Reis til Norge
Viktig informasjon om innreisekrav til Norge, og hva du bør gjøre hvis flyet blir forsinket eller kansellert.
Viktig informasjon om innreisekrav til Norge, og hva du bør gjøre hvis flyet blir forsinket eller kansellert.
Vi påtar oss ikke noe ansvar hvis du ikke kan reise, eller hvis du pådrar deg andre tap fordi du ikke har overholdt pass-, visum- eller immigrasjonskrav eller helseformaliteter. Du godtar å refundere oss eventuelle bøter eller andre tap vi pådrar oss som følge av at du ikke overholder pass-, visum- eller immigrasjonskrav eller helseformaliteter.
Alle gjester må ha gyldige reisedokumenter og legitimasjon når de sjekker inn til en reise. Det kan enten være:
Disse kravene gjelder for både Nordkapp-ekspressen og Svalbard-ekspressen, da skipene seiler fra havner med høyt sikkerhetsnivå. Hvis du reiser med Svalbard-ekspressen, må du være klar over at Svalbard ligger utenfor Schengen-området. Legitimasjonskravene gjelder også for norske borgere.
Du bør sjekke oppdaterte råd om pass- og visumkrav fra ambassaden, høykommisjonen eller konsulatet til destinasjonen, eller landet/landene du skal reise gjennom.
Det er ingen helsekrav eller obligatoriske vaksiner for å reise til Norge. Du må imidlertid sjekke og passe på at du overholder gjeldende helsekrav i den perioden du skal reise i. Det er best å sjekke nettsiden til Folkehelseinstituttet for oppdatert informasjon om reiser i Norge.
Vi foreslår at du kontakter lege eller relevante helsemyndigheter om hvilke forholdsregler du bør ta angående blodpropp.
Å fly til Norge er en av de mest praktiske og sømløse måtene for å komme til haven din for ombordstigning. For å sikre en god og problemfri reise, anbefaler vi på det sterkeste at du benytter deg av muligheten til å sjekke inn på forhånd. Gå til flyselskapets offisielle nettsted omtrent 24 til 48 timer før avgang.
Vi utsteder ikke lenger fysiske billetter, da alt foregår elektronisk. Når du sjekker inn for flyreisen og/eller reisen, ber vi deg vise frem gyldig pass eller nasjonalt ID-kort.
Noen ganger blir fly forsinket eller kansellert, men du kan være trygg på at vi hjelper deg dersom noe skulle skje. Merk: Hvis du har bestilt flyvningene gjennom en tredjepart og noe skulle skje, kontakter du leverandøren din for å få hjelp.
Dra til flyplassen som planlagt. Hvis du har flere flyvninger til reisemålet ditt og den første flyvningen er forsinket, bør du likevel gå om bord på flyet. Det er fortsatt mulig at flyvningen din kan komme frem i tide, eller at det andre flyet vil vente på forsinkede passasjerer.
Hvis du mister en forbindelsesflyvning, må du gå til service desken til flyselskapet på flyplassen du har mellomlandet på og be om en ny flyvning til reisemålet ditt. Ofte har flyselskapet allerede booket om billetten din. Mens du gjør dette, bør du kontakte oss samtidig.
Spør servicedesken på flyplassen om en tidligere flyvning hvis den nye avreisetiden vil føre til at du mister avreisen med skipet. Du bør ankomme flyplassen nærmest avreisehavnen din minst 90 minutter før skipet har avreise. Hvis dette ikke er mulig, ta kontakt med oss for å se på andre muligheter.
Sjekk bestillingen din på nettsiden til flyselskapet ved å bruke referansenummeret ditt.
Hvis flyvningene dine er bestilt gjennom oss, vil du finne denne referansen (f.eks. A1B2C3) i reisedokumentene dine.
Du kan allerede ha blitt ombooket til en alternativ avgang. Hvis du har blitt ombooket automatisk, sjekk at den nye flyvningen din ankommer i tide for ombordstigning på skipet. Du bør komme til flyplassen som er nærmest havnen der skipet har avreise, minst 90 minutter før skipets avreise.
Ta kontakt med oss hvis du ikke har blitt ombooket automatisk, eller hvis de nye flyvningstidene betyr at du ikke rekker å gå om bord på skipet i tide.
Ta kontakt med servicedesken til flyselskapet på flyplassen.’ Flyselskapet bør tilby deg nye flyvninger og, hvis nødvendig, et hotellopphold. Hvis du mottar nye flyvningstidspunkt, sjekk om du vil ankomme på flyplassen nærmest avreisehavnen til skipet minst 90 minutter før skipets avreise.
Kontakt oss hvis servicedesken på flyplassen ikke er i stand til å hjelpe deg, eller hvis de nye flyvningstidene er for sene for å komme deg om bord i skipet i tide.
Sjekk tidstabellen for transporten og ta den neste bussen. Hvis det ikke er noen flere transporter den dagen, eller hvis den siste transporten ikke vil få deg til skipets avreisehavn i tide, ta en drosje. Hvis du ikke rekker å komme til havnen i tide selv med en drosje, ta kontakt med oss.
Du må først registrere den savnede bagasjen din på flyplassen, eller online via nettsiden til flyselskapet. Det kan ta tid å finne savnet bagasje. Derfor bør du legge til alle steder du vil oppholde deg på turen under registreringsprosessen, inkludert skipet og eventuelle hoteller, og datoene du vil være der. Flyselskapet gir deg en Property Irregularity Report-kvittering (PIR) for den savnede bagasjen.
Ta med deg PIR-kvitteringen din til resepsjonen vår om bord hvis bagasjen ikke er levert til deg før du går om bord på skipet. Besetningen vår vil hjelpe deg med å få bagasjen levert om bord. I mellomtiden vil vi hjelpe deg med hvordan og hvor du kan kjøpe nødvendige ting. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe med å få tak i legemidler, men vi kan dessverre ikke love noe. Det anbefales derfor sterkt at du legger svært viktige ting som du trenger umiddelbar tilgang til i håndbagasjen din.
Sørg for at du tar vare på alle kvitteringer for kravet ditt mot flyselskapet.
For returflyvninger må du registerere den savnede bagasjen din på flyplassen, eller online via nettsiden til flyselskapet. Bagasjen blir levert til hjemmeadressen din av flyselskapet så snart som mulig.
Hvis du planlegger å hoppe over noen flyvninger på flyruten din, må du fortelle oss om endringen først. Dette er på grunn av flysekvenskravene til flyselskapene. Billettene dine må oppdateres for at ikke alle flyvningene skal bli kansellert automatisk av flyselskapet.
Hvis du har bestilt flyvningene dine via oss, og du blir informert enten på forhånd eller på flyplassen om at flybillettene dine er satt på stand-by, skyldes dette i all hovedsak at flyselskapet har overbooket flyvningen. Merk at Hurtigruten ikke bestiller stand-by billetter og at du har krav på et sete på flyet. Merk at flyselskapene er informert om at du har bestilt et ekspedisjonscruise, og må ankomme reisemålet ditt i tide.