisen, og da kan du oppgradere til À la Carte mot et lite tillegg. Det er selvfølgelig også mulig å bestille À la Carte hvis du ikke har fullpensjon inkludert. På de aller fleste skipene våre blir À la Carte servert i egne områder i restaurantene. MS Trollfjord har egne rom som kun brukes av våre À la Carte-gjester. Kos deg med 2, 3, 4 eller 5-retters middag der du kan velge mellom fire forretter, fem hovedretter, fire desserter og den berømte ostetallerkenen vår - alt laget av delikate og ferske råvarer. Egne vinpakker er også tilgjengelig. Du kan kun bestille À la Carte menyen vår om bord. MS Vesterålen tilbyr ikke À la Carte meny.
Kommunikasjon etter bestilling
Hvis du har bestilt reisen din gjennom et reisebyrå, må all kommunikasjon mellom deg og Hurtigruten gå gjennom dette reisebyrået. Hvis du bestiller direkte hos oss, vil all korrespondanse gå mellom oss og deg som bestiller. Vennligst oppgi bestillingsnummeret ditt ved all kommunikasjon. Vi vil sende deg bekreftelsen på reisen så raskt som mulig. I høysesonger, eller hvis det er under 8 uker til avreise, kan det ta litt lenger tid å få bekreftelse etter at du har bestilt. Dette er grunnet søk av kapasitet på lugarer, eventuelle fly og hotellrom. Du får tilsendt en faktura som bekreftelse på reisen din. Hvis du reiser sammen med en venn, og begge ønsker å motta sine reisedokumenter, er det fint om du informerer om dette når du bestiller. Reisedokumenter blir som regel sendt 7-14 dager før avreise.
Midnattssol
Datoer der hele solskiven er over horisonten. Du vil bare oppleve midnattssolen når du er nord for Polarsirkelen. Under finner du en oversikt over hvor og når du kan se midnattssolen.
Sted første dag siste dag:
Nordkapp 13. mai - 31. juli
Hammerfest 16. mai - 28. juli
Vardø 16. mai - 28. juli
Tromsø 20. mai - 25. juli
Harstad 24. mai - 20. juli
Svolvær 28. mai - 17. juli
Bodø 03. juni - 11. juli
Ombordstigning/Avgang Bergen
I Bergen seiler skipene fra Jekteviksterminalen, Nøstegaten 30, 5010 Bergen. Drosjesjåfører vet som regel hvor dette er, og veien til terminalen er merket. Det er mulig å oppbevare bagasjen i terminalen, og dette koster 30,- (3x kr 10,-). Terminalen er betjent, og det er mulig å sjekke inn bagasjen fra kl. 13.00. Du kan sjekke inn fra kl. 15.00, og ombordstigning begynner kl. 16.00. Alle lugarer er tilgjengelige fra kl. 18.00.
Tider avreise ombordstigning
Hele året: Avgang kl. 20.30. Ombordstigning fra kl. 16.00.
Det er ikke restaurant eller kafé i terminalen. Første kveld serverer vi middag om bord, vanligvis mellom kl. 18.00-21.00. Det er ingen reserverte bord denne kvelden. Gjester på rundturer finner sitt bordnummer i konvolutten som de blir tildelt ved innsjekking. Ved avstigning i Bergen blir bagasjen din utlevert på bagasjebåndet i terminalen. På reisens siste dag blir du bedt om å sjekke ut fra lugaren et par timer før ankomst. Informasjon om hvor du kan hente bagasjen din etter utsjekking i andre havner finner du om bord.
Polarnatt
Polarnatt er en periode over minst et døgn i mørketiden da det er fullstendig mørkt. Dette skjer kun nord for Polarsirkelen.
Sted første dag og siste dag
Nordkapp 18. nov - 23. jan
Hammerfest 20. nov - 21. jan
Vardø 21. nov - 20. jan
Tromsø 25. nov - 16. jan
Harstad 30. nov - 11. jan
Svolvær 04. des - 07. des
Bodø 15. des - 28. des
Tog
Skal du reise fra Oslo kan du også ta tog til og fra anløpshavnene våre i Bergen, Trondheim og Bodø. Se Vy for mer informasjon.
Transport til og fra skipene før og etter avreise
Transport til og fra skipet er inkludert dersom det opplyses om dette i reisedokumentene,
som oftest uten reiseleder. Buss, tog eller taxi blir benyttet. Du vil motta alle detaljer om dette sammen med reisedokumentene dine.
Service og tips
Det er helt opp til deg om du ønsker å gi tips. Det er plassert tipsbokser i restauranten sammen med konvolutter dersom du ønsker å gi tips.
Droner
Vennligst vær oppmerksom på at bruk av droner ikke er tillatt under reisen. Dette av generelle sikkerhetsårsaker, samt beskyttelse av andre passasjerers personlige sikkerhet.
Språk
Norsk og engelsk er de offisielle språkene om bord. Men mange som arbeider ombord snakker i tillegg tysk.
Turleder/Ekspedisjonsleder
Hvert skip har en turleder eller en ekspedisjonsleder som selger og gir informasjon om utflukter, poster et dagsprogram og et nyhetsbrev, gir deg informasjon om plassene vi passerer av interesse, ilandstigning og mye mer. Noen ganger kan denne informasjonen bli gitt av resepsjonen. Alle turlederne snakker norsk, engelsk og tysk. Ekspedisjonslederne snakker norsk og engelsk.
Vask av klær
Det er vaskemaskin, tørketrommel og strykejern om bord på alle skip. Polletter kjøpes i resepsjonen.
Måltider
Frokost serveres som regel fra klokken 07:30 (åpen bordplassering), og middag fra 18:30 ( fast bordplassering), lunsj fra rundt 12:00/13:00 (åpen bordplassering). I høysesongen kan det være 2 lunsjtider og middager. Tidspunktene vil bli informert om bord. Reisen starter med en middag ved avreise Bergen, og slutter med en brunsj på ankomstdagen når vi er tilbake igjen i Bergen. Frokosten består av et godt utvalg av kald kjøtt, oster, egg, frokostblandinger og frukt, ferske brød og bakervarer, og ofte rykende ferske sveler og vafler. Fullpensjon menyen variere med en miks av menyer til lunsj og middag, men du kan også velge den spennende a la carte menyen mot ett lite tillegg. Alle skip har alle bevilgninger, og prisene om bord er like de du finner på land i Norge.
Måltidene pleier å være servert: (Kan endres i forhold til havneanløp)
- Frokost fra 07:00-10:00 (ingen faste sitteplasser)
- Lunsj fra 12:00-14:00 (ingen faste sitteplasser)
- Middagstidene varierer i forhold til reiserute. Middagen starter vanligvis klokken 18:00, og det vil være tildelte plasser (dette får man ombord)
Maten er i all hovedsak norsk og innenfor konseptet Norway's Coastal Kitchen, som er mat basert på lokal ressurser fra små leverandører fra regionene vi seiler forbi.
Alle våre skip tilby en egen A la Carte restaurant, her inviterer vi deg til å nyte ett måltid i en roligere atmosfære, med personlig service. Opplev et utvalg av innovative retter basert på lokale råvarer med Premium kvalitet. Du kan enten oppgradere måltidsplanen du allerede har eller kjøpe A la Carte meny. Våre platinum gjester er velkommen til å spise i A la Carte restauranten hver dag uten ekstra kostnad. Åpningstider finner du om bord.
Det er trygt å drikke vann fra kranen om bord. Våre Platinum gjester har en drikkepakke inkludert, denne kan også kjøpes om bord. Alle skip har skjenkebevilling, prisene er som ellers i Norge. Mer informasjon ser du om bord.
Matpreferanser
Det er alltid veganske og vegetariske alternativer på forespørsel. Vi kan dessverre ikke love at vi kan levere til alle type dietter, men vil gjøre vårt aller ytterste for å i møte komme slike ønsker.
Medisiner, lege og sykehus
På reisen langs norskekysten holder Hurtigruten seg innenfor norske farvann og er sjelden langt fra land. Det er ikke noen fast lege eller apotek om bord, men medisinsk hjelp er tilgjengelig i havnene. Dersom en nødssituasjon skulle oppstå vil pasienttransport kunne skje med helikopter. Vår besetning har trening i førstehjelp, og det er egen sykelugar på alle våre skip. Vennligst ta kontakt med resepsjonen dersom du har behov for medisinsk hjelp. Vi ber de av vare gjester som har bevegelseshemninger, nedsatt syn eller hørsel om å informere resepsjonen ved ombordstigning. Dette vil sikre at du får nødvendig assistanse i en evt. nødssituasjon. Dersom du har lett for å bli sjøsyk, bør du ta med deg de tablettene som virker best for deg. Enkelte typer sjøsyketabletter er å få kjøpt om bord, men det kan variere hvor virkningsfulle disse er.
Håndhygiene
Av hensyn til din egen og dine medreisende helse ber vi deg utøve god håndhygiene. Mer informasjon om dette gis om bord.
Betaling om bord
NOK er valutaen om bord. Alle kredittkort er akseptert om bord, og selvfølgelig både kontanter og norske bankkort.
Hurtigruten tilbyr et cruisekort til alle som reiser med oss og som har bestilt lugar. Cruisekortet kan benyttes til alle kjøp om bord. Cruisekortet vil bli knyttet direkte opp mot ditt kredittkort. Vi aksepterer VISA, MasterCard, American Express eller kontanter (NOK, EUR, GBP, USD). Kredittkortet må ha utløpsdato minst 3 mnd. etter bruk. Kvitteringen vil bli sendt til deg på email, dersom du ønsker en utskrift, vennligst ta kontakt med resepsjonen.
Sikkerhet
Det er et sikkerhetskrav at alle Hurtigrutens passasjerer deltar på en obligatorisk sikkerhetsgjennomgang i Bergen og Kirkenes før skipet forlater havnen. Etter innsjekking, og før ombordstigning, går du til første etasje i terminalbygget hvor sikkerhetsgjennomgangen vil bli gitt med intervaller av Hurtigrutens personale. Sikkerhetsgjennomgangen vil vare mellom 10-15 minutter, det første finner sted på 15:45 (ombordstigning starter fra 16:00, også fra første etasje). Gjennomgangen vil inneholde en demonstrasjon av hvordan du tar på redningsvesten, og det gis instruksjoner som skal følges dersom en evakuering eller annen krise oppstår under reisen. Sikkerhetsgjennomgangen er obligatorisk for alle passasjerer, også de som har reist med Hurtigruten ved tidligere anledninger. Det vil også være anledning til å stille spørsmål dersom du har noen bekymringer. Når din sikkerhetsgjennomgang er over, ønsker vi velkommen til ombordstigning. Den siste sikkerhetsgjennomgangen vil finne sted klokken 19:30. Gjester som ankommer etter dette tidspunktet vil måtte delta på et sikkerhetsmøte om bord klokken 20:00 før skipet forlater Bergen.
Vennligst gjør deg kjent med sikkerhetsprosedyrene som er kunngjort på innsiden av lugardøren og i fellesarealene om bord. Ta kontakt med resepsjonen dersom du har spørsmål eller er i tvil. Vi ber de av våre gjester som har bevegelseshemninger, nedsatt syn eller hørsel om å informere resepsjonen ved ombordstigning. Dette vil sikre at du får nødvendig assistanse dersom en nødssituasjon skulle oppstå. I de fleste havner vil det være en god del aktivitet på kaien, med ombord- og ilandkjøring av biler, samt lasting og lossing av gods. Vennligst vær oppmerksom på denne trafikken, og vis varsomhet ved avstigning og ombordstigning. I løpet av vintermånedene kan det være glatt på kaien eller på dekk.
Butikk
Våre om bord butikker har et bredt utvalg av produkter i høy kvalitet. VI har klær fra gode norske merker og utstyr som er egnende for utflukter og gåturer. VI har også gaveartikler og minner du kan ta med hjem. Du kan også finne produkter med Hurtigruten merke og vårt eget merke Arctic Pure. I tillegg har vi også et lite utvalg med toalettartikler.
Utflukter
Vi anbefaler at du forhåndskjøper utflukter (der det er mulig). De utfluktene som ikke er utsolgt vil bli solgt om bord. Utflukter som blir bestilt om bord kan kun betales i norske kroner. Du kan forhåndsbestille utflukter opptil 4 uker før avreise, eller 2 uker før avreise dersom du betaler med et kredittkort. Utflukter er avhending av at minimumsantallet blir nådd, og av tidspunkt og værforhold.
Sykkel
Det koster kr 200 per døgn å ha med sykkel om bord. Vennligst kontakt vårt kundesenter for å legge til dette i bookingen din.
Røyking
Røyking er kun tillatt i anviste områder ute på dekk. Og det er ikke tillatt å røyke på dekk under fyllingen av drivstoff i Bergen. Dette vil det bli gitt beskjed om ombord. Vennligst vis hensyn til miljøet og bruk askebegrene - det er forbudt å kaste sigarettstumper på sjøen. Det er strengt forbudt å røyke i lugaren; ved overtredelse av forbudet vil du bli ilagt et gebyr for rensing av lugar på kr 1500.
Stabilisatorer
Alle skip har stabilisatorer.
Internett
Vi har trådløst nett om bord til bruk. Spør gjerne om mer informasjon i resepsjonen.
Telefon
Mobiltelefon kan brukes om bord, men mottaksforholdene kan variere.
Vekking
Når vi ankommer en havn om natten, vil avstigende gjester bli vekket en halv time før ankomst. Ved ankomst tidlig om morgenen vil man få telefonvekking. Lugaren må forlates tidlig nok til at den kan klargjøres for neste gjest. Du er i mellomtiden velkommen til å benytte skipets bagasjerom og fellesarealer.
Kunngjøringer
Kunngjøringer om bord blir gjort på flere språk. På de fleste skipene kan du høre disse annonseringene også på lugaren din ved å aktivere telefonsystemet. Det blir ikke annonseringer på natten.
Informasjon til gjester som benytter høreapparater
Fartøyene som betjener Kystruten er utstyrt med Teleslynge. Siden fartøyene er bygget av stål, som er et magnetisk materiale, er det installert todelt løsning. Den todelte løsningen består av standard skrankeslynger, som benytter magnetfelt for å overføre lyden til høreapparatet til gjesten. Denne løsningen benyttes i alle betjente skranker/disker. Det andre løsningen benytter fartøyets WiFi om bord og krever en app på gjestens Smartphone. Appen som benyttes heter WaveCast Audio Reciever – fra Williams Sound – og er tilgjengelig for Android og iPhone. Appen kan lastes ned fra Google Play og App Store. Det er anbefalt å laste ned denne før gjesten kommer om bord.
Når gjesten er tilkoblet Premium WiFi om bord og starter appen vil den søke automatisk etter de tjenestene som finnes og presentere dem på gjestens smarttelefon. Når man klikker på den kanalen man ønsker, vil man motta lyden som distribueres på den valgte kanalen. Det er mulig å endre volumet for å tilpasse dette etter eget ønske i appen. Ettersom man benytter WiFi vil man kunne lytte til den ønskede kanalen over hele skipet.
Denne løsningen benyttes ute på akter dekk, i konferanserommene, felles informasjon i hovedrestauranten, panoramabaren og fra fartøyets PA (Public Announcement) anlegg.
Antrekk om bord
Kleskoden om bord er avslappet og uformell. Det forventes heller ikke at du kler deg formelt til middag. Det kan være skiftende værforhold i mange av våre anløpshavner. Vi anbefaler at du velger lagvis bekledning, slik at du enkelt kan tilpasse deg endringer i dagens skiftende temperatur og værforhold. For alle reiser anbefaler vi at du tar med deg pustende regn og vindtette klær. På vintersesongen er det også lurt å ta med seg lue, votter og ullundertøy.
Skip i fast rute
Hurtigrutens skip langs norskekysten går i fast rute og er en viktig del av hverdagen for store deler av kyst- befolkningen. Natt og dag frakter skipene gjester, kjøretøy og gods mellom anløpshavnene som er oppgitt i Hurtigrutens brosjyrer og på vår nettside. Trafikken kan medføre noe støy under lasting og lossing. En del av anløpene har svært kort varighet og skjer i løpet av natten. I sjeldne tilfeller er vi nødt til å seile forbi en anløps- havn på grunn av dårlig vær eller andre uforutsette forhold. Alle våre skip er utstyrt med stabilisatorer. Største del av reisen langs norskekysten seiles i beskyttede farvann og skipene befinner seg på åpent hav kun noen få timer.
I jule- og nyttårstiden kan det forekomme visse justeringer i seilingsplanen grunnet høytid og arrangementer. Endringer vil bli publisert. Vennligst påse at du er tilbake om bord i god tid før vi seiler - dette gjelder spesielt dersom skipet ligger etter ruten og vi må ta igjen tapt tid. Avreisetiden blir tydelig kunngjort ved landgangen.
Hurtigrutens skip kan dessverre ikke vente på gjester som ankommer for sent. Dersom du mot formodning går glipp av avreisen, må du selv ta ansvar for å ordne transport til en anløpshavn der du kan gjenoppta reisen, eller eventuelt ordne din egen hjemreise.
Tidstabell
Alle våre skip har en tidstabell å følge. Når vi besøker havner langs ruten, vær nøye på at du er tilbake på skipet i god tid før avreise, spesielt når et skip er forsinket inn til havnen og må holde rute.
Havner
Alle skipene våre besøker 34 havner på en rundtur mellom Bergen og Kirkenes. Se Havner for mer informasjon.
Lokal Transport/reise fra havn til havn
På en kort reise kan du reise fra en havn til den neste, eller reise til en by og hjem igjen. Dette er en perfekt løsning for transport langs kysten, eller dersom du ønsker en liten ferietur.
Kjæledyr
For transport av dyr gjelder særskilte regler. Det anbefales at kjæledyr ikke blir tatt med på lengre strekninger. Eget bur til kjæledyret må medbringes og dyret må holdes i dette på dyrelugar. Lufting av kjæledyret gjøres via bildekk når skipet ligger til kai. Ta kontakt for informasjon da vi har dyrelugar på noen av skipene. Reiser man uten lugar må kjæledyret være i bur på bildekket og det er kun tilgang for eiere når skipet er i kai. Førerhund er velkommen om bord.
Ansvarsbestemmelser: Hurtigruten fraskriver seg et hvert ansvar i forbindelse med transport av kjæledyr. Eventuelle forsikringer må dekkes i sin helhet av eier og forsikringsselskapet må ha informasjonen om at transport skjer på eiers ansvar. Dersom kjæledyret påfører skade om bord i skipet eller forulemper/ skader passasjerer eller skipets besetning, vil alle kostnader i denne forbindelse bli belastet kjæledyrets eier.
Treningsrom og boblebad
Noen skip har treningsrom og boblebad: MS Kong Harald og MS Nordkap. MS Polarlys og MS Nordnorge har boblebad. Kan til tider være stengt i vintersesongen. Håndklær kan lånes om bord, mot en liten kostnad. Butikken om bord fører et begrenset utvalg badetøy.
Kontaktinformasjon skip
Skip | Telefon | |
MS Trollfjord | +47 99 48 72 76 | [email protected] |
MS Nordnorge | +47 97 59 10 00 | [email protected] |
MS Polarlys | +47 99 48 72 75 | [email protected] |
MS Nordkapp | +47 97 58 10 00 | [email protected] |
MS Richard With | +47 97 57 10 00 | [email protected] |
MS Kong Harald | +47 99 48 72 73 | [email protected] |
MS Vesterålen | +47 48 01 80 00 | [email protected] |
MS Nordlys | +47 99 48 72 74 | [email protected] |
Havneadresser
Bergen | Nøstegt. 30, Jekteviksterminalen | Nesna | Kaia, Moveien |
Berlevåg | Storgaten 39 | Risøyhamn | Risøyhamn |
Bodø | Terminalveien | Rørvik | D/S Kaien |
Brønnøysund | Havnegt. 42 | Sandnessjøen | Torolv Kveldulvsonsgt. 7 |
Båtsfjord | Holmen kai | Skjervøy | Havnegt. 18 |
Finnsnes | Bernh.Lundsvei 11 | Sortland | Havnegata 7 |
Florø | AS Fugleskjærskaien | Stamsund | J.M Johansens vei 11 |
Hammerfest | Industrigata 5 | Stokmarknes | Nordnesveien 1 |
Harstad | Torvet 7B | Svolvær | O J Kaarbøsgata 12 |
Havøysund | Strandgt. 85 A | Tromsø | Prostneset |
Honningsvåg | Holmen 2A | Trondheim | Pir 1 nr. 7 (HR-kaien) |
Kirkenes | Kaiv. 4 | Vadsø | Havneterminal |
Kjøllefjord | Strandvegen 95 | Vardø | Kaikaga 26 A |
Kristiansund | Holmakaia – Devoldholmen | Øksfjord | Njordveien 20-27 |
Mehamn | AS Værveien 15 | Ørnes | Havnevn.7 |
Molde | Birger Hatlebakksv. 22 | Ålesund | Skansekaia |
Måløy | Inter-Com Terminalen |
Dersom du er forsinket eller trenger hjelp mens du reiser til og fra din seiling kan du kontakte:
Norway: +4781503736
Bilfrakt og gods
Ønsker du å sende bil eller annet gods med Hurtigruten, uten selv å reise med, kan du ta kontakt med Nor Lines på epost [email protected] eller ekspeditørene i respektive havner.
Skal du sende frakt fra en bestemt havn? Se liste over alle ekspeditører.