A room filled with furniture and a large window
Restaurant Fredheim Bilde: Hurtigruten Bilde

MS Eirik Raude: Praktisk informasjon og livet om bord

Fra innreisekrav til wifi ombord - her er alt du trenger å vite før du reiser med MS Eirik Raude.

Praktisk informasjon

Informasjonen og beskrivelsene har blitt sjekket av personalet vårt og/eller lokale agenter for å sikre at de er riktige. Endringer kan imidlertid forekomme etter publiseringsdato, og det kan være tilfeller der Hurtigruten eller lokale leverandører trekker tilbake noen fasiliteter. Skulle vi bli klar over noen betydelige endringer som kan anses å påvirke hvordan du nyter ferien, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg beskjed. Mange områder vi besøker er avsidesliggende og påvirket av lange perioder med kaldt vær eller vanskelig terreng. Frembringelse av fasiliteter vil avhenge av lokale forhold.

Hvert ekspedisjonscruise er unikt. Alle reiseruter og utflukter er provisoriske og væravhengige, da vær, sjø og isforhold kan påvirke reiseruten. Utflukter kan også være avhengig av min/maks antall deltagere. Hurtigruten AS forbeholder seg retten til å endre reiseruten og innholdet i utflukter uten forvarsel (se vilkår og betingelser).

Alle lugarer har telefon. Både Wi-Fi og telefonlinjene vil fra tid til annen være utenfor dekning avhengig av hvor skipet befinner seg.

MS Fridtjof Nansen er tilrettelagt for rullestolbrukere. Gjester som har behov for spesiell assistanse må reise med ledsager. Merk at skipets landgang må brukes for å gå om bord og gå i land med rullestol. I havner der det er tidevann eller andre situasjoner hvor det må brukes en mobil landgang, eller ved landsetting med lettbåt, er det ikke mulig å ta med eller bruke rullestol. Gjester som bruker rullestol må ta med sin egen sammenleggbare rullestol i standardstørrelse.

Kapteinene våre legger sin stolthet i å planlegge rutene våre, slik at vi bruker minimalt med drivstoff og har minst mulig utslipp. All søppel blir oppbevart om bord til det kan bli sortert på land. Vi kaster aldri avfall i havet, og vi ber deg om å ikke kaste avfall under utflukter på land. I befolkede områder er det søppelbøtter, og vi ber deg om å bruke dem. Hvis du finner plastavfall på strendene der vi går i land, hjelper vi gjerne til med å fjerne dette fra økosystemet hvis du tar det med tilbake til skipet. Vi ber deg om å respektere uttrykket: «La bare fotsporene dine bli igjen, ikke ta noe annet enn bilder og slå ikke ihjel annet enn tid.»

Mobiltelefoner vil fungere de fleste steder på land. Sjekk med operatøren din for ytterligere informasjon.

Hurtigruten følger ISPS-koden (International Ship and Port Security Code), der all bagasje må sendes gjennom røntgen/metalldetektor ved ankomst til havn eller skip. ISPS-regelverket inkluderer også skanning av håndbagasje i alle havner gjennom hele reisen.

Værforhold kan også gjøre landgang og turer med små båter vanskeligere og noen ganger umulig. Husk at uforutsette endringer ofte blir høydepunktet på en reise. Vi inviterer deg til å være åpen for det uventede, og fleksibilitet er viktig på våre ekspedisjonscruise.

Om bord kan du kle deg uformelt. For alle ekspedisjonscruise anbefaler vi at du tar med pustende, regn- og vindtette klær. En varm lue, hansker, skjerf og varme klær kan være nyttig, sammen med ullundertøy. Robuste sko er viktig for noen utflukter, og gåstaver kan være nyttig.

Transport og tilleggstjenester

Bruk noen minutter på å gjøre deg kjent med hvilke reisedokumenter du vil bli bedt om å vise før du går om bord i skipet. Som gjest er det ditt ansvar å finne informasjon om og innhente alle nødvendige reisedokumenter og ha dem tilgjengelig når det er nødvendig. Pass er eneste gyldige identifikasjon. For noen destinasjoner må passet være gyldig i mer enn seks måneder etter retur til hjemlandet ditt. Ved innsjekking vil alle pass bli samlet inn for grense- og tollkontroller underveis. Det er hver passasjers ansvar å sikre at de på reisetidspunktet oppfyller alle krav til innreisevisum. Sjekk nettstedet vårt for mer informasjon om innreisekrav.

Planlagte flygninger

De tilbudte prisene for flybilletter er spesielle priser for pakkereiser, og kan ikke endres eller kanselleres uten gebyr. Alle prisene på flypakker er basert på spesifikke bestillingsklasser. Hvis relevant bestillingsklasse ikke er tilgjengelig, kan et ekstragebyr bli lagt til. I økonomiklasse vil du få servert snacks eller sandwicher avhengig av flyselskap. Hvis dette ikke er inkludert i flyselskapets service, kan du kjøpe snacks og drikke. Tillatt bagasje varierer etter flyselskap og kostnader kan påløpe om du overstiger dette, eller transport kan nektes. Vanligvis kan hver gjest ta med ett stykk håndbagasje som veier rundt 6–8 kg (dimensjoner og vekt avhenger av det respektive flyselskapet) om bord. Din tillatte bagasje er satt til 1 stykk (23 kg), men dette kan avhenge av flyforbindelsen; vennligst sjekk med ditt flyselskap. Ytterligere retningslinjer for transport finner du i vilkårene og betingelsene til våre flypartnere. Hvis du planlegger å ta med en rullestol eller trenger assistanse på flyplassen, vennligst gi oss beskjed når du bestiller. Flygningene kan gå tidlig om morgenen eller om kvelden, men de er alltid tilpasset våre reisearrangementer. Vennligst merk at noen flygninger kan ha overganger eller opphold. Vi tar forbehold om endringer i tider og/eller ruter, så vel som endring av flytype. Våre vanlige flypartnere er Lufthansa, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines og Widerøe. Vennligst merk at ombestilling eller refusjon av en allerede utstedt billett vil bli belastet før avreise. Overføring eller refusjon av en billett er ikke mulig etter reisen. Alle flytider som blir gitt ved bestillingstidspunktet er provisoriske og kan bli endret; vennligst sjekk før du reiser.

Se reisesidene for tilgjengelige flypakker.
Reservasjonsteamet vårt vil kunne gi råd om tilgjengelighet, priser og andre detaljer. Alle flytider som blir gitt ved bestillingstidspunktet er provisoriske og kan bli endret; vennligst sjekk før du reiser.

Standarden på hotellene vi bruker er gjerne tilsvarende 4 stjerner, og har sentral beliggenhet – eventuelt i nærheten av flyplassen, dersom det er mer praktisk i forhold til reiseplanen. Det er ingen offisiell vurdering av hotellene, og det er lokale hotellkategorier som gjelder. Alle rom har egne toalett. Enkeltrom kan være mindre og ligge mindre sentralt, og de kan være dobbeltrom for enkelpersonsbruk eller de kan være rom ment å være enkeltrom. Hotellene kan ta betalt for enkelte fasiliteter, som badstuer, osv. Frokost er inkludert i prisen for overnatting, med mindre bekreftelsen sier noe annet.  

Transport er inkludert i henhold til det som vises i ditt bestilte opplegg. (vennligst se reisebekreftelsen din) Hurtigruten tilbyr busstransport fra flyplassen til kaia enkelte hoteller. Transport-tidene samsvarer med skipets ankomst- og avgangstider og dine flygningers ankomst- og avgangstider. Det er mulig at det kan bli ventetider på flyplassen. Varigheten på flyplasstransporten avhenger av destinasjonen, men tar vanligvis mellom 45 og 60 minutter (avhengig av trafikk). Unntak kan forekomme der det trengs lenger tid på grunn av større avstand mellom flyplassen og havnen. Du vil få mer informasjon om din transport i reisedokumentene dine.
For gjester med nedsatt mobilitet kan det forespørres om rullestolvennlig transport.

Hurtigruten tilbyr et utvalg valgfrie før- og etterprogram som kan legges til reisen din med Hurtigruten. Dette kan være utflukter på en halv eller hel dag, eller turer med overnatting. På grunn av endrende forhold kan rekkefølgen på severdighetene variere. Det kreves et minimum antall gjester. For gjester som ikke er fullt mobile, må før- og etterprogrammene forespørres.

Livet om bord

Det er kun lov til å nye alkohol om bord som er kjøpt i restaurantene og barene. Alkoholholdig drikke som er kjøpt i land, vil bli lagret på skipet og leveres til lugaren din på cruisets siste dag.

Ved ombordstigning deler vi ut et cruisekort som en del av innsjekkingen, i henhold til ISPS-koden. Kortet fungerer som et kontrollsystem for landgangen. Dette kortet – som i tillegg er nøkkelkort til lugaren din – er også betalingskortet ditt om bord. For å aktivere cruisekortkontoen, trenger du VISA, American Express, Diners eller MasterCard. Andre kort kan brukes til å betale den endelige regningen, men ikke for å aktivere cruisekortkontoen. Valuta om bord er norske kroner (NOK). Vennligst merk at det ikke er noen vekslingstjenester eller mulighet for å ta ut penger om bord.

Programmet for hver dag vil bli vist på skjermene om bord, med en oversikt over havner, ilandstigninger, forelesninger, måltider og aktiviteter. Alle publiserte oversikter kan bli endret.

Vennligst merk at passasjerstyrte droner ikke er tillatt under reisen. Dette er med tanke på generell sikkerhet, samt for å verne om sårbart dyreliv og andre passasjerers sikkerhet.

Kontaktene om bord er 220V/50hz. Suitene har kontakter med 110V for barbermaskiner. Kontaktene er av kontinental type med to stikk. Vennligst ta med egen adapter dersom du trenger det. 

WiFi er tilgjengelig over hele skipet. Merk at internettforbindelsen om bord er begrenset, og at både internett og telefon fra tid til annen vil være uten forbindelse avhengig av hvor skipet befinner seg.

På grunn av kapasitetsbegrensninger er den inkluderte WiFi-forbindelsen begrenset til nettsøk og ikke strømmetjenester. Kontakt resepsjonen hvis du har spørsmål relatert til WiFi-bruk.

Arbeidsspråket om bord er engelsk. Kunngjøringer og skriftlig informasjon vil også bli gitt på tysk. Kunngjøringer kan i tillegg bli gitt på fransk og kinesisk på utvalgte avganger. For å kunne holde forelesninger på andre språk enn engelsk, tilbyr vi muligheten for en "in ear" oversettelse til tysk.

Skipet oppfyller alle sikkerhetskrav, og er et moderne skip beregnet for å seile i ishav. Ved ankomst vil alle passasjerer bli informert om sikkerhetsrutiner, hvor sikkerhetsutstyr befinner seg og hvordan det skal brukes. Det er en sikkerhetsplan på innsiden av hver lugardør, og det er viktig at alle passasjerer gjør seg kjent med denne. Spesielle sikkerhetsrutiner vil gjelde på ilandstigninger med småbåter. Vær vennlig å følge instruksjonene som blir gitt av ekspedisjonslederen og de andre medlemmene av besetningen. Spesielle redningsvester til bruk under ilandstigninger vil bli delt ut til alle passasjerer i forkant av første ilandstigning. En obligatorisk orientering om sikkerhetsrutinene vil også bli gitt.

Du kan levere utgående post i resepsjonen, og mot et lite beløp som dekker servicegebyr og frimerker, vil vi videresende posten i hver havn der dette er mulig. Tiden det tar fra et postkort blir sendt til det kommer frem til mottakeren kan være relativt lang. Hurtigruten AS har ikke ansvar for post som blir borte underveis.

Skipene følger alle sikkerhetskrav, og fartøyene våre som seiler i isdekte hav passer for dette formålet. Ved ankomst om bord får alle gjester informasjon om sikkerhetsprosedyrer, om hvordan sikkerhetsutstyret fungerer og hvor det befinner seg. Spesielle sikkerhetskrav gjelder ved landing med lettbåt. En obligatorisk briefing rundt retningslinjer for sikkerhet vil også bli gitt.

Piller mot sjøsyke er tilgjengelig for salg i resepsjonen. Dersom du er utsatt for sjøsyke, anbefales det at du tar med piller du er kjent med. Du kan også kjøpe “sjøbånd” som kan motvirke sjøsyke.

Røyking er kun tillatt på anviste områder utendørs på dekk. Å kaste sigarettsneiper over bord er strengt forbudt. Passasjerer som røyker i ikke-røykelugarer vil bli belastet et vaskegebyr på kr 1500. E-sigaretter er, i henhold til norsk lov, likestilt med tobakksigaretter og må derfor også brukes på de anviste røykeområdene.

Hvis du har spesielle forespørsler (f.eks. angående diett eller medisin) ber vi deg informere oss når du bestiller. Vi vil gjøre vårt ytterste for å oppfylle alle ønsker, men kan ikke garantere noe, og på ingen måte vil en slik forespørsel bli akseptert av oss som en del av reisebetingelsene.

Vi minner deg om at du må være forsiktig når du spaserer om bord når vi er til sjøs, spesielt ute på dekk. Vær obs på skilt med advarsler om våte og glatte dekk. Vær oppmerksom på at dørene ut til dekk kan være farlige når det er mye vind. Følg skilting og kunngjøringer når det ikke anbefales å gå ut. Når du går rundt inne på skipet anbefaler vi at du holder deg fast i rekkverkene, og ikke dørkarmer, for å unngå skade.

Det er mulig å drikke vannet om bord, men vi anbefaler flaskevann eller vann fra karaffel i restauranten. Vann med og uten bobler blir servert gratis til hvert måltid. Påfyllingsstasjoner med vann er tilgjengelig om bord.

Fasiliteter og tjenester om bord

Det vil til enhver tid være en engelsktalende lege og sykepleier om bord. Skipet har en liten sykestue med nødvendig utstyr og medisiner til å håndtere små nødsituasjoner. Ved en alvorlig nødsituasjon vil nærmeste sykehus bli kontaktet. Medisinske konsultasjoner og medisiner blir belastet gjestene våre. Alle gjester må ha reiseforsikring. Dersom du er avhengig av livsviktige medisiner, husk å ta med tilstrekkelig mengde, og ta høyde for uforutsette forsinkelser. Vi anbefaler at du oppbevarer medisinene dine i håndbagasjen, og at disse er tydelig merket med klare instruksjoner for bruk. Dersom du er avhengig av livsviktige medisiner, ber vi deg melde fra om dette til skipslegen ved ombordstigning. Sykdom om bord kan føre til karantene, og eventuelle ordre fra skipslegen og kapteinen må følges.

Vennligst merk at innsjekking i resepsjonen kan starte før lugarene er klare. Du vil bli informert i innsjekkingsskranken når lugaren din er ferdig. I noen av lugarene kan det forekomme noe støy og vibrasjon. Dette avhenger av hvor på skipet lugaren din er. Støy påvirker gjester forskjellig. Det som kan være et problem for enkelte, trenger ikke å være et problem for andre. Vennligst merk at gjester med lugarer på dekk som passasjerer har tilgang til, kan oppleve begrenset sikt når medpassasjerer går forbi.

MS Maud tilbyr treningsrom, badstue og utendørs boblebad, tilgjengelig for alle gjester. I tillegg tilbyr skipet et velværesenter der gjestene kan kjøpe behandlinger som kroppsmassasje og ansikts-, hånd- og fotbehandlinger. Alle åpningstider blir kunngjort om bord.

Vi tilbyr vaskeritjenester om bord for en rimelig pris. For gjester i suite er dette gratis. Klesrens tilbys ikke, og det er ikke mulig å vaske klær selv.

Skipet har et lite utvalg bøker innen forskjellige emner. Disse er tilgjengelig så lenge gjestene er om bord.

Panoramasalongene har store panoramavinduer og brede, komfortable stoler. Vi har kikkerter til salgs i butikken vår om bord.

Skipet har romslige utendørsområder. Her finnes det perfekte utsiktspunkter der du kan lene deg tilbake, slappe av og se verden seile forbi.

Vi serverer buffetfrokost om bord. Lunsj og middag vil variere mellom buffeter og vanlige måltider, i forhold til den enkelte dagens program. Tidspunkt for måltider og hva som serveres, vil bli annonsert i det daglige programmet. Hovedkelneren vil ordne bordene før ankomst. Informasjon om bordnummer og tidspunkt for måltider vil ligge klart i lugaren før ankomst. Vær vennlig å opplyse oss eller ditt reisebyrå om spesielle ønsker med tanke på bordplassering og/eller diettbehov. På skip med a la carte restauranter, kan våre gjester i suiter spise frokost på a la carte-vis. Til middag vil denne restauranten (Lindstrøm) være åpen for alle gjester, men gjester som ikke bor i suiter må betale et tilleggsgebyr. Fredheim er det tredje spisestedet om bord, og vil være åpen hele dagen. Her kan du få internasjonal “street food”. Brus og skipets vin og øl er inkludert til alle måltider.Kaffe og te er inkludert gjennom hele dagen.

Lugarene blir rengjort daglig. Nye håndklær er tilgjengelige når som helst. Mat og drikke kan bli levert til rommet på bestilling for gjester i Arctic Superior lugarer og Ekspedisjonssuiter.

I butikken om bord kan du kjøpe moderne klær som passer for våre ekspedisjonscruise. Vi tilbyr både varme og praktiske klær, og vi har fokus på tøystoffer med naturlige fibre. Vi tilbyr også suvenirer, håndverk og postkort. I tillegg har vi et lite utvalg av såper, tannpasta og andre personlige produkter. Om bord MS Nordstjernen er det et svært begrenset utvalg klær og ekspedisjonsutstyr til salgs.

À la carte-bespisning

På skipene som har en à la carte-restaurant tilbys suitegjestene å spise middagen sin her når de ønsker det. Reservasjoner må gjøres om bord.

Suite-frokost

På skipene som har en à la carte-restaurant tilbys suitegjestene å spise frokosten sin her. Førsteklasses frokost, kun for suitegjestene. À la carte-frokost serveres ved bordet.

Room service

Tilbys til alle suitegjester uten ekstra kostnad innenfor åpningstidene.

Suite-innsjekking

Det vil være en eksklusiv innsjekking om bord for suitegjester, i et separat område av skipet, der gjestene kan møte og hilse på noen av skipets offiserer.

Velkomstmøte

På dagen for ombordstigning vil suitegjestene finne en karabinkrok-klokke, en flaske champagne og en velkomsthilsen fra kapteinen på suiten etter innsjekking.

Oppredning av sengen om kvelden

Daglig oppredning av sengen om kvelden, inkludert nye håndklær, sjokolade eller lignende på puten.

Aktiviteter og underholdning

Kunst har i vår 125 år lange historie alltid vært viktig for Hurtigruten. Vi har tusenvis av kunstverk om bord på våre 14 skip, og har antakelig en av de mest omfattende kunstsamlingene i privat eierskap i Norge. Kunst er en viktig del av den stolte historien vår, og også gjesteopplevelsen. Det er med stolthet at vi kan kalle oss Norges største kunstgalleri til havs

En oppdagelsesreise med Hurtigruten skal gi deg den beste opplevelsen av de stedene vi reiser til. De dagene vi ikke går i land, anbefaler vi deg å tilbringe så mye tid som mulig ute på dekk, og å bli med på lærerike samtaler og forelesninger rundt omkring på skipet. Reiseopplevelsen blir ofte mye bedre om du har kunnskap og forståelse for naturen, dyrelivet, kulturen og historien om stedene vi besøker. Ekspedisjonsteamet vil sørge for at du er godt forberedt for opplevelsene du har i vente. De vil også oppsummere og svare på spørsmål i etterkant. Vi har ikke bingo, spilleautomater eller underholdningssaler som du ofte finner på vanlige cruise skip. Målet vårt er å ta deg nærmere unike steder, og la deg dele opplevelsene med medpassasjerene dine. Det kan likevel tidvis være noe lett underholdning om kveldene.

På mange av ekspedisjoncruisene våre går vi i land i områder hvor det kan være glatt og vått, med ulendt terreng. Været kan være kaldt og rått. Det er en del av det å være en utforsker. Vi har derfor valgt å gi deg muligheten til å låne ispigger og gåstaver, slik at du likevel kan fokusere på opplevelsen. Dersom du har behov for ispigger og/eller gåstaver, kan du låne dette gratis på hele reisen.

Ekspedisjonsteamet er satt sammen av en ekspedisjonsleder, enn assisterende ekspedisjonsleder, en ekspedisjonskoordinator, pluss flere forelesere og eksperter. Ekspedisjonslederen vil jevnlig oppdatere deg om fremgangen på reisen, og i tillegg vise til høydepunkter og dyreliv som måtte dukke opp. Du vil finne biografi på ekspedisjonsteamet om bord. I Vitenskapssenteret kan du finne informasjon om reisen, og du kan bestille valgfrie utflukter og aktiviteter.

Skipets erfarne forelesere innehar dyptgående kunnskap om områdene vi seiler i. De holder regelmessige forelesninger om emner som biologi, historie og geologi gjennom hele reisen. Oversikt over forelesningene vil bli offentliggjort i programmet daglig.

Skipsfotografen vår hjelper gjestene med å bruke fotoutstyret deres, og kommer med gode råd og vink til å ta bedre bilder. Fotografering brukes aktivt for å gi gjestene en enda bedre opplevelse av stedene vi besøker. Bilder som blir tatt på reisen, vil bli delt i et bildeshow mot slutten av cruiset, og gjort tilgjengelig for gjestene i en Ekspedisjonsloggbok. I tillegg til bilder, finner du også daglige program, biografier til ekspedisjonsteamet, kart fra reisen og andre ting som kan deles og lastes ned.

Vi tilbyr et utvalg utflukter som kan forhåndbestilles, og kun de resterende plassene selges om bord. Vi anbefaler at du bestiller i god tid for å unngå å bli skuffet dersom utfluktene er fullbooket. Vennligst merk at registreringen er bindene. Straks du er om bord, vil ekspedisjonsteamet informere deg om bestillingsfrister for utflukter som fortsatt er tilgjengelig. Det er en engelsktalende guide på utfluktene våre, med mindre det er opplyst om noe annet. Vi kan ikke garantere andre språk. Utfluktene kan bli avlyst på grunn av værforhold, eller dersom det er for få påmeldte. Alle utflukter er underlagt tilgjengelighet.

Det kan hende vi gjør ilandstigninger med småbåter. De solide båtene muliggjør både utforsking på vannet, og trygg ilandstigning i områder der det ellers ikke ville være mulig. Det krever litt smidighet å komme seg opp i disse båtene, men du trenger ikke å bekymre deg for selve båtturen. Mannskapet vil vise deg hva du skal gjøre, og om du følger veiledningen de gir, vil selve båtturen gå av seg selv. Alle gjester må ha på seg passende fottøy på ilandstigningene. Vi kan kun gå i land dersom forholdene ligger til rette for det.

Når du kommer om bord, vil det før avreise holdes en obligatorisk gjennomgang av sikkerhetsrutine for alle passasjerer. Det vil også være et velkomstmøte hvor sikkerhets- og praktisk informasjon vil bli gitt. Her vil det også være mulig å møte noen av offiserene, mannskapet og medlemmene av ekspedisjonsteamet.