Hurtigruten - i kjølvannet av maritime helter

Mot slutten av 1800-tallet var den 1250 nautiske mil lange kystlinjen mellom Bergen og Kirkenes en travel rute for transport med av alt fra dampskip til små jekter. Rutene var upålitelige, uregelmessige og gikk sjeldent om natten. Derfor var reisen mellom nord og sør både lang og krevende.

Dette ønsket regjeringen å gjøre noe med. Derfor inviterte de rederiene til å legge inn et anbud på en fast rute mellom Trondheim og Tromsø/Hammerfest. På denne tiden var det bare 28 fyrtårn nord for Trondheim, noe som gjorde nattseilaser veldig risikabelt. Et selskap som viste stor interesse til tross for farene, var Vesteraalens Dampskibsselskap med kaptein Richard With i spissen.

I 1893 ble kaptein Richard Withs dampbåt, DS Vesteraalen, satt i trafikk langs norskekysten. De daglige avgangene gikk først fra Trondheim til Hammerfest, og senere fra Bergen til Kirkenes. Fordi turen bare tok syv dager fikk den navnet Hurtigruten.

Richard With var en mann med store ambisjoner, som også ville utforske mulighetene utenfor norskekysten. Allerede i 1896 transporterte han et prefabrikkert hotell fra fastlandet til Svalbard. Han plasserte hotellet utenfor Longyearbyen, på et sted som fortsatt kalles Hotellneset. Samme året etablerte han også “Sportsruten”. Langs denne ruten gikk dampbåten DS Lofoten fra Hammerfest til Svalbard, med Otto Sverdrup som kaptein. Sverdrup skulle senere bli kjent for sine polarekspedisjoner med Fridtjof Nansen og skipet Fram.

Dette markerte altså begynnelsen på Hurtigrutens eventyrlige og unike ekspedisjoner. Destinasjonene våre er ikke lenger begrenset til Spitsbergen, men inkluderer nå Island, Grønland og Antarktis. Hurtigrutens elleve skip frakter fortsatt gods og passasjerer langs norskekysten. Kapteinene våre har bred maritim ekspertise og erfaring, og frakter passasjerene trygt fra havn til havn. Hver dag seiler et av skipene våre ut fra Bergen mot Kirkenes. Turen frem og tilbake tar 12 dager og blir ofte kalt “verdens vakreste sjøreise”. Etter 120 år er skipene våre fortsatt den beste måten å utforske norskekysten på. De utvider både kunnskapen og horisonten!

Historien

1893

Kaptein Richard With etablerer ruten mellom nord og sør – Hurtigruten.

1896

Richard With åpner et hotell på Spitsbergen. Samtidig etablerer han “Sportsruten”, som går mellom Hammerfest og Svalbard med skipet DS Lofoten.

1898

Ruten langs norskekysten blir utvidet til sør i Norge, og inkluderer Bergen med avgang hver uke.

1908

Kirkenes, nær den russiske grensen, blir det nordlige snupunktet for reisen.

1922

Skjærgårdene i Lofoten og Vesterålen blir faste stoppesteder.

1925

DS Dronning Maud blir det første skipet med kabiner som har innlagt vann og et separat ventilasjonssystem.

1936

Daglige avganger fra Bergen. Hvert år reiser mer enn 230 000 passasjerer langs leia, og flåten består av 14 skip.

1937

Hurtigruten utstyrer alle skipene sine med radiosender.

1952

Siden 1949 har det kommet syv nye skip. Ruten transporterer nå 500 000 passasjerer i året. Klasseskillet ombord er ikke lenger gjeldende.

1964

MS Lofoten introduseres. Skipet er i dag det eldste i flåten, og seiler fortsatt i kystruten. I 2015 ble hun tilbakeført sin klassiske 60-tallsstil og bærer logoen og profil fra kystrutens første rederi Vesteraalens Dampskibsselskab. Hun er anerkjent som en perle i flåten.

1968

Hurtigruten startet sommerseilaser til Svalbard.

1982/1983

De nye fartøyene MS Vesterålen, MS Midnatsol og MS Narvik erstatter eldre skip. Midnatsol er det første av skipene våre som har en lasteluke på siden for at det skal bli enklere å losse på og av skipet.

1993

Hurtigruten feirer 100 år. Elleve skip er i fast rute.

2001

MS Lofoten (bygget i 1964) fikk vernestatus av Riksantikvaren.

2002

MS Nordnorge seiler for første gang til Antarktis. To nye skip, MS Trollfjord og MS Finnmarken, har sine jomfruturer langs norskekysten.

2003

Nye MS Midnatsol blir døpt i Hamburg.

2007

Det nye ekspedisjonsskipet MS Fram blir seremonielt døpt av Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette-Marit i Oslo, før jomfruturen til Grønland.

2010

MS Fram utforsker Grønland og de arktiske farvannene, og nå inkluderes også seilinger på Svalbard. Ambassadør-programmet vårt, 1893, blir lansert på verdensbasis.

2011

MS Nordnorges tur fra Bergen til Kirkenes 15. til 22. juni blir vist på tv. Programmet som varte i 134 timer, 42 minutter og 45 sekunder, kom i Guinness rekordbok som verdens lengste live-program.

2013

Hurtigruten feirer 120-års jubileum.

2015

Hurtigruten ekspanderer med et nytt ekspedisjonsskip. Flåten består nå av 13 skip.

2016

Hurtigruten dobler kapasiteten sin i Antarktis. Både MS Fram og MS Midnatsol tilbringer vinteren der.

Sidehandlinger