Hurtigruten kjøper nytt ekspedisjonsskip

Det nye skipet har manøvreringsegenskaper og en optimal størrelse som gjør det mulig å komme enda tettere på naturopplevelsene.

 - Vi investerer i flåten for å sikre at Hurtigruten forblir verdensledende innen bærekraftig opplevelsesreiseliv langs norskekysten og i polare farvann, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. 

Det er snart ti år siden Hurtigruten sist investerte i et nytt skip. Det nye skipet er bygget i Portugal i 2009 og har fått det midlertidige navnet «MS Norway Explorer». Det vil ha en kapasitet på 320 gjester og 180 køyer.

- Nyskipet blir et flott tilskudd til Hurtigrutens flåte og vil erstatte MS Midnatsol langs norskekysten fra høsten 2016, når hun seiler til Antarktis, sier Daniel Skjeldam.

Optimalisert skip

Hurtigruten starter seilasen med sitt nye skip fra Portugal til hjemlige farvann allerede denne uken. I løpet av de neste månedene vil skipet settes i dokk og gjennomgå en total ombygging fram til hun settes inn i drift neste år. Skipet skal holde Hurtigrutens høye standard og være tilpasset seilinger i polare farvann.
- Gjesteområdet vil bestå av bekvemme lugarer og fellesarealer som gjør det mulig å oppleve spektakulære naturopplevelser i komfortable omgivelser. Skipet er moderne og miljøvennlig, og vi vil gjøre ytterligere tilpasninger for å redusere bunkersforbruk og utslipp. Dette blir et skip å være stolt av, sier konsernsjefen.

Investering for fremtiden

Skipet har svært gode manøvreringsegenskaper og en optimal størrelse for å ta gjestene tett på naturopplevelsene. Hun blir et viktig tilskudd til Hurtigrutens flåte, som nå teller 13 fartøyer.
- Dette er en investering som gir oss økt fleksibilitet og store muligheter. Skipet vil komplettere verdens sterkeste ekspedisjonsflåte i polare farvann. Etter hvert vil vi kunne bruke skipet også til destinasjoner utover norskekysten, som Grønland, Svalbard og Antarktis, sier Daniel Skjeldam.

Fakta om MS Norway Explorer

Skipet er bygget i 2009 ved det portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC). Det har moderne og drivstoffeffektivt fremdriftssystem og er svært manøvreringsdyktig.
Ant. gjester: 320
Total køyekapasitet: 180
Bruttotonnasje: 7025
Lengde: 97,53 m
Bredde: 18 m

Sidehandlinger