
FAQ - Ofte stilte spørsmål
Dette utvalget av ofte stilte spørsmål har som hensikt å besvare mange av dine spørsmål. Hvis du fremdeles lurer på noe, vennligst ta kontakt på telefon, epost eller chat.
Generelle spørsmål
- Hvor finner jeg inspirasjon til min neste reise med Hurtigruten?
-
Du kan lese og laste ned våre brosjyrer på nettsiden ved å trykke på “Les våre kataloger” som du finner under menyen. For å få tilsendt en brosjyre kan du kontakte ditt lokale reisebyrå.
Er du ute etter inspirerende artikler om steder vi besøker kan du se om du finner det du leter etter blandt våre inspirasjonssider.
- Kan jeg bestille min flyreise gjennom Hurtigruten?
-
Ja, du kan bestille flyreisen gjennom oss gitt at du har bestilt/bestiller en Hurtigruten reise.
- Hva er forskjellen mellom Hurtigrutens kystrute og ekspedisjonsreise?
-
Hurtigrutens kystrute er ikke som et konvensjonelt cruise. Våre 11 kystskip seiler langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes og tilbake til Bergen, med avgang fra Bergen hver dag. På veien besøker vi 34 unike havner, og flere større og mindre byer, samt utforsker flotte fjorder og UNESCOs verdensarvsteder. Denne blandingen av lokale møter, spektakulær natur og valgfrie utflukter gir en enestående mulighet til å oppleve Norge.
Våre ekspedisjonsreiser bygger på vår unike utforskerarv fra 1893, og appellerer til de som verdsetter erfaring og personlig utvikling over overdreven luksus. På en ekspedisjonsreiser vil du bli ledsaget av et dyktig mannskap og ekspedisjonsteam på et av våre fem ekspedisjonsskip (MS Fram, MS Midnatsol, MS Nordstjernen, MS Spitsbergen og MS Roald Amundsen). Ekspedisjonsreiser tar deg på fantastiske naturbaserte opplevelser i verdens ytre hjørner: Antarktis, Svalbard, Grønland, Island, Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Karibia og Mellom-Amerika ,Nordvestpassasjen og Alaska.
Priser og bestilling
- Hva er bestillingsbetingelsene, inkludert betalings- og avbestillingsregler?
-
Vennligst se våre vilkår og betingelser her.
- Når mottar jeg alle reisedokumenter?
-
Dersom endelig betaling er gjennomført, vil du motta reisedokumenter elektronisk ca. 2-3 uker før avreise.
Merk: Dette gjelder ikke for havn til havn reiser.
- Hvordan og når kan jeg bestille utflukter?
-
Det er flere måter å bestille utflukter på. Utflukter kan bestilles via nettsiden, over telefon og om bord skipet.
Hvis du bestiller reisen på våre nettsider, kan de fleste utflukter forhåndsbestilles og legges til på reisen. Utflukter som tilbys på den aktuelle destinasjonen er oppført under «opplevelser».
Utflukter som ikke kan reserveres før reisen, kan bestilles fra reiseleder eller ekspedisjonsteamet om bord.
Alle utflukter er underlagt tilgjengelighet og kan bli utsolgt. Vi anbefaler å forhåndsbestille på nettsiden eller over telefonen, der det er mulig.
Ta med førerkortet ditt hvis du har forhåndsbestilt eller planlegger å delta på noen av snøscooter eller ATV utfluktene. Utflukter kan avlyses som følge av ruteavvik, værforhold eller for få påmeldte. Hvis forhåndsbestilte utflukter kanselleres, vil du motta refusjon om bord i NOK.
Vær oppmerksom på at du ikke har fritt valg av hotell dersom utflukten inneholder hotellovernatting.
- Kan jeg endre fra helpensjon til halvpensjon på Hurtigrutens kystrute eller ekspedisjonsreiser?
-
Dessverre er det ikke mulig å endre til halvpensjon på en reise langs norskekysten eller på ekspedisjonsreiser . På ekspedisjonsreiser tilbyr vi kun helpensjon ekskludert drikke. På ekspedisjonsreiser vil våre «suite» gjester ha rett på tilleggstjenester.
- Trenger jeg pass eller ID for Hurtigrutens reiser?
-
Alle gjester som sjekker inn på Hurtigruten-terminalen eller om bord på våre skip, må presentere et gyldig pass eller myndighetsgodkjent ID-kort. På Explorer-reiser aksepteres kun pass som gyldig ID, og det kreves at passet må være gyldig 6 måneder etter endt reise. Vennligst send oss passnummeret ditt umiddelbart etter bestilling av en Explorer-reise.
- Hva er fleksibel prising?
-
Fleksible priser er priser som er kapasitetsstyrte og avhengig av tilgjengelighet. Prisene kan endres når som helst før avreisedato, og den aktuelle prisen vises ved bestilling.
- Hvorfor får jeg en høyere pris enn "fra prisen" på nettet?
-
Vi tilbyr en fleksibel prispolitikk, i likhet med flyselskapene når du bestiller en flybillett. Dette betyr at prisen er en indikasjon på den laveste prisen du kan forvente å betale for en innvendig lugar. Prisene er kapasitetsstyrt og avhengig av tilgjengelighet. Prisene kan endres når som helst før avreisedato, og den aktuelle prisen vises ved bestilling.
- Trenger jeg en PIN-kode for kredittkortbetalinger?
-
Du trenger ikke en PIN-kode for kredittkortet ditt når du foretar betalinger på vår nettside eller over telefonen. Du vil bli bedt om å oppgi kredittkorttype, kortnummer, utløpsdato og kortverifikasjonskode (CVV).
- Jeg har fått en ny Final Invoice(Faktura) selv om jeg har betalt. Må jeg betale på nytt eller gikk ikke betalingen gjennom?
-
Nei, det du har fått er en betalingsbekreftelse. Nederst på side 2 av fakturaen står betalingsoppsummering.
- Jeg har bestilt en reise via internett, men glemte å legge til medlemsrabatt. Kan jeg få det lagt til i ettertid?
-
Nei, dessverre må alle medlemsrabatter oppgis ved bestillingstidspunktet. Vi kan ikke legge inn rabatten i ettertid på internettbookinger.
- Kan jeg betale på nettsiden?
-
Ja, du kan betale hele reisen her.
- Hvorfor trenger jeg å betale et tillegg hvis jeg reiser alene?
-
Våre reisepriser er basert på at to personer reiser sammen og deler en lugar. Våre priser er basert per lugar, fordelt på to personer. Reiser man alene får man betale for hele lugaren, men man trenger ikke betale for måltidene til person nummer to.
Ofte har vi lugarer uten singeltillegg på utvalgte datoer og reiser langs norskekysten (Bergen - Kirkenes - Bergen eller Kirkenes - Bergen) og ekspedisjonsreiser.
Skip
- Kan jeg betale med kontanter og kredittkort om bord?
-
Du kan betale med kontanter eller kredittkort om bord på skipene våre på kystreiser i Norge. Vi tar Visa, American Express, Diners eller MasterCard. Dessverre støtter ikke systemet vårt Maestro Card. Merk at når du bruker kredittkort om bord på skipet vil kontoen din debiteres i norske kroner. En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker.
På ekspedisjonsreiser kan du imidlertid kun betale med kredittkort. MS Nordstjernen tar ikke American Express. Kredittkortet må være gyldig i mer enn tre måneder etter oppholdet ditt om bord. Merk at når du bruker kredittkort om bord på skipet vil kontoen din debiteres i EUR (unntatt på MS Nordstjernen, der kontoen debiteres i norske kroner). En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker.
For å gjøre det enklere for deg, tilbyr vi også et cruisekort-system om bord på alle skipene våre. Dette systemet lar deg belaste alle kjøp om bord på cruisekortet. En cruisekort-konto kan opprettes ved alle betalingssteder om bord på skipet. Vi tar VISA, Master Card, Diners, American Express eller kontanter (NOK, EUR, GBP, USD) som depositum. En spesifisert kontoutskrift vil bli sendt på e-post. Kontakt resepsjonen hvis du trenger en utskrift. Cruisekort-kontoen må gjøres opp innen kl. 22.00 siste kveld om bord.
For å gjøre det enklere for deg, vil forbruket på cruisekortet automatisk trekkes fra kredittkortet ditt. Kredittkortet må være gyldig i minst tre ytterligere måneder. Eventuelle avvik må rapporteres før ilandstigning. Dette gjelder også hvis du ønsker å betale delvis med kontanter og delvis med kredittkort. Valutaen som brukes om bord er spesifisert ovenfor. Valutakursene ligner de som brukes på et hotell. Sjekk med resepsjonen for forskjellige betalingsmetoder. Merk at en PIN-kode kan være påkrevd når du betaler med ditt personlige kredittkort om bord.
- Er WIFI tilgjengelig på alle våre skip?
-
Ja, WiFi er tilgjengelig på alle skip mot et gebyr. Vær oppmerksom på at ved noen av seilingene i fjerntliggende områder, kan internettilgang og mobildekning være begrenset.
- Har skipene rullestoltilgang?
-
Vi ønsker gjester som har begrenset mobilitet hjertelig velkommen på våre skip. Alle skip, med unntak av MS Lofoten, har hvert fall en kabin tilrettelagt for rullestolbrukere.
- Hvilke skip har treningsrom og boblebad?
-
Boblebad finnes på MS Roald Amundsen, MS Fram, MS Spitsbergen, MS Midnatsol, MS Trollfjord, MS Polarlys, MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Finnmarken (har basseng også). Alle skip med unntak av MS Lofoten har treningsrom.
- Hvilke skip har lekerom for barn?
-
MS Midnatsol, MS Finnmarken og MS Vesterålen har lekerom.
- Hvilke skip har lugarer tilpasset kjæledyr?
-
Alle norske kystskip har lugarer tilpasset kjæledyr, med unntak av MS Midnatsol og MS Kong Harald. Dessverre har ikke våre ekspedisjonsskip (MS Midnatsol, MS Fram, MS Spitsbergen, MS Nordstjernen og MS Roald Amundsen) lugarer tilpasset kjæledyr.
- Må jeg dele lugar med en fremmed hvis jeg reiser alene?
-
Nei, vi selger kun hele lugarer. Hvis du reiser alene, må du bestille en hel lugar til deg selv.
Ofte har vi lugarer uten singeltillegg på utvalgte datoer og reiser langs norskekysten (Bergen - Kirkenes - Bergen eller Kirkenes - Bergen) og ekspedisjonsreiser.
Kystruten
- Er det mulig å gå i land i alle havner?
-
Ja, om skipet befinner seg i havnen i 30 minutter eller lenger, oppfordrer vi alle gjester til å gå i land. I enkelte havner stopper skipene i bare 15 minutter. Her ber vi om at gjestene holder seg ombord for å unngå risiko. Ruteplanen kan du finne her.
- Når må jeg senest møte opp ved de forskjellige havnene - både med og uten kjøretøy?
-
Vennligst vær ved alle havner, unntatt Bergen, 15-20 minutter før avreise. For avganger fra Bergen er den siste innsjekkingen 30 minutter før avreise.
Terminalen i Bergen er åpen for innsjekking av bagasje fra kl. 13.00 til 14.30, og innsjekking for passasjerer starter fra kl. 15.00 og ombordstigning fra kl. 16.00. Innsjekking på terminalen er mulig frem til kl 19.30 hele året, etter dette må man sjekke inn om bord. Lugarer er tilgjengelig fra kl. 18.00.
- Jeg skal ha med bil ombord på Hurtigruten. Når skal jeg møte opp?
-
For Bergen, Trondheim, Tromsø og Kirkenes bør du ankomme minst 1 time før avreise for å ha tid til å laste bilen på skipet. For andre havner er 30 min før tilstrekkelig.
- Hva er de maksimale dimensjonene for kjøretøy?
-
Maks lengde i meter Maks bredde i meter Maks høyde i meter Maksvekt i kilo MS Kong Harald 6,40 2,40 2,25 5000 MS Midnatsol 6,40 2,40 2,30 5000 MS Nordkapp 6,40 2,40 2,20 5000 MS Nordlys 6,40 2,40 2,20 5000 MS Polarlys 6,40 2,40 2,20 5000 MS Richard With 6,40 2,40 2,20 5000 MS Trollfjord 6,30 2,40 2,30 5000 MS Vesterålen 5,40 2,40 1,85 5000 MS Nordnorge 6,50 2,40 2,40 5000 - Kan jeg sende frakt og gods med Hurtigruten?
-
Ønsker du å sende bilen eller annet gods med Hurtigruten, uten selv å reise med, ta kontakt med Nor Lines sentralt eller nærmeste ekspedisjon:
Nor Lines AS
Nedre Holmegate 30
Postboks 655
4003 Stavanger
Tlf: +47 73 50 62 38
E-post: [email protected] - Hvordan arrangeres utfluktene når skipet bare er i havn en kort periode?
-
Dersom gjestene har bestilt utflukter gjennom Hurtigruten, inkluderer utflukten transport fra og til skipet. Hvis skipet har seilt til en annen havn i løpet av tiden du er på utflukten, vil du bli fraktet til neste havn slik at du kommer om bord på skipet igjen.
- Er det mulig å sette seg på venteliste for å få lugar?
-
Vi har dessverre ikke ventelister. Dersom alle lugarer er opptatt på en seiling, oppfordrer vi til å sjekke igjen senere eller forsøke en annen dato.
- Kan jeg velge lugarkategori på en «havn til havn»-reise?
-
Du kan velge lugarkategori, men du kan dessverre ikke spesifisere lugarnummer på reiser under 5 døgn.
- Kan jeg bestille «havn til havn»-reise uten lugar?
-
For reiser som er kortere enn 23 timer er det mulig å bestille dekksplass. Dersom reisen varer lengre enn 23 timer, må lugar bestilles. Reiser med lugar inkluderer frokost for voksne og barn. Frokost er ikke inkludert for honnør og student.
- Hvordan finner jeg adresse til de ulike havnene?
-
For å finne adressen til de ulike havnene, vennligst se vår havneside og klikk på ønsket havn.
- Hvor finner jeg kontaktinformasjon til alle skip?
-
For å finne kontakt informasjon til de ulike skipene, vennligst besøk vår skipsside og klikk på ønsket skip.
- Hvilken tid på året er det best å reise om jeg ønsker å se midnattssol?
-
Datoer der hele solskiven er over horisonten. Du vil bare oppleve midnattssolen når du er nord for Polarsirkelen. Under finner du en oversikt over hvor og når du kan se midnattssolen.
Sted første dag siste dag:
- Nordkapp 13. mai - 31. juli
- Hammerfest 16. mai - 28. juli
- Vardø 16. mai - 28. juli
- Tromsø 20. mai - 25. juli
- Harstad 24. mai - 20. juli
- Svolvær 28. mai - 17. juli
- Bodø 03. juni - 11. juli
- Hvilken tid på året er det best å reise om jeg ønsker å se nordlys?
-
Nordlyssesongen går fra oktober til slutten av mars, når det er minst sollys. Nordlys er mest fremtredende over Polarsirkelen, så jo mer tid du oppholder deg langt Nord, desto bedre er sjansene dine for å oppleve nordlys. Mer informasjon om nordlyset finner du her.
Ekspedisjonsreiser
- Hva er Informasjonsskjema for skipsmanifest og helseerklæring, og hvorfor krever Hurtigruten dette?
-
Informasjonsskjema for skipsmanifest er nødvendig for grensekontroller, flybilletter og toll. Vennligst fyll inn Hurtigrutens spørreskjema (som sendes til deg umiddelbart etter bestilling) og send det tilbake til oss umiddelbart etter at bestillingen er bekreftet. Vær oppmerksom på at vi ikke kan sende deg dine reisedokumenter før vi har mottatt det utfylte skjemaet.
En helseerklæring må sendes inn av alle passasjerene som deltar på våre reiser til Antarktis-halvøya, Sør-Georgia, nord-østsiden av Grønland, og på nordvestsiden og over Atlanterhavet. Helseerklæring skal fylles ut og godkjennes av din lege ikke mer enn 8 uker før avreisedagen. De utfylte skjemaene skal presenteres til skipets lege ved ombordstigning. Om del III av din helseerklæring ikke er godkjent av din lege, vil ombordstigning bli nektet. Selv om skjemaene er innlevert og godkjent av din egen lege, forbeholder skipets lege og kaptein seg retten til å nekte ombordstigning av gjester som ikke ser ut til å være tilstrekkelig egnet til reise.
- Hvordan fungerer landingene i Antarktis og Svalbard?
-
Alle landinger er avhengig av vær og isforhold. Siden været er uforutsigbart i de polare sonene, kan vi dessverre ikke garantere at alle de forespeilede landingene i disse områdene vil gjennomføres under din reise.
- Hva er avgangstidene til LAN charterfly?
-
Vi kan dessverre ikke forhåndsinformere om LAN Airlines charter sine eksakte flytider. Vær oppmerksom på at det vil være ulike avgangstider med LAN Airlines fra Buenos Aires/Santiago de Chile ned til Ushuaia/Punta Arenas. Du vil motta informasjon om dine flytider ved Hurtigruten sin service desk på hotellet dagen før din reise. Avgangstidspunktet er veldig tidlig på morgningen. På slutten av reisen vil ekspedisjonsteamet gi informasjon om bord om flytider og flynummer tilbake til Buenos Aires eller Santiago de Chile.
Vennligst være oppmerksom på at maksimal tillat bagasje på LAN Airline charterfly er 1 stk. bagasje á 23 kg. til innsjekk og håndbagasje á 8kg.
- Må jeg ta med egne støvler/fjellsko?
-
Gummistøvler er obligatorisk for alle reiser til Antarktis og for Nordøst-Grønland. Det kan også være krav om gummistøvler når du besøker enkelte nasjonalparker. Vennligst legg merke til at det er ikke lov å bruke dine egne medbrakte gummistøvler i de overnevnte områdene. Du låne et par høykvalitets gummistøvler av oss - helt gratis. Disse er tilgjengelige på alle våre ekspedisjonsskip med unntak av MS Nordstjernen. På MS Fram bruker vi Muck Boot®, og på MS Midnatsol og MS Spitsbergen bruker vi Hurtigruten gummistøvler.
- Hvilken størrelse Muck Boots er tilgjengelig ombord?
-
MS Fram - Muck Boots:
Vi har tilgjengelige størrelser fra 32 to 48
MS Midnatsol - Hurtigruten gummistøvler:
Vi har tilgjengelige størrelser fra 32 til 50
MS Spitsbergen - Hurtigruten gummistøvler:
Vi har tilgjengelige størrelser fra 32 til 50
- Vil vi kunne oppleve nordlyset på ekspedisjonsreiser?
-
Dessverre ikke. Under våre ekspedisjonsreiser vil det være best forutsetninger for å se midnattssol. For å kunne oppleve nordlyset anbefaler vi å bestille kystruten langs norskekysten om vinteren eller turer og aktiviteter med Hurtigruten Svalbard her.
- Vil det være internett / Wi-Fi-tilkobling på ekspedisjonsreiser?
-
Wi-fi er tilgjengelig overalt ombord! Internettet vårt er avhengig av satellittsignal og internetthastighet er avhengig av mottatt signalstyrke. Vær oppmerksom på at vi seiler i fjerntliggende områder med begrenset tilkobling. Streaming støttes ikke.
- For sesongen 19/20 er WiFi tilgjengelig og kan bestilles ombord mot en ekstra kostnad. Gebyrer kunngjøres om bord. For suitegjester er wifi inkludert kostnadsfritt.
- For sesongen 20/21 er WiFi tilgjengelig og gratis for alle.