illustration-photo-Amazon-Rainforest-region-1┬®FilipeFrazao.jpg
illustration photo Amazon Rainforest Bilde: © Filipe Frazao - Shutterstock

Hurtigruten til Amazonas

Fra 2017 kan du seile med Hurtigrutens ekspedisjonsskip på verdens største elv inn i den søramerikanske regnskogen.

I mer enn 100 år har Hurtigruten bragt gjestene sine tett på naturen langs norskekysten, i Arktis, og med tiden også i Antarktis. Nå vil Hurtigruten la folk komme i kontakt med sin indre oppdagelsesreisende også i tropiske farvann, med ekspedisjonsskipet MS Fram.

- Vi ønsker å by på enestående og meningsfulle opplevelser og la folk få utløp for utforskertrangen sin i sporene til ekspedisjonspionerene. På overseilingen fra Nord-Afrika til Sør-Amerika følger vi omtrent ruten til Thor Heyerdahl og Ra II-ekspedisjonen, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Den globale utforskerturismen er i sterkt vekst. Hurtigruten er en viktig drivkraft og er i dag verdensledende på bærekraftige, naturbaserte reiseopplevelser til sjøs.

- Folk vil ikke lenger være passive tilskuere på ferie. Derfor byr Hurtigruten på aktive og lærerike reiser. De mange unike ekskursjonene og forelesningene gir gjestene ekte nærkontakt med naturen og kulturen vi seiler i, sier Skjeldam.

Amazonaseventyr

Amazonasreisen starter i Manaus, dypt inne i regnskogen i det nordlige Brasil. På seilingen gjennom den enorme elven kan gjestene oppleve og lære mer om den unike naturen og dyrelivet fra både hurtigruteskipet, kanoer og på fotturer til lands. Det blir landinger på steder som Parintins og Santarém.

- Amazonas og regnskogen har enestående økosystemer, interessant historie og en spennende og annerledes kultur, sier Skjeldam.

Artsmangfoldet i Amazonas er rikt, og på ekspedisjonsseilingene med Hurtigruten kan det være mulig å se dyr som jaguarer, tapirer, brøleaper, papegøyer, pirajaer og kaimaner.

På reiseplanen står ekskursjoner med lokale samarbeidspartnere. Hurtigrutens erfarne ekspedisjonsteam vil følge gjestene på utfluktene.

- Vi tar gjestene våre helt tett på opplevelsene og lar dem fordype seg i reisemålene, sier Skjeldam.

Kunnskapsreiser

Det vil også være forelesninger fra eksperter på områder som biologi, miljøvern, sosialantropologi og historie om bord.

- Vi tilbyr reiser med mening, og gjestene våre får muligheten til å gi tilbake til og lære mer om reisemålene. Mange av områdene Hurtigruten seiler i er sårbare. Det er derfor viktig å vise dem fram på en skånsom måte og å fortelle om hvilke trusler de står overfor, sier Skjeldam.

Han sier Hurtigruten vil spre kunnskap og skape bredt engasjement for å bidra til å verne om reisemålene skipene seiler på.

- Ved å engasjere flere ambassadører og gjennom bærekraftstiftelsen Hurtigruten Foundation vil vi bidra til at turister også i fremtiden kan glede seg over meningsfylte reiseopplevelser i sårbare strøk.

Ved utløpet av Amazonas fortsetter seilingen sørover langs kysten av Brasil. Turene videre kombinerer naturopplevelser med dypdykk i søramerikanske storbyer og dukkerter på tropiske strender.

Det blir besøk i havner som Fortaleza og Paraty, før seilingen avslutter i den sørligste hovedstaden på kontinentet, Montevideo i Uruguay.

Flere ekspedisjoner i Sør-Amerika

Hurtigruten tar også gjester på seilinger langs både den søramerikanske atlanter- og stillehavskysten. Noen av rutene går også om søratlantiske øyer og øygrupper, som Falklandsøyene og Sør-Georgia. Der vil gjestene møte lokalbefolkningen og bringes tett på pingviner, fugler, hvaler, seler og annet dyreliv.

Spesialseilingen Inkaenes land går fra Valparaíso i Chile nordover langs kysten av Peru, Ecuador, Colombia og Panama, før den ender i Puerto Limón i Costa Rica.

Spesialseilingen Pingviner, Patagonia og poesi, starter i Ushuaia sør i Argentina og går om Kapp Horn til spissen av Antarktis, før seilingen fortsetter om chilenske fjorder til endehavnen Valparaíso i Chile.

Det er også mulig å følge Hurtigruten på seilingene fram og tilbake over Atlanterhavet. På strekningen fra Bergen til Lisboa blir det stopp i Amsterdam, Guernsey og La Coruna. På strekket fra Lisboa til Brasil stopper MS Fram i havner som Cádiz, Casablanca og Kapp Verde.

FAKTA OM HURTIGRUTEN: Har snudd skuta

Etter mange år med underskudd, oppnådde «nye» Hurtigruten for første gang et positivt (normalisert) årsresultat i fjor. Resultatet for tredje kvartal i år er det sterkeste i Hurtigrutens historie.

- Makroøkonomiske forhold som svakere norsk krone og lavere oljepris er positivt for Hurtigruten, men det er en vesentlig forbedret underliggende drift som er drivende for den sterke resultatutviklingen. Dette gjør at vi er godt posisjonert for videre vekst, sier Skjeldam.

Mer enn åtte av ti kroner av Hurtigrutens topplinje kommer i dag fra reiselivsvirksomhet. Selskapet har nylig gjort mange grep for å forsterke posisjonen som verdensledende innen bærekraftig ekspedisjonsturisme til sjøs:

• Hurtigruten har tredoblet aktiviteten i Antarktis og vil nå operere med to skip i farvannene rundt Den antarktiske halvøya. Det nye ekspedisjonsskipet MS Spitsbergen har en størrelse og manøvreringsegenskaper som gjør det mulig å komme enda tettere på naturopplevelsene.

• Den nyetablerte bærekraftstiftelsen Hurtigruten Foundation skal bidra sterkt til å ta vare på den sårbare naturen og den unike kulturen i områdene hurtigruteskipene seiler på.  Den første ambassadør i stiftelsen er havrettsjuristen, ekstremsvømmeren og miljøforkjemperen Lewis Pugh – utnevnt av FN til Patron of the Oceans.

• Hurtigruten har investert et tresifret millionbeløp på helt nytt miljø om bord på fire av skipene og på det nye MS Spitsbergen. Skipene får en røff og stilren interiørdesign med tydelig inspirasjon fra naturen.

• Om bord på skipene serveres lokalpassasjerer og langveisfarende gjester kortreist mat. Scampi og ferdigpizza er kastet over ripa. Mer enn 35 lokalleverandører leverer råvarer og mat under konseptet Norway’s Coastal Kitchen.

• De nye nettsidene til Hurtigruten inspirerer folk over hele verden til å velge aktive og meningsfulle reiser, uansett hvor de er og hvilken skjerm de er på.

For ytterligere informasjon - kontakt:

Øystein Knoph,PR-sjef
oystein.knoph@hurtigruten.com