2500x1250_Spitsbergen-3b.jpg

Praktisk informasjon for explorer-reiser med MS Spitsbergen

Bli kjent med MS Spitsbergen før du tar fatt på din oppdagelsesreise.

Adresse og kontaktinformasjon til skipet

Telefon: + 47 85 00 11 00.
E-mail: fram@hurtigruten.com

Alkohol om bord

Vennligst husk at det kun er alkohol som er kjøpt enten i restauranten eller i baren, som kan nytes ombord. Alkohol som blir kjøpt i havnen og fra butikken om bord, vil bli lagret på skipet, og du vil få denne utlevert på den siste seilingsdagen. Det er 18 års-grense for kjøp av øl og vin, og 20-års grense for brennevin.

Endringer på reiserute og på utfluktene

Vi seiler på steder hvor det er elementene som rår, og vær, sjø og isforhold kan endre reiseruten eller utfluktene. Derfor er hver eneste reise unik, og reiserutene og utfluktene er kun en indikasjon og kan endres. Utflukter er også avhengig av minimum/maksimumsantall påmeldte. Hurtigruten AS forbeholder seg retten til å endre reise – og dagsprogrammet og utfluktene uten forhåndsvarsling.

Charterfly til Ushuaía

Flyet mellom Buenos Aires og Ushuaía, tur/retur, er en del av reisen din, og som regel har flyet avreise om morgenen. Vennligst merk at flyselskapet først bekrefter avreisetidspunkt kun ett par dager før avreise. For endelige flytider og boardingkort må Service disken på Emperador Hotell i Buenos Aires kontaktes en dag før avreise. Dersom du ikke planlegger en overnatting på slutten av din reise, vennligst ikke bestill fly fra Buenos Aires med avreise før 20:00. Vær oppmerksom på at flyet til/fra Ushuaía lander på Jorge Newberry National Airport. Og du trenger minimum 3 timer for å bytte flyplass i Buenos Aires, internasjonale fly reiser fra Ezeiza flyplass. Hurtigruten AS tar ikke ansvar dersom du mister ditt hjemreisfly dersom det blir forsinkelser.

Barn

Av sikkerhetsmessige årsaker kan Hurtigruten AS dessverre ikke tillate barn under 5 år å reise med oss til Antarktis. På de andre reisene våre er det ingen aldersgrense. Kapteinen vil likevel vurdere om forholdene på landingene er sikre for barn under 12 år.

Funksjonshemmede

MS Fram er tilpasset rullestolbrukere. Sterkt funksjonshemmede, eller personer som av andre årsaker ikke er i stand til å ta vare på seg selv, må ha med ledsager. For å gå på eller av skipet må rullestolbrukeren bruke landgangen. I havner der tidevann, værforhold eller andre uforutsette forhold spiller inn, så vi må bruke en flyttbar landgang, eller for å bli med på en landing/utflukt med Polarcirkelbåt er det dessverre ikke mulig å bruke/ta med rullestolen. Ombordstigning/ilandstigning i Kangerlussuaq/Grønland er med Polarcirkelbåt, og dessverre kan ikke seilaser som starter eller slutter her anbefales for rullestolbrukere.

Miljø og Grønn navigasjon

Kapteinene våre legger sin stolthet i å planlegge rutene våre, slik at vi bruker minimalt med drivstoff og har minst mulig utslipp. Alt søppel blir oppbevart om bord til det kan bli sortert på land. Vi dumper aldri søppel i havet, og vi ber deg om å ikke kaste søppel på land under våre utflukter. I befolkede områder der det er søppelkasser, vennligst bruk de. Og vi ber deg leve etter ordene: « Legg ingenting igjen kun fotspor, og ikke ta med noe annet enn bilder.

Ekspedisjonsteamet

Ekspedisjonsteamet er satt sammen av en ekspedisjonsleder, en ekspedisjonsassistent og flere foredragsholdere. Ekspedisjonslederen vil regelmessig holde deg oppdatert om hva som skjer på reisen, og om de forskjellige stedene vi besøker og naturobservasjoner vi kan oppleve. Informasjon om ekspedisjonsteamet vil du finne på Informasjonstavlen like ved informasjonsdisken. Her kan du også finne mer informasjon om reisen og bestille valgfrie utflukter.

Livredningsutstyr, redningsvester og sikkerhetsutstyr om bord

Skipet oppfyller alle sikkerhetskrav og er klassifisert som polarfartøy for seiling i isdekte vann. Ved ankomst får alle gjester informasjon om sikkerhetsbestemmelsene, om hvordan sikkerhetsutstyret fungerer og hvor det befinner seg. Det er en sikkerhetsplan på innsiden av hver lugardør. Vi understreker viktigheten av å lese skipets sikkerhetsplan. Spesielle sikkerhetsbestemmelser gjelder for utflukter med Polarcirkelbåtene. Vennligst følg instruksjonene fra ekspedisjonslederen/besetningen. Det skal brukes spesielle redningsvester på utfluktene, og disse deles ut før landinger. Vi vil også ha en obligatorisk gjennomgang av våre sikkerhetsrutiner.

Medisinsk egenerklæring

I samsvar med IAATO og Hurtigruten AS krav, må alle som reiser til Antarktis eller Nord-Øst Grønland fylle ut en konfidensiell medisinsk erklæring, som også signeres av en lege: Denne må bekrefte at vedkommende er skikket til å reise. Dette skjemaet vil bli sendt til deg i god tid før avreise. Skjemaet må fylles ut, tas med om bord på skipet og personlig leveres til legen ved ombordstigning. Du kan bli nektet å komme om bord dersom disse skjemaene ikke blir overlevert ved ombordstigning.

Medisinsk nødhjelp og behandling

Det vil til en hver tid være en engelsktalende lege og sykepleier om bord. Skipet har en liten sykestue med nødvendig utstyr og medisiner til å utføre førstehjelp og medisinsk nødhjelp. Ved alvorlige tilfeller vil nærmeste sykehus bli kontaktet. Konsultasjoner og medisiner blir belastet gjestene våre. Husk å ta med deg tilstrekkelig medisin, også til uforutsette forsinkelser. Vi anbefaler også at du oppbevarer medisinene dine i håndbagasjen og påser at disse er merket riktig og med klare instruksjoner for bruk. Hvis du er avhengig av livsviktige legemidler er det fint om du informerer skipets lege om dette. Sykdom om bord kan føre til karantene, og ordre fra skipets lege og kaptein må følges.

Mobiltelefon

Dekning er avhengig av hvilken mobiloperatør du bruker. Sjekk med operatøren din for mer detaljer om dekning/forbindelse. Gjester kan bruke mobiltelefoner om bord til mobiloperatørens fastsatte pris. Vennligst sjekk med din mobiloperatør om abonnementet ditt kan brukes med vårt MCP satellittsystem om bord.

Pass og VISA

Vennligst bruk noen minutter å bli kjent med de nødvendige reisedokumentene du vil bli bedt om ha med deg om bord i skipet. Som gjest er det ditt ansvar å finne informasjon om og innhente alle nødvendige reisedokumenter, og ha dem tilgjengelig når det er nødvendig. Pass er eneste gyldige legitimasjon for alle våre reiser med MS Fram. ID-kort godtas ikke. Passet må være gyldig i mer enn seks måneder etter at du kommer hjem igjen. Ved innsjekking vil alle pass bli samlet inn av mannskapet, slik at de kan ta seg av grensekontrollene underveis. Passene vil bli beholdt gjennom hele reisen og returneres ved reisens slutt. Vennligst ta med deg en kopi av passet ditt. Alt ettersom hvilket land du kommer fra, er det flere land som krever innreisevisum, og som gjest er det ditt ansvar å innhente alle reisedokumenter, og ha dem tilgjengelig til en hver tid. Når vi kommer til Kapp Verde blir et turistvisa utstedt til alle gjester. Dette er et personlig visa, som må betales ved ankomst på kaien av deg som gjest (ca. 4000 CVE, som er ca. 270 NOK). Hurtigruten AS kan dessverre ikke ta noe ansvar eller påta oss noen kostnader hvis du blir nektet adgang til en flygning eller innreise i et land der passet ditt ikke blir godkjent eller du ikke kan fremvise nødvendig visa eller annen dokumentasjon.

Polarcirkelbåt-landinger

Disse solide båtene gjør det mulig for oss å utforske ellers utilgjengelige områder til vanns og på land. Du bør være litt sprek for å komme deg om bord, men det er ellers ingenting å bekymre deg for. Mannskapet viser deg hva du skal gjøre, og så lenge du følger deres anvisninger vil det å entre båtene oppfattes som veldig enkelt i løpet av kort tid. På alle utfluktene med Polarcirkelbåter forventer vi at gjestene våre har på seg godt fottøy. I Antarktis er det pålagt å bruke gummistøvler når vi går i land. På alle andre steder kan godt skotøy som fjellstøvler eller lignende være lurt. Du kan ta med deg dine egne gummistøvler eller leie dem om bord. Landinger er væravhengig.

Sikkerhetskontroll

MS Fram må, i samsvar med ISPS regelverket (International Ship and Port Security System), sende all bagasje gjennom røntgen/metalldetektor ved ankomst til havn eller skip. Vennligst husk dette når du pakker for reisen. ISPS regelverket krever også at all håndbagasje skal gjennom røntgen/ metalldetektor i alle anløpshavner i løpet av reisen.

Spesielle ønsker

Dersom du har spesielle ønsker i henhold til diett, som vegetarisk, diabetisk eller glutenfri, vennligst informer oss ved booking. Ta også kontakt med hovmester når du har kommet om bord. Vi vil gjøre vårt beste for å imøtekomme dine ønsker, men vi kan ikke garantere dette.

Vaksine

Vennligst sjekk med din lege om anbefalte vaksiner på din reise.

Antrekk

Kleskoden om bord er uformell. Selv om noen av våre gjester velger å kle seg om til middag er ikke dette forventet. Været kan variere i løpet av reisen, og i løpet av dagen. Vi anbefaler at du derfor kler deg lagvis. For alle seilinger anbefaler vi pustende regn- og vindtette klær. Lue, hansker, skjerf og varme klær sammen med ullundertøy kan være nyttig. På land anbefaler vi solide sko.

Livet om bord

MS Fram er et komfortabelt skip som er konstruert for å seile i kalde farvann. Du kan benytte en rekke av skipets fasiliteter om bord mens du nyter inntrykkene fra landskapet vi seiler i. Det er uformelt antrekk til middag, ikke noe stress. Målet vårt er å seile gjennom den rene luften i et stadig skiftende miljø.

Kunngjøringer

For å høre alle kunngjøringer på lugaren, må TV-en settes på en bestemt kanal. Sjekk informasjonsfolderen som ligger på lugaren din. Viktige kunngjøringer, enten angående programmet vårt eller i nødstilfeller vil bli kunngjort via høyttaleranlegget i lugaren.

Kunst

MS Fram er smykket både med figurative og moderne kunstverk av utvalgte norske og grønlandske kunstnere. Du finner også gjenstander fra Fridtjof Nansens opprinnelige Fram om bord.

Bartjenester

Bartenderen oppfyller de fleste ønsker, med et godt utvalg sprit, vin, øl og brus til moderate priser. Vi har også en salong der du finner kaffe.

Lugarer

MS Fram har et bredt utvalg av komfortable lugarer, alle med egne bad. Av og til kan det hende at du kan sjekke inn i resepsjonen før lugaren din er klar. Dette vil du få beskjed om når du sjekker inn. I noen av lugarene kan du oppleve støy og vibrasjoner. Dette avhenger av hvor på skipet lugaren din er. I tillegg kan noe støy virke veldig forstyrrende på noen, mens andre ikke merker det. Lugarene på dekk 5 har vinduer som vender ut mot dekk, og dermed kan utsikten være begrenset når det oppholder seg folk foran vinduet. Vennligst snakk med oss når du bestiller reisen din, så finner vi den lugaren som passer best for deg..

Cruise kort/betaling/kredittkort

Ved ombordstigning deler vi ut et cruisekort som en del av innsjekkingen, i henhold til ISPSkoden.
Alle gjester bes om å bære dette kortet når de forlater skipet i samtlige havner og på utflukter. Kortet fungerer som et kontrollsystem slik at personalet hele tiden vet hvem som er om bord og hvem som går av. Kortet er, i tillegg til å være et nøkkelkort, også betalingskort om bord. Dette kortet er altså det eneste betalingsmiddelet om bord. For å aktivere Cruise Kortkontoen din trenger du et Visa, American Express, Diners eller MasterCard som må være gyldig minimum 3 måneder etter hjemkomst. Vi beklager at vi ikke aksepterer Maestro Card. Når du bruker kredittkort om bord på skipet vil beløpene som blir trukket fra kontoen din være i norske kroner. Valutakurs bestemmes av kredittkortselskapet ditt. Du vil få en regning på alt du har kjøpt om bord på reisen den siste kvelden, og denne regningen får du levert på lugaren din. Vi beklager at vi ikke har minibank eller mulighet for å veksle valuta om bord.

Elektrisitet

Kontaktene om bord er 220V/50hz. Suitene har kontakter med 110V for barbermaskiner. Det brukes vanlige stikkontakter med to stikk om bord. Vennligst ta med egen adapter hvis du trenger det.

Underholdning

Om bord legger vi stor vekt på avslapping og oppdagelse, og ikke så mye på underholdning som ofte er en del av konvensjonelle cruise. Målet vårt er å få deg nærmere de unike miljøene, og gi deg anledning til å dele opplevelsen med medpassasjerene. Av og til kan det likevel være litt musikalsk underholdning på kveldstid.

Trimrom, boblebad og badstu

På dekk 7 finner du spaområdet vårt som er utstyrt med et moderne trimrom, koselig badstue og utendørs boblebad. I både trimrommet og i boblebadet kan du du nyte den supre panoramautsikten.

Tips

Hurtigruten AS har erfart at mange av gjestene våre gjerne vil gi en ekstra takk til servicebesetningen om bord. Du velger selv om du vil takke dem for service i barene, restauranten og lugarene. For å gi noen retningslinjer anbefaler vi 80 NOK per passasjer per dag i gjennomsnittlig tips. Uansett hvor mye du velger å gi, ber vi deg fylle ut blanketten som du finner i lugaren din og gi den til purseren to dager før reisens slutt. Beløpet vil da trekkes fra reisekontoen din.

Informasjon og resepsjon

På dekk 4 vil du finne vår resepsjon og ekspedisjonsdisken, hvor besetningen kan svare på alle dine spørsmål. I dette området vil du også finne Internettkafeen, vår lobby med trådløs internett og foredragsrommene.

Jakke

Når du kommer om bord kan du hente din Explorer jakke.

Språk

Det offisielle språket om bord er engelsk. Annonseringer, foredrag og skriftlig informasjon blir også gitt på tysk.

Vaskeri

Vi tilbyr vaskeritjenester fra skipets vaskeri for en rimelig pris. Rens av klær er dessverre ikke mulig.

Foredrag

Ekspedisjonsteamet om bord holder presentasjoner og foredrag om historien, biologien og geologien til farvannene vi seiler i og stedene vi besøker. Tidspunktene for foredragene finner du i dagsprogrammet om bord. Ikke nøl med å spørre ekspedisjonsteamet dersom du har spørsmål, de svarer med glede på de!

Bibliotek

Skipet har et lite bibliotek med et noe begrenset utvalg av bøker om ulike emner, bøkene er tilgjengelig for deg mens du er om bord.

Panoramasalong

Qilak betyr «himmelen» på grønlandsk, og du skjønner raskt hvorfor vi valgte dette navnet. De store vinduene åpner rommet i alle himmelretninger, og det er komfortable sitteområder. Her finner du kikkerter slik at du kan studere dyrelivet og de mange detaljene i det stadig skiftende landskapet.

Ute på dekk

MS Fram har store uteområder. Nyt utsikten helt i front av skipet, eller fra det store området bakerst på dekk 7. Begge er fine steder for å slappe av og se på verden som passerer.

Post

Du kan levere brev i resepsjonen mot en begrenset avgift for service og frimerke. Vi videreformidler post i hver havn vi besøker, der dette er mulig. Det kan ta relativt lang tid fra kortet er sendt til mottaker får det. Hurtigruten har ikke ansvar for post som blir borte underveis.

Fotograf om bord

Hurtigrutens fotograf vil invitere deg til å delta på kurs og praktiske tips på dekk, slik at bildene du tar underveis blir best mulige.

Restaurant 

Reisen din inkluderer frokost, lunsj og middag. Restauranten heter Imaq, som betyr «hav» på grønlandsk. Her har du en praktfull utsikt uansett hvor du sitter. I enden av rommet er det en balkong som er perfekt for fotografering. De valgfrie sitteplassene til frokost og lunsj skaper en avslappet atmosfære. Middagen varierer mellom buffet, 3-retters menyer og grillmat. Hva du får til middag blir annonsert på dagsprogrammet. Hovmesteren vil fordele bord og tidspunkt for måltider før ankomst, dette vil du få informasjon om på lugaren din. Vennligst informer om spesielle ønsker angående bordplassering ved bestilling av reise. På noen av seilingene kan vi servere middag delt inn i båtgruppene. Der det er mulig vil vi ha meny basert på sesongens ingredienser, vi drar nytte av lokale råvarer for å få den beste retten. Vanlig kaffe/te er gratis. Andre drikkevarer og forfriskninger kan kjøpes i løpet av hele dagen.

Romservice

Lugarene blir rengjort daglig. Vi serverer dessverre ikke måltider eller drikke i lugarene.

Leie av gummistøvler

Om bord kan man leie et par gode gummisko til en lav pris, for å bruke på landingene og turene. Disse støvlene oppbevares på tendringsdekket, og du vil ha ditt privat par på gele seilingen. Vi tilbyr også kikkert, gåstav og et lite utvalg av varme termodresser til leie.

Sjøsyke

Sjøsykepiller er tilgjengelige i resepsjonen. Hvis du har lett for å bli sjøsyk kan det være lurt å ha med egne piller. Det er også mulig å kjøpe håndledds bånd mot sjøsyke om bord.

Butikken

I vår butikk om bord kan du kjøpe klær er som passer på et explorerseilas. Ekspedisjonsteamet hjelper deg gjerne med å finne riktige klær for polare områder. Vi tilbyr et stort utvalg av både varme og praktiske klær, og vi fokuserer på klær med naturlige fiber. Vi tilbyr også suvenirer, håndarbeid, og postkort til gode priser. I tillegg har vi et lite utvalg av såpe, tannkrem og andre personlige effekter.

Utflukter

Et utvalgt av våre utflukter kan bestilles på forhånd. Der det er mulig vil vi gi deg informasjon om utflukten på forhånd, men på de utfluktene som kan kun bestilles ombord vil full informasjon og pris bli gitt om bord. Utflukter er avhengig av maksimum/minimumsantall og vær.

Røyking

Røyking er tillatt ute på anviste steder på dekk. Vennligst ikke røyk inne i lugarene. Vis respekt for miljøet ved å bruke askebegrene. Det er ikke tillatt å kaste sigarettstumper i havet. Røykes det på lugaren må du betale et rengjøringstillegg på NOK 1 500 for å dekke kostnadene for ekstra rengjøring av sengetøy, rens av gardiner og annet for at lugaren skal holde ikke røyk standard.

Suite service

Som suitegjest på MS Fram tilbyr vi eksklusiv innsjekking på dekk 5, med et glass kald champagne som start på reisen din. Som suitegjest vil det vente en velkomstgave på lugaren ved ankomst, og du får en badekåpe, kurv med toalettsaker og lugaren din klargjøres hver kveld. I tillegg kan suitegjester benytte seg av ekstra vaskeritjenester og frokost på lugaren mot et tillegg i prisen. Hvis lokale produkter er tilgjengelige, skal vi gjøre vårt aller ytterste for å tilby deg dette. I suiten finner du en egen vannkoker slik at du kan lage deg kaffe og te, det er også sukker og melk her. Øl/vin/mineralvann til måltider i skipets restaurant er inkludert. Innholdet i minibaren er inkludert (påfyll etter ordinære priser).

Telefon/Internett

Alle lugarer har egen telefon. For å ringe ut fra skipet må du kjøpe et telefonkort i resepsjonen. Det er en internettkafé om bord, og tilgang kan kjøpes i resepsjonen. Trådløs tilgang til internett finnes på dekk 4, i resepsjonsområdet, og i baren på dekk 7. Forbindelsen går via en 512 MB linje, og både internett og telefon kan fra tid til annen være ute av signal avhengig av hvor skipet er. På grunn av begrenset kapasitet ber vi at internett ikke blir brukt til live casting eller live streaming.

Vann

Det er mulig å drikke vannet om bord, men vi anbefaler at du kjøper flaskevann eller vårt eget produserte vann i karaffel for bedre kvalitet og friskhet.

Å gå rundt på skipet

Vi ber deg være veldig forsiktig når du går rundt på skipet mens vi er til havs, spesielt ute på dekk. Følg med på skilting om vått eller glatt dekk. Dørene ut til dekk 5, 7 og 8 kan være farlige når det er mye vind. Vennligst følg våre anbefalinger når vi enten setter opp skilt eller kommer med kunngjøringer om at det er farlig å oppholde seg på dekk. Når du går rundt inne på skipet anbefaler vi at du holder deg fast i rekkverkene, og ikke dørkarmer slik at du unngår skade.

Velkomstmøte / Informasjonsmøte

Ved ombordstigning er det en obligatorisk sikkerhetsgjennomgang før avreise. Det vil også være et velkomstmøte hvor du vil både få sikkerhetsinformasjon og praktisk informasjon om cruise, her vil du også få møte noen i crewet, og bli introdusert til nøkkelpersoner i mannskapet.

Sidehandlinger