Kaptein-Oddleif-Engvik-med-sine-stolte-offiserer-HGR-113508.jpg

Praktisk informasjon for explorer-reiser med MS Spitsbergen

Bli kjent med MS Spitsbergen før du tar fatt på din oppdagelsesreise.

Last ned håndboken til MS Spitsbergen her (åpner i nytt vindu)

Kontakt

Internett og telefon

Alle lugarene på MS Spitsbergen har telefon. Du kan kjøpe et telefonkort i resepsjonen for å ringe fra skipet. Mot en ekstra kostnad kan du koble deg på det trådløse nettverket, som er tilgjengelig de fleste steder om bord. Skipene vil av og til være uten telefon- og internettforbindelse på grunn av dårlig dekning i områdene vi reiser i.

Endringer i reiserute og utflukter

Hver reise er unik. Derfor kan alle reiseruter og utflukter endres på grunn av vær-, sjø- eller isforhold. På utfluktene våre må vi også ta hensyn til minimum og maksimum antall deltagere. Hurtigruten AS forbeholder seg retten til å endre reiseruten og utfluktene uten forvarsel.

Barn

Hurtigruten AS kan dessverre ikke tillate barn under 5 år på reisene våre til Antarktis. På de andre reisene våre er det ingen aldersgrense. Kapteinen vil likevel vurdere om det er sikre nok forhold for barn under 12 år til å delta på de forskjellige utfluktene.

Funksjonshemmede

MS Spitsbergen er tilpasset rullestolbrukere. Sterkt funksjonshemmede, eller personer som av andre årsaker ikke er i stand til å ta vare på seg selv, må ha med ledsager. For å gå om bord eller av skipet må rullestolbrukere bruke landgangen. I havner der tidevann, værforhold eller andre uforutsette forhold spiller inn, der vi må bruke en flyttbar landgang, eller for å bli med i utflukter med Polarcirkelbåt er det dessverre ikke mulig å bruke/ta med rullestol. Ombordstigning og avstigning i Kangerlussuaq/Grønland er med Polarcirkelbåt, og beklageligvis kan ikke reiser/seilaser som starter eller ender i Kangerlussuaq anbefales for rullestolbrukere.


Miljø og ”grønn navigasjon”

Kapteinene våre legger sin stolthet i å planlegge rutene våre, slik at vi bruker minimalt med drivstoff og har minst mulig utslipp. Alt søppel blir oppbevart om bord til det kan bli sortert på land. Vi dumper aldri søppel i havet, og ber deg om å ikke kaste søppel på land under våre utflukter. I befolkede områder vil det være søppelkasser som vi ber deg bruke. Vennligst respekter regelen: “Legg kun igjen fotspor, ikke ta noe annet enn bilder.”


Ekspedisjonsteam

Ekspedisjonsteamet om bord er satt sammen av en ekspedisjonsleder, en ekspedisjons-assistent og flere foredragsholdere. Dette teamet holder deg regelmessig oppdatert om hva som skjer på reisen, om de forskjellige stedene vi besøker og naturobservasjoner. Du finner informasjon om ekspedisjonsteamet på informasjonstavlen nær resepsjonen. Her finner du også informasjon om reisen, dagsprogram og du kan bestille utflukter. På MS Nordstjernen er det ikke mulig å bestille utflukter om bord, og foredragene holdes for det meste på land.

Medisinsk egenerklæring

I samsvar med IAATO og Hurtigruten ASAs krav, må alle som reiser til Antarktis og Nord-Øst Grønland gjennomføre en medisinsk erklæring, som også signeres av en lege: Denne må bekrefte at vedkommende er skikket til å reise. Dette skjemaet vil bli sendt til deg i god tid før avreise. Skjemaet må fylles ut, tas med om bord på skipet og personlig leveres til legen ved ombordstigning. Du kan bli nektet adgang om bord dersom disse skjemaene ikke blir overlevert ved ombordstigning.

Medisinsk nødhjelp og behandling

Det vil til en hver tid være en engelsktalende lege og sykepleier om bord. Skipet har en liten sykestue med nødvendig utstyr og medisiner til å utføre førstehjelp og medisinsk nødhjelp. Ved alvorlige tilfeller vil nærmeste sykehus bli kontaktet. Konsultasjoner og medisiner belastes gjestene våre. Husk å ta med deg tilstrekkelig medisin, også til uforutsette forsinkelser. Vi anbefaler også at du oppbevarer medisinene dine i håndbagasjen og påser at disse er merket riktig og med klare instruksjoner for bruk. Hvis du er avhengig av livsviktige legemidler, er det fint om du informerer skipets lege om dette. Sykdom om bord kan føre til karantene, og ordre fra skipets lege og kaptein må følges. Alle våre gjester må ha reise/helseforsikring.

Mobiltelefon

Dekning avhenger av hvilken mobiloperatør du har. Sjekk med operatøren din for mer detaljer om dekning/forbindelse. Gjester kan bruke mobiltelefoner om bord til mobiloperatørens fastsatte pris. Vennligst sjekk med din mobiloperatør om abonnementet ditt kan brukes med vårt MCP satellitt­system om bord. På MS Nordstjernen er det ingen mobil- eller internettdekning om bord, foruten om havnen i Longyearbyen og Barentsburg.

Droner

Vennligst vær oppmerksom på at bruk av droner ikke er tillatt under reisen. Dette av generelle sikkerhetsårsaker, samt beskyttelse av andre passasjerers personlige sikkerhet.

Pass og visum

Vennligst bruk noen minutter å bli kjent med de nødvendige reisedokumentene du vil bli bedt om ha med deg om bord. Som gjest er det ditt ansvar å finne informasjon om og innhente alle nødvendige reisedokumenter, og ha dem tilgjengelig når det er nødvendig. Pass er eneste gyldige legitimasjon for alle reisene våre. Passet må være gyldig i mer enn seks måneder etter at du kommer hjem igjen. Ved innsjekking vil alle pass bli samlet inn av mannskapet, slik at de kan ta seg av grensekontrollene underveis. Passene vil bli beholdt gjennom hele reisen og returneres ved reisens slutt. Vennligst ta med deg en kopi av passet ditt. Alt ettersom hvilket land du kommer fra, er det flere land som krever innreisevisum, og som gjest er det ditt ansvar å innhente alle reisedokumenter, og ha dem tilgjengelig til en hver tid. Hurtigruten AS kan dessverre ikke ta noe ansvar eller påta oss noen kostnader hvis du blir nektet adgang til en flygning eller innreise i et land der passet ditt ikke blir godkjent eller du ikke kan fremvise nødvendig visum eller annen dokumentasjon.

Livredningsutstyr, redningsvester og sikkerhet om bord

Skipene oppfyller alle sikkerhetskrav og er klassifiserte som polarfartøy for seiling i isdekte vann. Ved ankomst får alle gjester informasjon om sikkerhetsbestemmelsene, om hvordan sikkerhetsutstyret fungerer og hvor det befinner seg. Det er en sikkerhets- plan på innsiden av hver lugardør. Vi understreker viktigheten av å lese skipets sikkerhetsplan. Spesielle sikkerhetsbestemmelser gjelder for utflukter med Polarcirkelbåtene. Vennligst følg instruksjonene fra ekspedisjonslederen/besetningen. Det skal brukes spesielle redningsvester på utflukter, og disse deles ut før første utflukt. Vi vil også ha en obligatorisk gjennomgang av våre sikkerhetsrutiner.

Sikkerhetskontroll

Skipene våre må, i samsvar med ISPS-regelverket (International Ship and Port Security System), sende all bagasje gjennom røntgen/metalldetektor ved ankomst til havn eller skip. Vennligst husk dette når du pakker for reisen. ISPS-regelverket krever også at all håndbagasje skal gjennom røntgen/metalldetektor i alle anløpshavner i løpet av reisen.

Spesielle forespørsler

Dersom du har noen spesielle forespørsler, vær vennlig å informere oss ved bestilling. Vi vil gjøre vårt beste for å møte dine henvendelser, men kan ikke garantere det og ikke under noen omstendigheter vil slike henvendelser aksepteres av oss som en del av en kontraktmessig avtale.

Utflukter med småbåter

De solide båtene våre gjør det mulig for oss å utforske ellers utilgjengelige områder til vanns og på land. Mannskapet viser deg hva du skal gjøre, og så lenge du følger deres anvisninger vil det å entre båtene oppfattes som veldig enkelt i løpet av kort tid. På alle utfluktene med småbåter forventer vi at gjestene våre har på seg gode sko. I Antarktis er det pålagt å bruke Hurtigrutens gummistøvler når vi går i land. På alle andre steder kan godt skotøy som fjellstøvler eller lignende være lurt. Du kan gjerne ta med deg dine egne gummistøvler.

Vaksinasjoner

På noen av reisene kreves det vaksinasjon. Vennligst sjekk med fastlegen din om han/hun anbefaler en vaksine før reisen din. Alle passasjerer er ansvarlige for at de oppfyller eventuelle krav i reiseperioden.

Klær

Kleskoden om bord er uformell, selv om noen gjester velger å skifte til middag. Været kan være ustabilt og variere mye i løpet av en dag. Derfor anbefaler vi alle gjester å kle seg etter årstiden, men likevel ta høyde for store vær- og temperaturforandringer. Vind- og vanntette klær anbefales på alle reiser. En varm lue, vanter/votter, skjerf, varmt yttertøy og super-/ullundertøy anbefales i vintermånedene. På land kan det være glatt, vi anbefaler gode sko på utfluktene våre. I tillegg kan det for mange være lurt med en stokk.

Fly, trasport og hotell

Planlagte flygninger

De tilbudte prisene for flybilletter er spesielle priser for pakkereiser, og kan ikke endres eller kanselleres uten gebyr. Alle pakkereise-prisene på fly er basert på bestemte bestillingsklasser; hvis den gjeldende bestillingsklassen ikke er tilgjengelig kan det påløpe et tillegg. I økonomiklasse vil du få servert snacks eller sandwicher avhengig av flyselskap. Hvis dette ikke er inkludert i flyselskapets service, kan du kjøpe snacks og drikke. På interkontinentale flygninger er dette vanligvis inkludert. Vi kan tilby oppgradering til forretningsklasse på enkelte ruter. Avhengig av flyselskap, kan dette også inkludere seter med mer benplass. Vennligst merk at oppgradering ikke gjelder alle områder. Tillatt bagasje varierer etter flyselskap og kostnader kan påløpe om du overstiger dette, eller transport kan nektes. Vanligvis kan hver gjest ta med ett stykk håndbagasje som veier rundt 6–8 kg (dimensjoner og vekt avhenger av det respektive flyselskapet) om bord. Din tillatte bagasje er satt til 1 stykk (23 kg), men dette kan avhenge av flyforbindelsen; vennligst sjekk med ditt flyselskap. Ytterligere retningslinjer for transport finner du i vilkårene og betingelsene til våre flypartnere. Hvis du planlegger å ta med en rullestol eller trenger assistanse på flyplassen, vennligst gi oss beskjed når du bestiller. Flygningene kan gå tidlig om morgenen eller om kvelden, men de er alltid tilpasset våre reisearrangementer. Vennligst merk at noen flygninger kan ha overganger eller opphold. Vi tar forbehold om endringer i tider og/eller ruter, så vel som endring av flytype. Våre vanlige flypartnere er Lufthansa, British Airways, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines, LATAM, Iberia og Iceland Air. Vennligst merk at ombestilling eller refusjon av en allerede utstedt billett vil bli belastet før avreise. Overføring eller refusjon av en billett er ikke mulig etter reisen. Alle flytider som blir gitt ved bestillingstidspunktet er provisoriske og kan bli endret; vennligst sjekk før du reiser.

Inkludert flygning Oslo–Longyearbyen

Flygningene fra Oslo til Longyearbyen og vice versa blir operert av Scandinavian Airlines eller Enter Air (2018) og har vanligvis avgang sent om kvelden, med ankomst i Oslo tidlig om morgenen på returen.

På disse flygningene tilbys det kun økonomiklasse, det er ikke mulig med oppgradering til høyere bestillingsklasser. Du kan reise med innsjekket bagasje på maksimalt 23 kg og ta med en håndbagasje på maks 8 kg om bord.

Vær oppmerksom på at denne tillatte bagasjen kan være forskjellig fra det som tillates på flyselskapet du bruker på din tilbringer-flygning til/fra Oslo. Vi ber deg om å sjekke betingelsene for bagasje på din flygning og passe på at du ikke har med mer.

Vi kan ikke påta oss ansvaret om du mister din egen bestilte tilbringer-flygning til/fra Oslo i tilfelle det skulle oppstå en forsinkelse på flygningen mellom Oslo og Longyearbyen.

Hotell

Standarden på hotellene vi bruker tilsvarer 4 stjerner. De har sentral beliggenhet, eller nær flyplassen dersom det er mer praktisk for opplegget du har bestilt. Det finnes ingen offisiell hotellvurdering og lokale hotellkategorier gjelder. Alle rommene har egne bad. Enkeltrom kan være mindre og ha dårligere beliggenhet. De kan være dobbeltrom for bruk av én person eller rom designet for en person. Det kan hende at hotellet tar gebyrer for bruk av enkelte fasiliteter som f.eks. badstuer. Prisen for overnattingen inkluderer frokost, om ikke annet er oppgitt i din bekreftelse.

Transport

Transport er inkludert i henhold til det som vises i ditt bestilte opplegg. Hurtigruten tilbyr busstransport fra flyplassen til kaien enkelte hoteller. Transport-tidene samsvarer med skipets ankomst- og avgangstider og dine flygningers ankomst- og avgangstider. Det er mulig at det kan bli ventetider på flyplassen. Varigheten på transporten til flyplassen avhenger av destinasjonen, men tar vanligvis mellom 20 og 45 minutter. Unntak kan forekomme der det trengs lenger tid på grunn av større avstand mellom flyplassen og havnen. Du vil få mer informasjon om din transport i reisedokumentene dine.

For gjester med nedsatt mobilitet kan det forespørres om rullestolvennlig transport.

Landeventyr

Hurtigruten tilbyr et utvalg med valgfrie landeventyr som kan legges til din Hurtigruten-reise. Dette kan være utflukter på en halv eller hel dag, eller turer med overnatting. Det kreves et minimum antall gjester. Gjester med nedsatt mobilitet må sende en forespørsel om landeventyr.

OM BORD

Alkohol om bord

Det er kun lov å nyte alkohol som er kjøpt i restauranten eller i baren om bord. Alkohol som om er kjøpt på stedene vi besøker blir oppbevart av besetningen, og gis tilbake på reisens siste dag.

Kunngjøringer

Kunngjøringer vil bli gjort over høyttaleranlegget om bord. Du kan også høre de via telefonen i lugaren, ved å taste et bestemt nummer. På MS Nordstjernen er det ingen telefoner i lugarene.

Bartjenester

Alle skipene har en bar med stort utvalg av sprit, vin, øl og alkoholfri drikke, samt en salong der det serveres kaffe.

Lugarer

Skipene har et bredt spekter av komfortable lugarer om bord, alle med egne bad. Noen av lugarene på MS Nordstjernen har kun vask. Av og til kan det hende at du kan sjekke inn i resepsjonen før lugaren din er klar. Dette vil du få beskjed om når du sjekker inn. I noen av lugarene kan du oppleve støy og vibrasjoner. Dette avhenger av hvor på skipet lugaren din er. I tillegg kan noe støy virke veldig forstyrrende på noen, mens andre ikke merker det. Lugarene på dekk 6+7 på MS Spitsbergen har vinduer som vender ut mot dekk, og dermed kan utsikten være begrenset når det oppholder seg folk foran vinduet.

Cruise Card

Ved ombordstigning deler vi ut et cruisekort som en del  av innsjekkingen, i henhold til ISPS-koden. Alle gjester bes om å bære dette kortet når de forlater skipet i samtlige havner og på utflukter. Kortet fungerer som et kontrollsystem slik at personalet hele tiden vet hvem som er om bord og hvem som går av. Kortet er, i tillegg til å være et nøkkelkort, også betalingskortet ditt om bord. Dette kortet er altså det eneste betalingsmiddelet om bord. For å aktivere Cruise Card-kontoen din, trenger du et Visa, American Express, Diners eller MasterCard som må være gyldig minimum 3 måneder etter hjemkomst. Når du bruker kredittkort om bord, vil beløpene som blir trukket fra kontoen din være i norske kroner. Valutakurs bestemmes av kredittkortselskapet ditt. Du vil få en regning på alt du har kjøpt om bord på reisen den siste kvelden, og denne regningen får du levert til lugaren din. Vi beklager at vi ikke har minibank eller mulighet for å veksle valuta om bord.

Elektrisitet

Kontaktene om bord er 220V/50hz. Suitene har kontakter med 110V for barbermaskiner. Det brukes vanlige stikkontakter med to stikk om bord. Vennligst ta med egen adapter hvis du trenger det.

Underholdning

Om bord legger vi stor vekt på avslapping og oppdagelse, og ikke så mye på underholdning som ofte er en del av tradisjonelle cruiseskip. Underveis blir det arrangert samlinger med ekspedisjonsteamet, presentasjoner, forelesninger og workshops. Av og til kan det være litt musikalsk underholdning på kveldstid. Vennligst se programmet om bord for detaljert informasjon. På MS Nordstjernen er det ingen underholdning.

Trimrom, boblebad og badstue

På MS Spitsbergen dekk 7 finner du moderne trimrom og en komfortable badstuer med fantastisk utsikt over landskapet vi seiler gjennom. Det er to utendørs boblebad på alle Explorer-skipene utenom MS Nordstjernen. På MS Roald Amundsen ligger badstuen, boblebadet og bassenget på dekk 10. Ingen fasiliteter om bord MS Nordstjernen.

Tips

Vi har erfart at mange av gjestene våre gjerne vil gi en ekstra takk til servicebesetningen om bord. Du velger selv om du vil takke dem for service i barene, restauranten og lugarene. For å gi noen retningslinjer anbefaler vi 70 NOK per passasjer per dag i gjennomsnittlig tips. Uansett hvor mye du velger å gi, ber vi deg fylle ut blanketten som du finner i lugaren din og leverer den til resepsjonen to dager før reisens slutt. Beløpet vil da trekkes fra reisekontoen din. På MS Nordstjernen finner du tradisjonelle tipsbokser.

Resepsjon og informasjonsdesk

I resepsjonen og informasjonsdesken får du svar på alle spørsmål du måtte ha.

Språk

Alle kunngjøringer blir gjort på engelsk, tysk og fransk. Forelesningene er på engelsk. Skriftlig informasjon er hovedsakelig på engelsk, tysk, fransk og nordiske språk. Det vil være kinesisk-, engelsk-, fransk-, tysk- og nordisktalende besetning på alle Explorer-skipene, utenom MS Nordstjernen som har engelsk-, fransk-, tysk- og nordisktalende besetning.

Vaskeri

Vi tilbyr vaskeritjenester i skipets vaskeri for en rimelig pris om bord på MS Spitsbergen. Det er ikke vaskeri om bord på MS Nordstjernen. Ingen av skipene tilbyr klesrens.

Foredrag

Ekspedisjonsteamet om bord holder presentasjoner og foredrag om historien, biologien og geologien til områdene vi seiler i. Tidspunktene for foredragene finner du i dagsprogrammet om bord. 

Bibliotek

Skipene har et lite bibliotek med et lite utvalg bøker tilgjengelig for gjestene om bord.

Panoramasalong

Panoramasalongene har store panoramavinduer med mange komfortable sitteplasser. Du kan kjøpe din egen kikkert i butikkene på alle skipene. 

Utendørs dekk

Nyt utsikten på framsiden eller baksiden av skipet. Begge steder er perfekte for å lene seg tilbake, slappe av og se hvordan vi glir gjennom landskapet.

Post

Du kan levere brev i resepsjonen. Vi videreformidler post i hver havn vi besøker, der dette er mulig. Det kan ta relativt lang tid fra kortet er sendt til mottaker får det. Hurtigruten har ikke ansvar for post som blir borte underveis.

Fotograf om bord

Hurtigrutens fotograf om bord MS Spitsbergen vil invitere deg til å delta på kurs og gi deg praktiske tips ute på dekk, slik at bildene du tar underveis blir best mulige.

Restaurant

Fullpensjon, altså frokost, lunsj og middag, er inkludert i reisen. De valgfrie sitteplassene til frokost og lunsj skaper en avslappet atmosfære. Middagene vil variere mellom buffeer, menyer og grilling. Meny vil bli annonsert i dagsprogrammet. Restaurantsjefen tildeler bord før ankomst. Informasjon om bordnummer og måltider finner du i lugaren din. Vennligst informer oss eller ditt reisebyrå hvis du har spesielle ønsker angående bordplassering. På noen seilaser er det mulig at vi serverer middag gruppevis, utenom på MS Nordstjernen der det er én servering for alle gjestene. Der det er mulig, baserer vi menyene våre på sesongens råvarer, og bruker lokale råvarer for å stilne sulten som den friske sjøluften gir. Vanlig kaffe/te er gratis gjennom hele reisen. Vann med og uten kullsyre serveres gratis til frokost, lunsj og middag. Andre drikkevarer er ikke inkludert, og selges i restauranten, kafeteriaen eller baren. Om bord MS Nordstjernen blir du tildelt et bord etter ombordstigning, og det blir bare servert vanlig vann til måltidene.


Roomservice

På MS Fram, MS Midnatsol, MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen blir lugarene rengjort daglig. Om bord MS Nordstjernen blir lugarene rengjort på etterspørsel. Rene håndklær er alltid tilgjengelig. Mat og drikke kan leveres til lugaren i Arctic Superior-lugarene og suitene. Da må du betale en servicekostnad i tillegg til prisen på det du bestiller (unntak: kontinentalfrokost i suitene er gratis). Det er ingen roomservice på MS Nordstjernen.

Gummistøvler

Om bord kan du helt gratis leie et par støvler av høy kvalitet til utflukter og landinger. Vi leier også ut kikkerter og gåstokker. 

Sjøsyke

Du kan kjøpe sjøsyktabletter i resepsjonen. Hvis du har lett for å bli sjøsyk, kan det være lurt å ha med egne piller.

Butikken

I butikken om bord får du kjøpt varme og praktiske klær som passer til Explorer-reiser. Ekspedisjonsteamet vårt hjelper deg mer enn gjerne med råd om hvordan man burde kle seg i polare områder. Vi tilbyr et utvalg av både varme og praktiske klær med naturlige stoffibre. Vi selger også håndverksprodukter, suvenirer, postkort og et utvalg av såpe, tannkrem, o.l. Om bord MS Nordstjernen er det et svært begrenset utvalg klær og ekspedisjonsutstyr til salgs.

Utflukter

Et stort utvalg utflukter kan forhåndsbestilles. Der det er mulig, vil du få informasjon om utfluktene våre på forhånd. Ellers får du informasjon om alle detaljer og priser om bord. 

Røyking

Røyking er kun tillatt ute på anviste steder på dekk. Vennligst ikke røyk inne i lugarene. Vis respekt for miljøet ved å bruke askebegrene. Det er ikke tillatt å kaste sigarettstumper i havet. Røykes det i lugaren, må du betale et rengjøringsgebyr på NOK 1 500 for å dekke kostnadene for ekstra rengjøring av sengetøy, rens av gardiner og annet for at lugaren skal holde ikke-røyk-standard.

Vann

Det er mulig å drikke vannet om bord, men vi anbefaler flaskevann eller vann i karaffel som du finner i restauranten og kafeteriaen.

Gå rundt på skipet

Vi ber deg være veldig forsiktig når du går rundt på skipet mens vi er til havs, spesielt ute på dekk. Følg med på skilting om vått eller glatt dekk. Vær oppmerksom på at noen av dørene ut til dekk kan være vanskelige å manøvrere under sterke vindforhold. Vennligst følg våre anbefalinger når vi setter opp skilt eller kommer med kunngjøringer om at du ikke bør gå ut. Når du går inne på skipet, hold deg fast i rekkverk – ikke dørkarmene – for å unngå skader.

Velkomst- og informasjonsmøte

Ved ankomst blir alle gjester invitert til et obligatorisk velkomstmøte, der det vil bli gitt sikkerhetsdemonstrasjon. Her får du praktisk informasjon og møter nøkkelpersoner fra mannskapet.

.