mspolarlys

Personvernerklæring

1. Introduksjon

Ditt personvern er viktig for oss i Hurtigruten og vi er opptatt av å verne om dine personopplysninger.

Når du reiser med Hurtigruten, behandler vi personopplysninger om deg. For å gi deg en flott opplevelse, samler vi inn personopplysninger om deg ved forskjellige anledninger, for eksempel når du reiser med oss, bruker tjenestene våre, besøker nettstedene eller mobilapplikasjonene våre eller på annen måte samhandler med oss. All informasjon som Hurtigruten behandler om deg, har du selv oppgitt. Vi henter ikke inn data fra andre kilder.

Vi vil at du skal forstå hvordan vi bruker dine personlige data, hvordan vi holder dem trygge og hvilke rettigheter du har. Denne personvernerklæringen beskriver derfor

  •  hvilke opplysninger vi innhenter om deg,

  •  hvorfor de innhentes,

  • hvordan vi bruker, deler og sikrer disse dataene, og

  • dine valg angående bruk, tilgang og korrigering av dine personlige data.

Vi oppfordrer deg til å lese vår personvernerklæring.

2. Behandlingsansvarlig

Hurtigruten består av flere selskaper og vi kan dele dine personopplysninger med andre selskaper i Hurtigruten Gruppen.  Vi samarbeider også med en rekke leverandører inkludert offentlige myndigheter, medisinsk personell, andre forretningspartnere og leverandører, og kan dele personopplysninger hvis

  • vi har legitim årsak

  • det er tillatt ved lov, eller

  • du har samtykket

Leverandører behandler dine personopplysninger i henhold til en databeskyttelsesavtale eller en datautvekslingsavtale. Opplysningene kan kun brukes i forbindelse med tjenestene du har kjøpt.

For å levere tjenester til deg så er følgende selskaper innad i Hurtigruten Gruppen ansvarlig for behandling og oppbevaring av personinformasjon:

Hurtigruten Global Sales AS, organisasjonsnummer 914 904 633, er ansvarlig for behandling av personopplysninger gjennom vårt sentraliserte bookingsystem, for våre nettsider, for din konto på våre nettsider, for vår mobil-app og for vårt lojalitetsprogram, samt ansvarlig for all markedsføring og distribusjon av e-post til våre kunder og kontakter.

Hurtigruten Global Services AS, organisasjonsnummer 974 526 689, er ansvarlig for behandling av personopplysninger tilknyttet all finansiell informasjon om deg, slik som når du mottar en faktura eller gjennomfører en betaling hos oss.

Hurtigruten Norway AS, organisasjonsnummer 927081946, er ansvarlig for behandling av personopplysninger når du er ombord i våre fartøy langs norskekysten. Hurtigruten Norway er også ansvarlig for behandling og oppbevaring av din personinformasjon i forbindelse med alle aktiviteter og utflukter ombord.

Hurtigruten Expeditions AS, organisasjonsnummer 927 082 047, er ansvarlig for behandling av personopplysninger når du reiser på en ekspedisjonstur med oss. Hurtigruten Expeditions er også ansvarlig for behandling og oppbevaring av din personinformasjon i forbindelse med alle aktiviteter og utflukter ombord.

Hurtigruten Destinations AS, organisasjonsnummer 921 885 156 er ansvarlig for behandling av dine personopplysninger ved reise til Svalbard og Barents. Herunder opphold på våre hoteller, restauranter og i forbindelse med alle våre aktiviteter og utflukter.

Kontaktinfo

Vi har et personvernombud som hjelper Hurtigruten Gruppen med å sikre godt personvern. Hvis du har spørsmål om databehandlingen, kan du kontakte oss via epost: DPO[at]hurtigruten.com eller sende en henvendelse til Hurtigruten AS, Att: DPO, Langkaia 1, 0150 Oslo

Merk! Om du har spørsmål angående din bestilling eller ønsker melde deg av nyhetsbrev eller post, ber vi deg kontakte booking[at]hurtigruten.com

3. Hvilke opplysninger innhenter vi om deg og hvor lenge lagrer vi dem?

Hurtigruten oppbevarer personopplysningene vi samler inn i en form som tillater identifisering av deg så lenge det er nødvendig for de formålene personopplysningene samles inn for og behandles i hvert enkelt tilfelle, og i alle fall ikke lenger enn som spesifisert av gjeldene lover.

  • Hvor lenge vi oppbevarer opplysninger om deg kan avhenge av blant annet

  • når du bestilte billett

  • når du reiste

  • lovpålagte oppbevaringskrav i ulike land

  • om du har gitt oss ditt samtykke, eller

  • om du er lojalitetskunde.

Vi har en retningslinje for oppbevaring av personopplysninger. Den bestemmer hvor lenge vi oppbevarer personopplysninger og hvilke personopplysninger som vi behandler.

Vi lagrer personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålene som beskrevet i denne personvernerklæringen. Det innebærer i hovedsak følgende:

 

Identitets- og kontaktinformasjon, inkludert navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, kjønn, fødselsdato og nasjonalitet.Du gir oss disse opplysningene hvis du bestiller en reise, registrer deg for å motta våre nyhetsbrev, blir med i lojalitetsprogrammet eller bruker våre digitale plattformer eller samhandler med våre sosiale mediekontoer (inkludert ved å delta i konkurranser) eller hvis du er i kontakt med vårt kundesenter. All informasjon vi har om deg har du selv oppgitt. Vi henter ikke inn data fra andre kilder. Mer om dette i punkt 4(a).Vi lagrer denne informasjonen fra og med bestillingspunktet og i inntil 5 år etter at reisen din er ferdig, eller til samtykke er trukket tilbake.Vi kan lagre personopplysningene dine lenger hvis du ønsker at vi skal oppbevare dem til din neste reise og du har gitt samtykke til dette.Ved registrering via Hurtigrutens portal, vil informasjonen du har oppgitt i portalen være lagret så lenge du er registrert som bruker av denne portalen.

Passinformasjon,

 

inkludert ansiktsfotografi ved ombordstigning til en av våre skip.

Når du bestiller en reise med oss oppgir du informasjon om gyldige reisedokumenter og visum, der det er aktuelt. Vi behandler denne informasjonen for å overholde lovkrav i anløpshavnene. Vi vil også kunne ta et ansiktsbilde av deg ved ombordstigning til våre skip av sikkerhetshensyn, som beskrevet i punkt 4(e) nedenfor. Vi behandler denne informasjonen for å overholde lovkrav i anløpshavnene.

All informasjon vi har om deg har du selv oppgitt. Vi henter ikke data fra andre kilder. Mer om dette i punkt 4.

Vi lagrer denne informasjonen fra og med bestillingspunktet frem til 90 dager etter at reisen din er ferdig eller til samtykke er trukket tilbake. I noen tilfeller kan vi være pålagt å oppbevare dataen lenger i henhold til lovgivning.

Informasjon om pårørende

Av sikkerhetshensyn ber vi deg opplyse om kontaktinformasjon til pårørende på noen av våre reiser. Vi har kun informasjon om deg som du selv har oppgitt og henter ikke data fra andre kilder.

Vi lagrer denne informasjonen fra og med bestillingspunktet frem til 90 dager etter at reisen din er ferdig eller til samtykke er trukket tilbake.

Transaksjonsdata

 

Transaksjonsinformasjon, inkludert kreditt-/debetkortnummer, betalingsmåte og kjøpshistorikk

For å behandle betalinger og fakturering når du foretar et kjøp enten i forbindelse med en reise eller produkter og tjenester som landflukter vil vi behandle betalingsinformasjonen din for å behandle transaksjonen.

 

Vi lagrer betalingsmåte, kreditt-/debetkortnummer i inntil 5 år. All annen transaksjonsdata og finansielle data lagres i inntil 10 år eller iht. lokale bokføringsregler.

Bestillingsinformasjon og aktivitetsinformasjon

, inkludert informasjon knyttet til bestilte reiser og utflukter, fly-reservasjoner, hotellbestillinger, reiserute, reiseselskaper, aktiviteter du har deltatt på mens du var på reise med oss osv.

All data relatert til bestilling og aktivitetsinformasjon samles inn når du foretar en bestilling eller et kjøp hos oss. Vi har kun informasjon om deg som du selv oppgir og henter ikke data fra andre kilder. Mer om dette i punkt 4.

Vi oppbevarer informasjon om destinasjon og reisedato inntil 5 år. I noen tilfeller kan vi være pålagt å oppbevare dataen lenger i henhold til lovgivning.

Kommunikasjon mellom deg og oss

 

inkludert opptak av samtaler til servicesentrene våre, e-postkommunikasjon, chat, kommentarer og vurderinger som er innhentet gjennom undersøkelser eller som du har lagt ut på kanalene våre eller på sosiale medier.

Vi holder oversikt over kommunikasjon mellom deg og oss for å kunne svare på dine forespørsler, opprettholde en god service og for å oppfylle avtalen vår med deg.  Vi har kun informasjon om deg som du selv har oppgitt og henter ikke data fra andre kilder. Mer om dette i punkt 4.

Vi oppbevarer din kommunikasjon med oss i opp til 5 år, eller så lenge som krevet at lokal lovgivning slik at vi kan behandle eventuelle karv eller forespørsler fra deg.

Digital informasjon,

 

inkludert IP-adresse

,

 

nettleserdata, trafikkdata, bestillingshistorikk, atferd på sosiale medier og brukermønster. Hvis du abonnerer på nyhetsbrevene våre, kan vi innhente opplysninger om hvilke nyhetsbrev du åpner, plasseringen din når du åpner dem og om du benytter eventuelle nettkoblinger i nyhetsbrevene.

Vi samler inn data om deg når du bruker våre nettsider, mobilapplikasjoner og andre digitale plattformer for å gi deg en best mulig opplevelse og forstå hva du kan være interessert i. Det er enheten din som gir oss denne informasjonen enten du er logget inn på kontoen eller har godtatt informasjonskapsler. Når du besøker våre digitale plattformer og bruker våre tjenester betyr det at vi må identifisere deg (f.eks. nå du bestiller et cruise, logger inn på kontoen din, når du ønsker at vi skal identifisere deg som et medlem av vårt lojalitetsprogram og når vi trenger å huske dine preferanser.

Vi lagrer denne informasjonen i 6 måneder eller til samtykke er trukket tilbake.

Helseinformasjon,

 

inkludert informasjon som gjelder allergi, nedsatt funksjonsevne og sykdom.

Du oppgir disse detaljene hvis du forteller oss om medisinske tilstander nå du bestiller hos oss, sjekker inn for cruise, besøker våre medisinske fasiliteter under et cruise og/eller registrerer deg til en utflukt, tur eller underholdning ombord på cruiset. Vi får denne informasjonen via et egenerklæringsskjema som du fyller inn. For noen reiser har vi enkle skjema der vi samler inn opplysninger for å hindre smittsomme sykdommer om bord (for eksempel COVID-19 eller omgangssyke). For noen ekspedisjonscruise har vi av sikkerhetsgrunner noe mer omfattende skjemaer.  I perioder kan det være nødvendig med enkelte undersøkelser, som screening for sykdomssymptomer, febermåling, testing for COVID-19 og smittesporing.  Vi har kun informasjon om deg som du selv oppgir og henter ikke data fra andre kilder. Mer om dette i punkt 4.

Vi lagrer denne informasjonen fra og med bestillingspunktet frem til 24 måneder etter at reisen din er ferdig. I noen tilfeller kan vi være pålagt å oppbevare dataen lenger i henhold til lovgivning.

Opptak fra videoovervåking

Av sikkerhetsmessige årsaker betjener vi CCTV-kameraer ombord på skipene våre, inkludert alle tilgangspunkter og i alle offentlige områder. Mer om dette i punkt 4(e)

Vi lagrer opptak fra videoovervåkning i inntil 30 dager. Hvis vi mener at det er nødvendig å overlevere opptak fra videoovervåkning til politiet – f.eks. når det har skjedd noe kriminelt – kan vi lagre opptakene i inntil 90dager.

4. Hvorfor, når og hvordan samler vi inn data om deg?

Vårt hovedformål er å gi deg en flott opplevelse under din reise. Nedenfor finner du hovedformålene med behandlingen, samt hvorfor, når og hvordan dataene dine blir behandlet.

Gi deg informasjon når du bestiller våre cruise og ekspedisjoner (via nettside, telefon eller epost) Vi trenger å vite navnet ditt, kontaktdetaljer samt innholdet i forespørselen din for å kunne behandle henvendelsen din og gi deg relevant informasjon om reisene dine og eventuelle utflukter. Det er viktig for oss å sikre at reisene dine foregår så komfortabelt og problemfritt som mulig så vi vil sende deg informasjonen vi anser som nødvendig for å organisere reisen din og oppfylle avtalen vår med deg. Dette omfatter informasjon som gjelder avgangstider, kanselleringer og innsjekkingstid på hoteller osv.

Vi kan videreformidle denne informasjonen om deg til våre samarbeidspartnere, fordi de trenger denne informasjonen for å kommunisere med deg, samt for å tilby deg støtte og assistanse. Mer om dette i punkt 5.

I tillegg, og bare hvis du oppgir ditt uttrykkelige og spesifikke samtykke, vil vi bruke kontaktinformasjonen din til å sende deg nyhetsbrev og markedsføringskommunikasjon via e-post eller SMS om våre produkter og tjenester som kan interessere deg. Denne behandlingen er basert på ditt samtykke, og du kan når som helst tilbakekalle ditt samtykke.

Fullføre og håndtere bestillinger For å reise ombord på skipene våre må du oppgi navn, kontaktinformasjon, fødselsdato og nasjonalitet når du bestiller. Vi registrer også litt informasjon om dine valg av cruise, f.eks. lugarkategori og type cruiseopplevelse. Vi behandler disse dataene på grunnlag av kontrakten med deg. Du må også oppgi informasjon om gyldig reisedokumenter og visum, der det er aktuelt. Vi behandler denne informasjonen for å overholde lovkrav i anløpshavnene. I løpet av bookingen kan du i noen tilfeller kommunisere data som indikerer informasjon om helsen din eller til og med dine religiøse preferanser (allergier eller matpreferanser som indikerer overholdelse av en bestemt religion - for eksempel kosher- eller halalmat – eller medisinske forhold som krever spesiell oppmerksomhet ombord – som funksjonshemninger eller cøliaki).

Vi samler inn disse dataene når du opplyser oss om dette. For cruise samler vi dette inn i ett egenerklæringsskjema og behandler dem bare på grunnlag av ditt informerte og spesifikke samtykke. Det er ikke obligatorisk å oppgi disse dataene, men vær oppmerksom på at hvis du ikke gir dem, er det ikke sikkert vi kan imøtekomme dine behov ombord og i enkelte tilfeller av sikkerhetshensyn er det ikke sikkert at du kan bestille den ønskede reisen.

For at vi skal kunne legge til rette for reisen din på en god måte, kan det være at vi må videreformidle informasjonen din til filialer, agenter og samarbeidspartnere.

 Sende deg informasjon om produkter og tjenester som ligner på eller har sammenheng med produkter og tjenester som du allerede har bestilt  Når du gir oss din kontaktinfo i forbindelse med bestilling av en reise med oss, vil vi sende deg informasjon om produkter eller tjenester som er like eller relatert til de du bestilte, med mindre du benytter deg av din rett til å reservere deg fra å motta markedsføringskommunikasjon fra oss på bestillingstidspunktet. For eksempel vil vi sende deg informasjon om aktivitetstilbud eller restaurantalternativer som er tilgjengelige på cruiset du bestilte.

Denne databehandlingen utføres på grunnlag av våre legitime interesser i å informere deg om lignende eller relaterte produkter og tjenester som vi tilbyr, og som kan forbedre din cruiseopplevelse.  

Sende deg personlig og tilpasset nyhetsbrev og kommunikasjon i henhold til dine preferanser. Du har mulighet til å gi ditt informerte og spesifikke samtykke til å motta personlig informasjon fra oss når du registrer deg for vårt nyhetsbrev, når du registrer deg i Lojalitetsprogrammet, når du ber om en brosjyre, i en samtale fra oss, samt når du registrerer deg for et skipbesøk eller deltar i en av konkurransene vi arrangerer på nettstedet vårt. I alle tilfeller ovenfor er det ikke obligatorisk å gi ditt samtykke til å motta personlige meldinger og tilbud fra oss, men uten ditt samtykke vil vi ikke kunne sende deg personlige tilbud.

Behandlingen av dataene dine for de formålene som er angitt ovenfor er basert på ditt spesifikke samtykke. Du kan når som helst tilbakekalle dette samtykke ved å klikke på "avmelding" -linken nederst i en mottatt markedsførings-e-post fra oss eller ved å bruke kontakt-e-postadressen i avsnitt 2 i denne kunngjøringen. Før du går ombord på cruiseskipet, registrerer vi også din interesse for å motta spesielle, personlige tilbud i kabinen din.

Hvis du for eksempel reiser med barn, vil vi sende deg spesifikk informasjon om arrangementene vi arrangerer for barn om bord. Du kan velge å ikke gi dette samtykke, men i så fall vil du ikke motta personlige meldinger i kabinen under oppholdet.

Vi vil behandle personopplysningene dine på grunnlag av våre legitime interesser i å informere deg om tilbudene ombord som er aktive under cruise, og som kan forbedre cruiseopplevelsen din.

Sikkerhet ombord  Vi holder oversikt over menneskene som er ombord til enhver tid for å kunne håndtere krisesituasjoner og for å sikre alles sikkerhet gjennom hele cruiset. Vi registrer derfor navn, lugarnummer, bilde (tatt når du kommer ombord), fødselsdato, reisefølge, ombordstigningshavn og avstigningshavn og informasjon om spesielle behov som kan kreve spesifikk hjelp i nødstilfeller.

Av sikkerhetsmessige årsaker betjener vi CCTV-kameraer ombord på skipene våre, inkludert alle tilgangspunkter og i alle offentlige områder. Disse CCTV-kameraene tar kontinuerlig opp 24 timer i døgnet. Vi kan utføre screening av dine personopplysninger mot offentlige tilgjengelige databaser for å sikre sikkerheten om bord på skipene våre.

På noen seilinger ber vi deg oppgi helseopplysninger. Dette er av sikkerhetsårsaker, for eksempel for å hindre uforsvarlige reiser eller å hindre smittsomme sykdommer om bord.

Vi behandler disse dataene for å sikre offentlig sikkerhet og for å håndtere potensielle krisesituasjoner.  

Ytterligere databehandlingsaktiviteter ombord  Det kan samles inn noen tilleggsopplysninger om deg under cruise for å gjøre det mulig for deg å delta i spesifikke aktiviteter (f.eks. treningsstudioet eller forelesninger). Dataene som behandles varierer avhengig av den spesifikke aktiviteten ombord, men vi sørger for å bare samle inn de strengt nødvendige dataene for å oppnå de spesifikke formålene. Du vil bli bedt om å fylle ut skjemaet hvis du ønsker å motta det spesifikke tilbudet eller arrangementet du har bedt om, og vi vil behandle dataene på grunnlag av kontrakten med deg.

Lojalitetsprogram  Vi kan behandle lojalitetskonto-opplysningene dine gjennom en unik Ambassadør-ID som inneholder informasjon om poengbalanse, kontoaktivitet, cruise milepæler, for eksempel jubileumsdatoer og lojalitetsnivå. Vi lager disse detaljene for deg når du blir med i vårt lojalitetsprogram og oppdaterer dem når du krediterer bookinger og annen aktivitet til lojalitetskontoen din.

Hurtigruten-app  Hvis du velger å laste ned mobilapplikasjonen samler vi ditt navn, etternavn, fødselsdato, telefonnummer, epost via appen for å skreddersy valgene du gjør i appen vår.

5. Internasjonal overføring av informasjon

Våre selskaper: Hurtigruten tilbyr tjenester over hele verden og har avdelinger og partnere i alle europeiske land, stillehavsregionen, Afrika og Sør-, Mellom- og Nord-Amerika. Avhengig av hvilket land bestillingen er gjort fra, og for å gi deg spesifikke tjenester deler vi informasjon om deg med selskapene i gruppen vår. Alle selskaper behandler personopplysningene i samsvar med GDPR.

 Deling utenfor EØS: Vi har partnere, filialer, agenter og samarbeidspartnere som befinner seg utenfor EØS-området og kan overføre informasjon til disse. Vi vil sikre at dine personopplysninger blir beskyttet på hensiktsmessig måte av den mottakende parten i disse landene. Med hensiktsmessig beskyttelse mener vi f.eks. å påse at den mottakende parten er kontraktsmessig pålagt til å sikre at de tilbyr samme grad av personvern- og informasjonssikkerhet som oss. Du kan når som helst be om mer informasjon eller om å motta et eksemplar av sikkerhetstiltakene vi benytter oss av for å sikre at personopplysningene dine overføres på en juridisk forsvarlig måte.

Datadeling med havneagenter og myndigheter: Som turoperatør må vi dele informasjon om passasjerene våre med lokale havnebyråer og myndigheter for innvandringsformål. Data kan også måtte deles i forbindelse med spesielle hendelser, som smittesporing. Disse dataene delenes og overføres basert på den juridiske forpliktelsen som Hurtigruten har i forhold til de relevante myndighetene, og bare de nødvendige dataene blir kommunisert.

 

6. Dine personvernrettigheter

Du kan når som helst kontakte oss hvis du ønsker å få tilgang til eller korrigere personopplysningene dine. Du kan også be om et eksemplar av informasjonen vi har innhentet om deg.

 Innsyn og dataportabilitet: Du kan når som helst kontakte oss hvis du ønsker tilgang til personopplysningene dine. Du har rett til å motta personlige opplysninger som du har gitt til oss, i maskinlesbart format.

Retting eller sletting: Du har som utgangspunkt rett til å be oss om å rette feilaktige opplysninger om deg og be oss om å slette personopplysninger om deg. Vi er derimot pålagt å oppbevare den informasjon som kreves for å oppfylle avtalen vår med deg, samt informasjon som er nødvendig for å overholde gjeldende lover og regler eller krav fra myndigheter.

 Klage til Datatilsynet: Dersom du er uenig i måten vi behandler sine personopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet. Vi vil sette pris på om du kontakter oss først, slik at vi kan oppklare eventuelle misforståelser.

 

7. Informasjonskapsler (Cookies)

En informasjonskapsel er en liten tekstfil som inneholder informasjon som er lagret på datamaskinen eller enheten din. Når du besøker våre hjemmesider, bruker vi cookies (informasjonskapsler) for å gi deg en bedre online-opplevelse, følge opp ytelsen på våre nettsider og gjøre nettstedet vårt mer relevant for deg. Opplysningene vil ikke bli brukt til å identifisere individuelle besøkende, med unntak av Hurtigrutens innloggede kunder. Du kan angi eller endre innstillinger i nettleseren for å godta eller avvise informasjonskapsler. Hvis du velger å avvise informasjonskapsler, kan du fortsatt bruke våre nettsider og visse tjenester, men tilgangen til noen funksjoner og områder på nettstedet eller tjenestene våre kan være kraftig begrenset.  

For mer informasjon om informasjonskapsler

8. Endringer i denne personverninformasjonen

Vi jobber kontinuerlig med utvikling og forbedring av våre tjenester overfor våre kunder. Dette vil kunne endre måten eller omfanget av vår behandling av personopplysninger. Fra tid til annen vil vi derfor justere og oppdatere denne personverninformasjonen. Du vil få varsel om disse endringene når og hvor dette er hensiktsmessig; de kan eventuelt publiseres på startsiden vår. Alle endringer vil først tre i kraft etter at de har blitt kommunisert/publisert.