MS Fram i Antarktis.
MS Fram i Antarktis. Bilde: Dominic Barrington Bilde

Praktisk informasjon og livet om bord MS Fram

Fra innreisekrav til wifi om bord - her er alt du trenger å vite før du reiser med MS Fram

PRAKTISK INFORMASJON

Informasjonen og beskrivelsene har blitt sjekket av personalet vårt og/eller lokale agenter for å sikre at de er riktige. Endringer kan imidlertid forekomme etter publiseringsdato, og det kan være tilfeller der Hurtigruten eller lokale leverandører trekker tilbake noen fasiliteter. Skulle vi bli klar over noen betydelige endringer som kan anses å påvirke hvordan du nyter ferien, vil vi gjøre vårt beste for å gi deg beskjed. Mange områder vi besøker er avsidesliggende og påvirket av lange perioder med kaldt vær eller vanskelig terreng. Frembringelse av fasiliteter vil avhenge av lokale forhold.

Hvert ekspedisjonscruise er unikt. Alle reiseruter og utflukter er provisoriske og væravhengige, da vær, sjø og isforhold kan påvirke reiseruten. Utflukter kan også være avhengig av min/maks antall deltagere. Hurtigruten AS forbeholder seg retten til å endre reiseruten og innholdet i utflukter uten forvarsel (se vilkår og betingelser).

Hurtigruten AS kan ikke tillate at barn under 5 år reiser med oss til Antarktis og Sør-Georgia. Av sikkerhetsårsaker vil barn under 12 år bli vurdert før hver landsetting.

Alle lugarer har telefon. Både Wi-Fi og telefonlinjene vil fra tid til annen være utenfor dekning avhengig av hvor skipet befinner seg.

MS Fram er tilrettelagt for rullestolbrukere. Gjester som har behov for spesiell assistanse må reise med ledsager. Merk at skipets landgang må brukes for å gå om bord og gå i land med rullestol. I havner der det er tidevann eller andre situasjoner hvor det må brukes en mobil landgang, eller ved landsetting med lettbåt, er det ikke mulig å ta med eller bruke rullestol.

Cambridge Bay er ikke egnet for ombordstigning eller ilandstigning med rullestol. Gjester som bruker rullestol må ta med sin egen sammenleggbare rullestol i standardstørrelse.

Kapteinene våre legger sin stolthet i å planlegge rutene våre, slik at vi bruker minimalt med drivstoff og har minst mulig utslipp. All søppel blir oppbevart om bord til det kan bli sortert på land. Vi kaster aldri avfall i havet, og vi ber deg om å ikke kaste avfall under utflukter på land. I befolkede områder er det avfallsbeholdere, og vi ber deg om å bruke dem. Hvis du finner plastavfall på strendene der vi går i land, hjelper vi gjerne til med å fjerne dette fra økosystemet hvis du tar det med tilbake til skipet. Vi ber deg om å respektere uttrykket: «La bare fotsporene dine bli igjen, ikke ta noe annet enn bilder og slå ikke ihjel annet enn tid.»

Det vil til enhver tid være en engelsktalende lege og sykepleier om bord. Skipet har en liten sykestue med nødvendig utstyr og medisiner til å håndtere små nødsituasjoner. Ved en alvorlig nødsituasjon vil nærmeste sykehus bli kontaktet. Medisinske konsultasjoner og medisiner blir belastet gjestene våre. Alle gjester må ha reiseforsikring. Dersom du er avhengig av livsviktige medisiner, husk å ta med tilstrekkelig mengde, og ta høyde for uforutsette forsinkelser. Vi anbefaler at du oppbevarer medisinene dine i håndbagasjen, og at disse er tydelig merket med klare instruksjoner for bruk. Dersom du er avhengig av livsviktige medisiner, ber vi deg melde fra om dette til skipslegen ved ombordstigning. Sykdom om bord kan føre til karantene, og eventuelle ordre fra skipslegen og kapteinen må følges.

Mobiltelefoner vil fungere de fleste steder på land. Sjekk med operatøren din for ytterligere informasjon.

Skipene følger alle sikkerhetskrav, og fartøyene våre som seiler i isdekte hav passer for dette formålet. Ved ankomst om bord får alle gjester informasjon om sikkerhetsprosedyrer, om hvordan sikkerhetsutstyret fungerer og hvor det befinner seg. Spesielle sikkerhetskrav gjelder ved landing med lettbåt. En obligatorisk briefing rundt retningslinjer for sikkerhet vil også bli gitt.

Hurtigruten følger ISPS-koden (International Ship and Port Security Code), der all bagasje må sendes gjennom røntgen/metalldetektor ved ankomst til havn eller skip. ISPS-regelverket inkluderer også skanning av håndbagasje i alle havner gjennom hele reisen. Cruiserederi som opererer i De forente staters farvann er påkrevd etter USAs lover å lage en sikkerhetsveiledning og oppgi kontaktpunkter til politimyndighetene til gjestene.

Værforhold kan også gjøre landgang og turer med små båter vanskeligere og noen ganger umulig. Husk at uforutsette endringer ofte blir høydepunktet på en reise. Vi inviterer deg til å være åpen for det uventede, og fleksibilitet er viktig på våre ekspedisjonscruise.

Om bord kan du kle deg uformelt. For alle ekspedisjonscruise anbefaler vi at du tar med pustende, regn- og vindtette klær. En varm lue, hansker, skjerf og varme klær kan være nyttig, sammen med ullundertøy i vintermånedene. Robuste sko er viktig for noen utflukter, og gåstaver kan være nyttig.

Før du reiser

I samsvar med Hurtigruten AS’ krav, må alle som reiser til Antarktis, Russland og Nordvestpassasjen fylle ut en konfidensiell medisinsk erklæring, som også må signeres av lege for å bekrefte at passasjeren er skikket til å reise. Dette skjemaet finner du for nedlasting under «innreisekrav» på nettstedet vårt. Skjemaet må fylles ut, tas med om bord på skipet og personlig leveres til legen ved ombordstigning.
Vi kan nekte deg å gå om bord hvis disse skjemaene ikke vises frem ved ombordstigning.

Bruk noen minutter på å gjøre deg kjent med hvilke reisedokumenter du vil bli bedt om å vise før du går om bord i skipet. Som gjest er det ditt ansvar å finne informasjon om og innhente alle nødvendige reisedokumenter og ha dem tilgjengelig når det er nødvendig. Pass er eneste gyldige identifikasjon. For noen destinasjoner må passet være gyldig i mer enn seks måneder etter retur til hjemlandet ditt. Ved innsjekking vil alle pass bli samlet inn for grense- og tollkontroller underveis. Det er hver passasjers ansvar å sikre at de på reisetidspunktet oppfyller alle krav til innreisevisum. Vær oppmerksom på ESTA/ETA-reglene for reiser i Nord-Amerika/Canada. Sjekk nettstedet vårt for mer informasjon om innreisekrav.

På noen ekspedisjonscruise er vaksinasjoner påkrevd. Alle passasjerer er ansvarlige for å sikre at de innfrir alle krav på reisetidspunktet. På noen reiser er vaksinasjon mot gulfeber påkrevd. Sjekk informasjonen på reisesidene.

Transport og tilleggstjenester

Se reisesidene for tilgjengelige flypakker.
Reservasjonsteamet vårt vil kunne gi råd om tilgjengelighet, priser og andre detaljer. Alle flytider som blir gitt ved bestillingstidspunktet er provisoriske og kan bli endret; vennligst sjekk før du reiser.

Planlagte flygninger

De tilbudte prisene for flybilletter er spesielle priser for pakkereiser, og kan ikke endres eller kanselleres uten gebyr. Alle prisene på flypakker er basert på spesifikke bestillingsklasser. Hvis relevant bestillingsklasse ikke er tilgjengelig, kan et ekstragebyr bli lagt til. I økonomiklasse vil du få servert snacks eller sandwicher avhengig av flyselskap. Hvis dette ikke er inkludert i flyselskapets service, kan du kjøpe snacks og drikke. På interkontinentale flygninger er dette vanligvis inkludert. Vi kan tilby oppgradering til forretningsklasse på enkelte ruter. Avhengig av flyselskap, kan dette også inkludere seter med mer benplass. Vennligst merk at oppgradering ikke gjelder alle områder. Tillatt bagasje varierer etter flyselskap og kostnader kan påløpe om du overstiger dette, eller transport kan nektes. Vanligvis kan hver gjest ta med ett stykk håndbagasje som veier rundt 6–8 kg (dimensjoner og vekt avhenger av det respektive flyselskapet) om bord. Din tillatte bagasje er satt til 1 stykk (23 kg), men dette kan avhenge av flyforbindelsen; vennligst sjekk med ditt flyselskap. Ytterligere retningslinjer for transport finner du i vilkårene og betingelsene til våre flypartnere. Hvis du planlegger å ta med en rullestol eller trenger assistanse på flyplassen, vennligst gi oss beskjed når du bestiller. Flygningene kan gå tidlig om morgenen eller om kvelden, men de er alltid tilpasset våre reisearrangementer. Vennligst merk at noen flygninger kan ha overganger eller opphold. Vi tar forbehold om endringer i tider og/eller ruter, så vel som endring av flytype. Våre vanlige flypartnere er Lufthansa, British Airways, KLM/Air France, Norwegian Air Shuttle, Scandinavian Airlines, LATAM, Iberia og Iceland Air. Vennligst merk at ombestilling eller refusjon av en allerede utstedt billett vil bli belastet før avreise. Overføring eller refusjon av en billett er ikke mulig etter reisen. Alle flytider som blir gitt ved bestillingstidspunktet er provisoriske og kan bli endret; vennligst sjekk før du reiser.

Inkludert flygning Buenos Aires–Ushuaia

Flygningene fra Buenos Aires til Ushuaia og vice versa blir operert av LATAM Airlines eller Aerolineas. De har vanligvis avgang tidlig om morgenen med ankomst i Buenos Aires om ettermiddagen eller tidlig på kvelden på returen. Vennligst merk at flyselskapet vil bekrefte de endelige flytider mellom Buenos Aires og Ushuaia først noen få dager før avgang. Kontakt vår informasjonsskranke på hotellet i Buenos Aires en dag før avgang for endelige flytider og ombordstigningskort.
På disse flygningene tilbys det kun økonomiklasse, det er ikke mulig med oppgradering til høyere bestillingsklasser. På flygningen blir det servert et lett måltid og alkoholfri drikke. Du kan reise med innsjekket bagasje på maksimalt 23 kg og ta med en håndbagasje på maks 8 kg om bord.
Vær oppmerksom på at denne tillatte bagasjen kan være forskjellig fra det som tillates på flyselskapet du bruker på din langdistanseflygning til/fra Buenos Aires. Vi ber deg om å sjekke betingelsene for bagasje på din flygning og passe på at du ikke har med mer.
Vennligst merk at flygningen til/fra Ushuaia er planlagt å reise fra/ankomme Jorge Newberry National Airport, den nasjonale flyplassen i Buenos Aires. Du trenger minst 4 timer for å bytte flyplass i Buenos Aires til din flyforbindelse fra den internasjonale flyplassen i Buenos Aires, Ezeiza. Oppsett av flyplasser kan bli endret, men vi vil sørge for å gi deg oppdatert informasjon sammen med reisedokumentene dine.
På grunn av sen beskjed om flytidene til charterflygningen anbefaler vi at du planlegger en overnatting i Buenos Aires på slutten av reisen, av hensyn til flyforbindelsene. Vi kan ikke påta oss ansvaret om du mister din egen bestilte returflygning på grunn av en eventuell forsinkelse på flygningen mellom Buenos Aires og Ushuaia.

Inkludert flygning Edmonton–Cambridge Bay

Flygningene fra Edmonton til Cambridge Bay og vice versa blir operert av forskjellige kanadiske flyselskap-partnere som Canadian North, Chrono Jet eller Nolinor, og flyr vanligvis tidlig om morgenen med ankomst i Edmonton om kvelden på returen.
På disse flygningene tilbys det kun økonomiklasse, det er ikke mulig med oppgradering til høyere bestillingsklasser. På flygningen blir det servert et lett måltid og alkoholfri drikke. Du kan reise med innsjekket bagasje på maksimalt 23 kg og ta med en håndbagasje på maks 8 kg om bord.
Vær oppmerksom på at denne tillatte bagasjen kan være forskjellig fra det som tillates på flyselskapet du bruker på din tilbringer-flygning til/fra Edmonton. Vi ber deg om å sjekke betingelsene for bagasje på din flygning og passe på at du ikke har med mer.
Vi kan ikke påta oss ansvaret om du mister tilbringer-flygningen som du selv har bestilt til/fra Edmonton hvis det skulle oppstå en forsinkelse på flygningen mellom Edmonton og Cambridge Bay.

The standard of the hotels we use is equivalent to 4-stars, centrally located or if more convenient for your booked arrangement, close to the airport. There is no official hotel rating and local hotel categories apply. All rooms have private facilities. Single rooms may be smaller and less conveniently situated and may be double rooms for sole occupancy or purpose-built single rooms. Hotels may charge for some facilities, e.g. saunas. The price for the overnight includes breakfast, if not stated differently on your confirmation.

Transport er inkludert i henhold til det som vises i ditt bestilte opplegg. Hurtigruten tilbyr busstransport fra flyplassen til kaia enkelte hoteller. Transport-tidene samsvarer med skipets ankomst- og avgangstider og dine flygningers ankomst- og avgangstider. Det er mulig at det kan bli ventetider på flyplassen. Varigheten på flyplasstransporten avhenger av destinasjonen, men tar vanligvis mellom 45 og 60 minutter (avhengig av trafikk). Unntak kan forekomme der det trengs lenger tid på grunn av større avstand mellom flyplassen og havnen. Du vil få mer informasjon om din transport i reisedokumentene dine.
For gjester med nedsatt mobilitet kan det forespørres om rullestolvennlig transport.

Hurtigruten tilbyr et utvalg valgfrie før- og etterprogram som kan legges til reisen din med Hurtigruten. Dette kan være utflukter på en halv eller hel dag, eller turer med overnatting. På grunn av endrende forhold kan rekkefølgen på severdighetene variere. Det kreves et minimum antall gjester. For gjester som ikke er fullt mobile, må før- og etterprogrammene forespørres.

LIVET OM BORD

Vi minner om at det kun er tillatt å konsumere drikke om bord som er kjøpt i skipets restauranter og barer. Alkoholholdige drikkevarer som er kjøpt i anløpshavner vil bli oppbevart av skipet, og levert til lugaren på seilingens siste dag.

Ved ankomst om bord deler vi ut et cruisekort som en del av innsjekkingen, i henhold til ISPS-koden. Alle gjester bes om å ha med seg dette kortet når de forlater skipet i samtlige havner og på utflukter. Kortet fungerer som et kontrollsystem slik at personalet hele tiden vet hvem som er om bord og hvem som går av. Dette kortet er både nøkkelkort til lugaren din og betalingskort om bord. Dette kortet er altså det eneste betalingsmiddelet om bord. For å aktivere cruisekort-kontoen din trenger du et kort fra Visa, American Express, Diners eller MasterCard. Andre kredittkort kan brukes til å betale den endelige regningen, men ikke for å aktivere cruisekort-kontoen din. Om morgenen 24 timer før reisen avsluttes, vil du få en forhåndsregning.

Kvelden før reisen avsluttes vil kontoen sluttføres og gjøres opp om bord, og du får kvitteringen på e-post. Merk at når du bruker kredittkort om bord på skipet vil kontoen din debiteres i norske kroner. Valutaen om bord er norske kroner, for MS Fram (EUR) etter juni 2020, for MS Spitsbergen (EUR) etter mai 2020. Kredittkort som brukes for å betale om bord må være gyldige i minst tre måneder etter endt reise. En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker. Merk at det ikke finnes fasiliteter for å veksle penger eller ta ut kontanter om bord.

Dagens program vises på TV-systemet om bord, med en liste over anløpshavner, landinger, foredrag, måltider og aktiviteter om bord. Alle publiserte planer kan bli endret.

Merk at bruk av passasjeropererte droner ikke er tillatt under reisen. Dette er for generell sikkerhet samt beskyttelse av det sårbare dyrelivet og andre passasjerers personlige sikkerhet.

Stikkontaktene i lugarene våre er alle 220V/50hz. Suitene har 110V for barbermaskiner. Stikkontaktene er vanlige norske med to pinner. Det kan være nødvendig med en adapter.

Hovedspråket om bord er engelsk. Kunngjøringer og skriftlig informasjon gis også på tysk. Kunngjøringer kan også bli gitt på fransk og kinesisk på utvalgte avreiser. For å kunne tilby foredrag på et annet språk enn engelsk tilbyr vi muligheten for en «in ear»-oversettelse til tysk.

En vaskeritjeneste er tilgjengelig om bord til en rimelig pris. Selvbetjent vaskeri eller rens av klær er ikke mulig.

Skipet oppfyller alle sikkerhetskrav og er et moderne skip som egner seg for seiling i isdekte vann. Ved ankomst om bord får alle gjester informasjon om sikkerhetsprosedyrer, om hvordan sikkerhetsutstyret fungerer og hvor det befinner seg. På innsiden av alle lugardørene er det en sikkerhetsplan. Vi understreker viktigheten av å gjøre seg kjent med skipets sikkerhetsplan. Spesielle sikkerhetskrav gjelder ved landing med lettbåt. Vennligst følg instruksjonene fra ekspedisjonslederen og besetningen/personalet. Før første landgang vil det bli utdelt spesielle redningsvester til alle passasjerer, som skal brukes når vi går i land. En obligatorisk briefing rundt retningslinjer for sikkerhet vil også bli gitt.

Du kan levere utgående post i resepsjonen, og mot et lite beløp som dekker servicegebyr og frimerker, vil vi videresende posten i hver havn der dette er mulig. Tiden det tar fra et postkort blir sendt til det kommer frem til mottakeren kan være relativt lang. Hurtigruten AS har ikke ansvar for post som blir borte underveis.

Piller mot sjøsyke kan kjøpes i resepsjonen. Dersom du har lett for å bli sjøsyk, bør du ta med deg de pillene du er kjent med. Du kan også kjøpe såkalte «sea bands» om bord.

Om bord er røyking kun tillatt på anviste områder ute på dekk. Vær vennlig ikke å røyke i lugarene. For å vite respekt for miljøet bes du om å bruke askebeger når du røyker. Det er strengt forbudt å kaste sigarettstumper på sjøen. Dersom røykeforbudet i lugaren brytes, vil det bli belastet et gebyr på 1500 kroner på cruisekortet ditt for å dekke kostnaden til vask av sengetøy og gardiner for å igjen gjøre lugaren røykfri. E-sigaretter er ifølge norsk lov tilsvarende tobakkssigaretter, og derfor er røyking kun tillatt på anviste områder.

Hvis du har spesielle forespørsler (f.eks. angående diett eller medisin) ber vi deg informere oss så snart som mulig. Vi vil gjøre vårt ytterste for å oppfylle alle ønsker, men kan ikke garantere noe, og på ingen måte vil en slik forespørsel bli akseptert av oss som en del av reisebetingelsene.

Vi minner deg om at du må være forsiktig når du spaserer om bord når vi er til sjøs, spesielt ute på dekk. Vær obs på skilt med advarsler om våte og glatte dekk. Vær oppmerksom på at dørene ut til dekk kan være farlige når det er mye vind. Følg skilting og kunngjøringer når det ikke anbefales å gå ut. Når du går rundt inne på skipet anbefaler vi at du holder deg fast i rekkverkene, og ikke dørkarmer, for å unngå skade.

Du kan drikke kranvannet i lugaren, og ellers serverer vi selvprodusert drikkevann i karaffel i restauranten. Gratis vann og kullsyrevann til alle måltider. Stasjoner for påfylling av flasker er tilgjengelig om bord.

WiFi er tilgjengelig over hele skipet. Merk at internettforbindelsen om bord er begrenset, og at både internett og telefon fra tid til annen vil være uten forbindelse avhengig av hvor skipet befinner seg. På grunn av kapasitetsbegrensninger er den inkluderte WiFi-forbindelsen begrenset til nettsøk og ikke strømmetjenester. Kontakt resepsjonen hvis du har spørsmål relatert til WiFi-bruk.

Fasiliteter og tjenester om bord

Vi har et stort utvalg komfortable lugarer om bord. MS Fram har lugarer med private fasiliteter. Merk at tidspunktene for innsjekking i resepsjonen kan være før lugaren din er klar. Du blir informert ved innsjekking om når lugaren er klar. Du kan forvente noe støy og vibrasjoner i noen lugarer. Dette avhenger av hvor på skipet lugaren din er. Støy påvirker folk forskjellig, og det som er plagsomt for én gjest kan være uproblematisk for en annen. Merk at noen lugarer på dekk med passasjeradgang til utendørsområder noen ganger kan ha begrenset utsikt når gjester går forbi.

MS Fram tilbyr treningsrom, badstue og utendørs boblebad, tilgjengelig for alle gjester. Alle åpningstider blir kunngjort om bord.

Skipet har et lite utvalg bøker om forskjellige temaer, som er tilgjengelig for gjestene mens de er om bord.

Panoramasalongene har store panoramavinduer og brede, komfortable stoler. Vi har kikkerter til salgs i butikken vår om bord.

Skipet har romslige utendørsområder. Her finnes det perfekte utsiktspunkter der du kan lene deg tilbake, slappe av og se verden seile forbi.

Vi serverer en frokostbuffet om bord. Lunsj og middag varierer mellom buffet og fast meny, i henhold til det daglige programmet. Måltidstider og -type blir kunngjort i det daglige programmet. I hovedrestauranten vil restaurantsjefen tildele bord før ankomst. Informasjon om bordnummer og tidspunkter for måltider finner du i lugaren din ved ankomst. Oppgi informasjon om spesielle ønsker med tanke på sitteplasser og diett til salgskontoret/reisebyrået.

På skipene som har en à la carte-restaurant, kan suitegjestene våre spise frokosten sin à la carte. Til middag vil denne restauranten (Lindstrøm) være åpen for alle gjester, men mot et ekstra gebyr for gjester som ikke bor på suite. 

Fredheim er skipets tredje bespisningsalternativ. Denne er åpen hele dagen og tilbyr internasjonal «gatemat». Kun inkludert for suitegjester.

Fra april 2020, er brus og skipets vin og øl inkludert ved alle måltider. Kaffe og te er inkludert gjennom hele dagen. 

Mat kan leveres til lugaren på forespørsel.
Med forbehold om endringer: Servicegebyr per ordre. Unntak: inkludert for suitegjester.
Åpningstider: kl. 07.00–23.00
Ingen romservice tilgjengelig på dagen for ilandstigning.
Spesialmeny tilbys for suitegjester

I butikken vår om bord kan du kjøpe moderne klær som passer for Explorer-reiser. Ekspedisjonsteamet kan gi deg råd om hvordan man bør kle seg i polarområdene. Vi har et bredt utvalg av både varme og praktiske klær, og vi fokuserer på stoffer med naturfibre. Vi tilbyr også suvenirer, håndverk og postkort. I tillegg finner du et lite utvalg såpe, tannkrem og andre personlige hygieneartikler.

  • À la carte-bespisning
    På skipene som har en à la carte-restaurant tilbys suitegjestene å spise middagen sin her når de ønsker det. Reservasjoner må gjøres om bord.
  • Suite-frokost
    På skipene som har en à la carte-restaurant tilbys suitegjestene å spise frokosten sin her. Førsteklasses frokost, kun for suitegjestene. À la carte-frokost serveres ved bordet.
  • Room service
    Tilbys til alle suitegjester uten ekstra kostnad innenfor åpningstidene.
  • Suite-innsjekking
    Det vil være en eksklusiv innsjekking om bord for suitegjester, i et separat område av skipet, der gjestene kan møte og hilse på noen av skipets offiserer.
  • Velkomstmøte
    På dagen for ombordstigning vil suitegjestene finne en karabinkrok-klokke, en flaske champagne og en velkomsthilsen fra kapteinen på suiten etter innsjekking.
  • Oppredning av sengen om kvelden
    Daglig oppredning av sengen om kvelden, inkludert nye håndklær, sjokolade eller lignende på puten.
  • Vaskeritjeneste
    Uten ekstra kostnad for alle suitegjester.
  • På suiten
    Badekåper og kikkerter vil være tilgjengelig, med muligheten for å kjøpe dem. 

Aktiviteter og underholdning

En ekspedisjonsreise med Hurtigruten er innrettet mot å maksimere opplevelsene dine av stedene vi reiser til. På dager hvor vi ikke går i land, anbefaler vi at du tilbringer mest mulig tid ute på dekk. Bli med på opplysende foredrag på forskjellige steder om bord på skipet. En reiseopplevelse blir ofte enda rikere hvis du har kunnskap og forståelse om naturen, dyrelivet, kulturen og historien til destinasjonen du reiser til. Ekspedisjonsteamet vil sørge for at du er godt forberedt på opplevelsene som kommer. De vil også oppsummere og svare på spørsmål i ettertid. Hos oss finner du ikke bingo, dataspill og underholdningsteatre som du ofte finner på konvensjonelle cruiseskip. Målet vårt er å ta deg nær unike miljøer og la deg dele denne opplevelsen med dine medreisende. Av og til vil det være noe lett underholdning om bord på kveldene. Det er ingen underholdning om bord på MS Nordstjernen.

På mange av ekspedisjonsreisene våre har vi landinger i områder med snødekket, vått og gjørmete underlag. Været kan være dårlig og kaldt. Dette er en del av det å være en oppdagelsesreisende. Du kan derfor låne et par spesialstøvler som vil holde deg både tørr og varm, så du kan fokusere på opplevelsen fremfor kalde tær. På noen av reiserutene våre vil vi be deg om å bruke støvlene våre, siden vi har sørget for at de er vasket og erklært rene for frø og annet biologisk materiale som utilsiktet kan føre til spredning av invaderende arter i sårbare miljøer. Hvis du trenger et par støvler på reisen får du låne dem av oss, gratis, under hele reisen. Vi har størrelse 32 til 50. Hvis du trenger en mindre eller større størrelse enn dette, oppfordrer vi deg til å ta med dine egne på reiseruter som seiler til Svalbard, Antarktis, kanadisk Arktis, Island eller Norge.

Ekspedisjonsteamet er satt sammen av en ekspedisjonsleder, en assisterende ekspedisjonsleder, en ekspedisjonskoordinator og flere foredragsholdere og eksperter. Din ekspedisjonsleder vil regelmessig gi deg nyttig informasjon etter hvert som reisen skrider frem, blant annet om severdigheter og dyreliv som vi passerer. Du finner informasjon om ekspedisjonsteamet om bord. I forskningssenteret finner du informasjon om reisen din, og har muligheten til å bestille valgfrie utflukter og aktiviteter

Skipets erfarne foredragsholdere har dyptgående kunnskap om områdene vi seiler i. De vil på jevnlig basis holde foredrag om temaer som biologi, historie og geologi under reisen. Foredragsplanen vil bli kunngjort hver dag i det daglige programmet.

Fotografen vår om bord vil være der for å hjelpe gjestene med å bruke fotoutstyret sitt og forbedre fotografiferdighetene. For å forbedre opplevelsen av stedene vi besøker, bruker vi fotografering aktivt med gjestene våre. En bildevisning arrangeres om bord før reisens slutt, og blir tilgjengelig for gjestene i en ekspedisjonsloggbok. Denne inkluderer et utvalg bilder i tillegg til de daglige programmene, informasjon om ekspedisjonsteamet, kart fra reisen og mer for deling/nedlasting.

Vi tilbyr et bredt utvalg av utflukter som kan forhåndsbestilles, kun de resterende plassene blir solgt om bord. Vi anbefaler at du bestiller i god tid på forhånd for å unngå skuffelsen ved å ikke få plass på en fullbooket utflukt. Merk at påmelding er bindende. Vel om bord vil ekspedisjonsteamet gi informasjon om tidsfrister for bestilling av utfluktene som fortsatt er tilgjengelige. Utfluktene våre har engelskspråklige guider, med mindre noe annet indikeres. Andre språk kan ikke garanteres. Utflukter kan bli kansellert på grunn av værforhold og er avhengig av et visst antall deltakere. Alle ekspedisjoner på land og med småbåtcruise mens vi er i Antarktis er inkludert i programmet. Alle utflukter er avhengig av tilgjengelighet.
Sammen med valgfrie utflukter som kan bestilles, arrangerer også ekspedisjonsteamet en rekke aktiviteter under reisen. Disse avhenger av sted og årstid, men kan inkludere fotturer, småbåtcruise, kajakkpadling, tur med truger eller camping. Et begrenset antall kajakker er tilgjengelig for bestilling før utvalgte reiser, men alle andre aktiviteter bestilles om bord og avhenger av tilgjengelighet. 

Disse solide båtene gjør det mulig for oss å utforske ellers utilgjengelige områder til vanns og på land. Du bør være relativt rørlig for å komme deg om bord, men det er ellers ingenting å bekymre deg for. Mannskapet vårt vil vise deg hva du skal gjøre, og så lenge du følger deres anvisninger vil det å entre båten snart oppfattes som veldig enkelt og greit. Ved landgang i små båter forventes det at gjestene bruker passende fottøy. I Antarktis er det obligatorisk å bruke gummistøvler ved alle landganger. På alle andre steder kan støvler være nyttig. Du er velkommen til å ta med dine egne gummistøvler, eller du kan låne et par om bord uten ekstra kostnad. Se punktet «Leie av utstyr». Landgang avhenger av gode forhold.

Ved ankomst om bord vil det være en obligatorisk sikkerhetsdemonstrasjon før avreise. Det vil også være et obligatorisk velkomstmøte med sikkerhetsinformasjon, praktisk informasjon om cruiset og muligheten til å møte noen av offiserene, besetningen og ekspedisjonsteamet.

.