2500x1250_DSC_1091-copy.jpg
Bilde: Trond G. Johnsen - Guest image Bilde

Praktisk informasjon og livet om bord MS Nordstjernen

Fra innreisekrav til wifi om bord - her er alt du trenger å vite før du reiser med MS Nordstjernen.

PRAKTISK INFORMASJON

Informasjonen og beskrivelsene har blitt sjekket av personalet vårt og/eller lokale agenter for å sikre at de er riktige. Endringer kan imidlertid forekomme etter publiseringsdato, og det kan være tilfeller der Hurtigruten eller lokale leverandører trekker tilbake noen fasiliteter. Mange områder vi besøker er avsidesliggende og påvirket av lange perioder med kaldt vær eller vanskelig terreng. Frembringelse av fasiliteter vil avhenge av lokale forhold.

Noen av reiserutene våre går til områder uten, eller med svært begrenset infrastruktur. Dette kombinert med noen av de mest ekstreme (polare) forholdene på jorden, gjør at vi hele tiden må følge vær, vind og isforholdene. Endrede forhold på havbunnen og andre ting kan og vil bestemme det detaljerte programmet vårt.

På grunn av sikkerhet vil alle barn under 12 år vurderes på hver landing. Det er kapteinen som bestemmer om barn får lov til å gå i land.

MS Nordstjernen passer ikke for rullestolbrukere. Skipet har ingen heiser eller lugarer for funksjonshemmede. Gjester som har behov for spesiell assistanse, må reise med ledsager.

Hurtigruten Svalbard og MS Nordstjernens dyktige mannskap tilbyr ekte opplevelser tett på naturens mest spektakulære landskap, ekte kulturer, fantastiske mennesker og utrolig dyreliv. Derfor forplikter vi oss også til å gjøre alt vi kan for å ta vare på naturen og miljøet - du vil alltid oppleve den høyeste miljøbevissthet både om bord og på land.
Kapteinene våre legger sin stolthet i å planlegge rutene våre, slik at vi bruker minimalt med drivstoff og har minst mulig utslipp. All søppel blir oppbevart om bord til det kan bli sortert på land. Vi kaster aldri avfall i havet, og vi ber deg om ikke å kaste avfall under utflukter på land. I befolkede områder er det avfallsbeholdere, og vi ber deg om å bruke dem. Vi ber deg om å respektere uttrykket: «La bare fotsporene dine bli igjen, og ikke ta noe annet enn bilder.»

Det kan være mobildekning i Longyearbyen og Barentsburg, avhengig av hvilken leverandør du er tilknyttet. Sjekk med operatøren din for ytterligere informasjon.

Sikkerhet er alltid første prioritet, og det er kapteinen som avgjør reiseruten underveis. Derfor er hver reise unik og alle publiserte ruter kun veiledende.

MS Nordstjernen må, i samsvar med ISPS-koden (International Ship and Port Security System), sende all bagasje gjennom røntgen/metalldetektor ved ankomst til havn eller skip. ISPS-koden kan også omfatte en skanning av håndbagasje i Longyearbyen.

Avhengig av været, bør klær i flere lag brukes. Vi anbefaler å ta på flere lag med klær, ettersom temperaturen kan variere mye i løpet av dagen. For ekspedisjonscruise på Svalbard har vi et begrenset antall varmedresser tilgjengelig om bord i forskjellige størrelser. Disse kan lånes av passasjerer som ønsker å tilbringe mye tid på dekk.

Fly, transport og tilleggstjenester

Planlagte flygninger

De tilbudte prisene for flybilletter er spesielle priser for pakkereiser, og kan ikke endres eller kanselleres uten gebyr. Alle prisene på flypakker er basert på spesifikke bestillingsklasser. Hvis relevant bestillingsklasse ikke er tilgjengelig, kan et ekstragebyr bli lagt til. I økonomiklasse vil du få servert snacks eller sandwicher avhengig av flyselskap. Hvis dette ikke er inkludert i flyselskapets service, kan du kjøpe snacks og drikke. Ruter i Norge er i økonomiklasse. Tillatt bagasje varierer etter flyselskap og kostnader kan påløpe om du overstiger dette, eller transport kan nektes. Vanligvis kan hver gjest ta med ett stykk håndbagasje som veier rundt 6–8 kg (dimensjoner og vekt avhenger av det respektive flyselskapet) om bord. Din tillatte bagasje er satt til 1 stykk (23 kg), men dette kan avhenge av flyforbindelsen; vennligst sjekk med ditt flyselskap. Ytterligere retningslinjer for transport finner du i vilkårene og betingelsene til våre flypartnere. Hvis du planlegger å ta med en rullestol eller trenger assistanse på flyplassen, vennligst gi oss beskjed når du bestiller. Flygningene kan gå tidlig om morgenen eller om kvelden, men de er alltid tilpasset våre reisearrangementer. Vennligst merk at noen flygninger kan ha overganger eller opphold. Vi tar forbehold om endringer i tider og/eller ruter, så vel som endring av flytype. Vanligvis er våre flypartnere Norwegian Air Shuttle og Scandinavian Airlines. Vennligst merk at ombestilling eller refusjon av en allerede utstedt billett vil bli belastet før avreise. Overføring eller refusjon av en billett er ikke mulig etter reisen. Alle flytider som blir gitt ved bestillingstidspunktet er provisoriske og kan bli endret; vennligst sjekk før du reiser.

Se reisesidene for tilgjengelige flypakker.
Reservasjonsteamet vårt vil kunne gi råd om tilgjengelighet, priser og andre detaljer. Alle flytider som blir gitt ved bestillingstidspunktet er provisoriske og kan bli endret; vennligst sjekk før du reiser.

Hoteller bestilt av Hurtigruten er tilsvarende internasjonal standard for 4 stjerner. Hotellene har sentral beliggenhet og er praktiske for din bestilling – nær flyplassen eller havnen. De som reiser alene kan bli tildelt enkeltrom som er mindre i størrelse eller dobbeltrom for én person. Alle rom på Radisson Blu Polar Hotel og Funken Lodge har private fasiliteter, og på Coal Miners' Cabins deler gjestene toalett og bad. Gebyr for bruk av visse tjenester og fasiliteter kan påløpe. Hotellprisene inkluderer frokost, med mindre noe annet er oppgitt i bekreftelsen.

Bruk noen minutter på å gjøre deg kjent med hvilke reisedokumenter du vil bli bedt om å vise før du går om bord i skipet. Som gjest er det ditt ansvar å finne informasjon om og innhente alle nødvendige reisedokumenter og ha dem tilgjengelig når det er nødvendig. Pass er eneste gyldige identifikasjon på en Hurtigruten-reise. Passet må være gyldig i minst seks måneder etter hjemreisedato.
Vi kan dessverre ikke påta oss ansvaret hvis du blir nektet adgang til en flygning eller innreise til Spitsbergen, eller på annen måte får vanskeligheter eller ekstrakostnader som et resultat av at passet ditt ikke blir godkjent eller at du ikke kan fremvise nødvendig visum eller annen dokumentasjon.

Hurtigruten tilbyr et utvalg valgfrie landeventyr som kan gjøre reiseopplevelsen og oppholdet på Svalbard enda bedre. Landeventyr kan være utflukter på en halv eller hel dag, eller turer med overnatting. På grunn av endrede forhold kan utvalget av turer variere. Et minimum antall deltakere er påkrevd. Gjester med mobilitetsproblemer eller svekkelser kan kontakte reisebyrået for anbefalinger om passende landeventyr.

Transport er inkludert i henhold til det som vises i ditt bestilte opplegg. Hurtigruten tilbyr busstransport fra flyplassen til kaia enkelte hoteller. Transport-tidene samsvarer med skipets ankomst- og avgangstider og dine flygningers ankomst- og avgangstider. Det er mulig at det kan bli ventetider på flyplassen. Varigheten på flyplasstransporten avhenger av destinasjonen, men tar vanligvis mellom 20 og 30 minutter. Du vil få mer informasjon om din transport i reisedokumentene dine.

LIVET OM BORD

Vi minner om at det kun er tillatt å konsumere drikke om bord som er kjøpt i skipets restauranter og barer. Alkoholholdige drikkevarer som er kjøpt i anløpshavner vil bli oppbevart av skipet, og levert til lugaren på seilingens siste dag. Ifølge norsk lov kan personer over 18 år kjøpe øl og vin. Brennevin er kun tilgjengelig for personer over 20 år.

Ved ankomst om bord deler vi ut et cruisekort som en del av innsjekkingen, i henhold til ISPS-koden. Alle gjester bes om å ha med seg dette kortet når de forlater skipet i samtlige havner og på utflukter. Kortet fungerer som et kontrollsystem slik at personalet hele tiden vet hvem som er om bord og hvem som går av. Dette kortet vil bli brukt som betalingskort når du kjøper ting om bord. Kortet er det eneste betalingsmiddelet om bord. En åpen regning holdes for hvert kort. Kvelden før reisen ender vil kontoen summeres, og kan gjøres opp med kredittkort eller kontant betaling. Vi beklager at vi ikke har minibank eller mulighet for å veksle valuta om bord. Når du bruker kredittkort om bord på skipet vil beløpet som blir trukket fra kontoen din være i norske kroner. En eventuell vekslingskurs vil være den som kredittkortselskapet ditt bruker.

Hver dag distribuerer ekspedisjonsteamet dagens program med en liste over anløpshavner, landganger, foredrag, måltider og aktiviteter om bord. Alle publiserte planer kan bli endret.

Merk at bruk av passasjeropererte droner ikke er tillatt under reisen. Dette er for generell sikkerhet samt beskyttelse av det sårbare dyrelivet og andre passasjerers personlige sikkerhet.

Stikkontaktene i lugarene våre er 220V/50hz. Dette er vanlige norske stikkontakter til to pinner. Ta med adapter hvis du trenger det.

Det er ikke vanlig å gi tips på Hurtigrutens skip, men hvis du mener at noen i besetningen bør belønnes for å ha ytt eksepsjonell service kan du gjøre dette etter eget skjønn. Vi har også tradisjonelle tipsbokser om bord.

Kunngjøringer gis på engelsk og tysk. Foredrag er på engelsk med simultanoversettelse til tysk. Ved noen anledninger vil foredragene gis på tysk med simultanoversettelse til engelsk. Dagens program er på engelsk og tysk. Personalet om bord snakker engelsk, fransk, tysk og nordiske språk.

Skipet oppfyller alle sikkerhetskrav, og passer for seiling i isdekte farvann. Ved ankomst om bord får alle gjester informasjon om sikkerhetsprosedyrer, om hvordan sikkerhetsutstyret fungerer og hvor det befinner seg. På innsiden av alle lugardørene er det en sikkerhetsplan. Vi understreker viktigheten av å gjøre seg kjent med skipets sikkerhetsplan. Spesielle sikkerhetsregler gjelder på landinger med polarsirkelbåtene. Vennligst følg instruksjonene fra ekspedisjonslederen og besetningen/personalet. Spesielle redningsvester til bruk under landinger vil bli utdelt til alle passasjerer før ilandstigning. En obligatorisk briefing rundt retningslinjer for sikkerhet vil også bli gitt.

Du kan levere utgående post i resepsjonen, og mot et lite beløp som dekker servicegebyr og frimerker, vil vi videresende posten i hver havn der dette er mulig. Tiden det tar fra et postkort blir sendt til det kommer frem til mottakeren kan være relativt lang. Hurtigruten AS har ikke ansvar for post som blir borte underveis.

Piller mot sjøsyke kan kjøpes i resepsjonen. Dersom du har lett for å bli sjøsyk, anbefaler vi at du tar med deg de pillene du er kjent med.

Om bord MS Nordstjernen er røyking kun tillatt på anviste steder utendørs på dekk akterut. Vær vennlig ikke å røyke i lugaren. For å vite respekt for miljøet bes du om å bruke askebeger når du røyker. Det er strengt forbudt å kaste sigarettstumper i sjøen. Dersom røykeforbudet i lugaren brytes, vil det bli belastet et gebyr på 1500 kroner for å dekke kostnaden til vask av sengetøy og gardiner for igjen å gjøre lugaren røykfri. E-sigaretter er ifølge norsk lov tilsvarende tobakkssigaretter, og derfor er røyking kun tillatt på anviste områder.

Hvis du har spesielle forespørsler (f.eks. angående diett eller medisin) ber vi deg informere oss når du bestiller. Vi vil gjøre vårt ytterste for å oppfylle alle ønsker, men kan ikke garantere noe, og på ingen måte vil en slik forespørsel bli akseptert av oss som en del av reisebetingelsene.

Vi minner deg om at du må være forsiktig når du spaserer om bord når vi er til sjøs, spesielt ute på dekk. Vær obs på skilt med advarsler om våte og glatte dekk. Vær oppmerksom på at dørene ut til dekk kan være farlige når det er mye vind. Følg skilting og kunngjøringer når det ikke anbefales å gå ut. Når du går rundt inne på skipet anbefaler vi at du holder deg fast i rekkverkene, og ikke dørkarmer, for å unngå skade.

Vannet fra springen i lugaren kan drikkes. Filtrert vann i karaffel er tilgjengelig på bordet under måltidene, mens flaskevann er tilgjengelig for salg.

Det er ingen internettforbindelse om bord på MS Nordstjernen, bortsett fra når vi ligger til havn i Longyearbyen og Barentsburg. Det kan være mobildekning i Longyearbyen og Barentsburg, avhengig av hvilken leverandør du er tilknyttet.

Fasiliteter og tjenester om bord

Alle lugarer vil være klare når gjestene ankommer. Alle lugarer (unntatt lugar 304) har køyesenger. Hårfønere er tilgjengelig i resepsjonen. Delte fasiliteter for lugarer i kategorien E og D. Delt dusj har hårføner.

Det er ingen slike fasiliteter om bord på MS Nordstjernen.

Skipet har et lite utvalg bøker om forskjellige temaer, som er tilgjengelig for gjestene mens de er om bord.

Nyt utsikten foran eller bak i skipet. Begge er perfekte utsiktspunkter der du kan lene deg tilbake, slappe av og se verden gå forbi.

Reisen din inkluderer frokost, lunsj og middag. De valgfrie sitteplassene til frokost og lunsj skaper en avslappet atmosfære. Middag varierer mellom buffet, fast meny og grillmat. Typen middag vil bli annonsert i dagens program. Dersom du har en spesiell diett, som vegetar, diabetiker eller glutenfri, ber vi om at du melder fra til salgskontoret / reisebyrået så snart som mulig, samt at du også gir restaurantsjefen beskjed når du kommer om bord. Kokkene våre vil gjøre sitt ytterste for å dekke dine behov. Øl, vin og mineralvann selges i restauranten under lunsj og middag.
Informasjon om bordnummer og tidspunkter for måltider finner du i lugaren din ved ankomst. Oppgi informasjon om spesielle ønsker med tanke på sitteplasser. På MS Nordstjernen er det kun én bordsetning for alle passasjerer.
Der det er mulig er menyen planlagt rundt sesongens ingredienser, og vi prøver å bruke mest mulig lokale råvarer for å stille sulten som stimuleres av den friske sjøluften. Vanlig kaffe/te er gratis gjennom hele reisen. Vann på karaffel er gratis sammen med frokost, lunsj og middag. Andre drikkevarer i løpet av dagen er ikke inkludert, men kan kjøpes i skipets restaurant, kafé og bar. Om bord på MS Nordstjernen blir du tildelt bord i restauranten etter ombordstigning.

På MS Nordstjernen blir ikke lugarene rengjort daglig, kun på forespørsel. Rene håndklær er tilgjengelig til enhver tid. Det er ingen romservice på MS Nordstjernen.

Det er ingen vaskeritjeneste tilgjengelig på MS Nordstjernen. Det er ikke mulig å rense klær på skipet.

Om bord på MS Nordstjernen har vi et svært begrenset utvalg klær og ekspedisjonsutstyr til salgs.

Aktiviteter og underholdning

Fokuset om bord ligger på avslapning og oppdagelse, ikke på kommersiell underholdning, som ofte er en del av konvensjonelle cruise. Det er ingen underholdning om bord på MS Nordstjernen.

Ekspedisjonsteamet er satt sammen av en ekspedisjonsleder, en assisterende ekspedisjonsleder, en ekspedisjonskoordinator samt flere foredragsholdere og eksperter. Din ekspedisjonsleder vil regelmessig gi deg nyttig informasjon etter hvert som reisen skrider frem, blant annet om severdigheter og dyreliv som vi passerer. På MS Nordstjernen er det ingen ekspedisjonsdisk, det er ikke mulig å bestille ekstra utflukter om bord, og foredragene holdes hovedsakelig på land.

Skipet har erfarne guider som er spesialister på forskjellige emner. De har dyptgående kjennskap til områdene vi seiler i. De vil regelmessig holde foredrag om emner innen biologi, historie og geologi ved landingene vi foretar på reisen. Foredragene vil hovedsakelig bli holdt på land. Ta gjerne kontakt med ekspedisjonsteamet dersom du lurer på noe.

Disse solide båtene gjør det mulig for oss å utforske ellers utilgjengelige områder til vanns og på land. Du bør være relativt rørlig for å komme deg om bord, men det er ellers ingenting å bekymre deg for. Mannskapet viser deg hva du skal gjøre, og så lenge du følger deres anvisninger vil det å entre båtene oppfattes som veldig enkelt i løpet av kort tid. Ved landgang i små båter forventes det at gjestene bruker passende fottøy.
MS Nordstjernen har fire små båter for syv gjester og sjåfør for landing/småbåtcruise.

 

Ved ankomst om bord vil det være en obligatorisk sikkerhetsdemonstrasjon før avreise. Det vil også være et obligatorisk velkomstmøte med sikkerhetsinformasjon, praktisk informasjon om cruiset og muligheten til å møte noen av offiserene, besetningen og ekspedisjonsteamet.

.